להקל על ביצוע עסקאות, בלי לאבד את כוח ההרתעה

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, חתומה יותר מהכול על המהפך הדרמטי שעברה רשות התחרות, מרשות שעסוקה בעיקר באכיפת חוק ההגבלים העסקיים (כיום "חוק התחרות") בדיעבד לרשות שמקדמת את התחרות מראש. רשות פרו-אקטיבית, שמעורבת בעבודה הפנים-ממשלתית ומקדמת רפורמות תחרותיות.

תחת שרביטה, צמצמה הרשות את העיסוק במתן רישיונות ובאכיפה בדיעבד במקרים שהיו בסמכותה בלבד, והפכה ליועצת של הממשלה לענייני תחרות בתחומי האנרגיה, התחבורה, התקשורת, פיננסים, פיקוח על מחירים, תעשייה, פתיחת חסמים ליבוא ועוד.

לא בכדי שינתה הרשות את שמה השנה מ"רשות ההגבלים העסקיים" ל"רשות התחרות". לא מדובר בשינוי קוסמטי-סמנטי בלבד, אלא שינוי המשקף את האג'נדה של הלפרין מהרגע הראשון: אכיפה לצד צעידה מתמדת קדימה לקידום התחרות.

בשנתיים האחרונות קידמה הלפרין, יחד עם שר הכלכלה אלי כהן, את "חוק התחרות", שכולל כמה שינויים דרמטיים בשוק ההגבלים, שמצד אחד יקלו על ביצוע עסקאות ומנגד ישרתו את מטרת ההרתעה מפני פגיעה בתחרות על-ידי חברות במשק.

עם השלמתה וכניסתה לתוקף של מהפכת "חוק התחרות", סומן "וי" ענק על אחת האג'נדות המרכזיות של הלפרין בתחום קידום התחרות.

גם האג'נדה המרכזית השנייה שעליה הכריזה הלפרין בתחילת הקדנציה שלה - הרתעת המונופולים והמשק מפני ניצול כוחם לרעה - לא הוזנחה. להיפך, הזירה הזאת בערה בשנים האחרונות עם חקירות פליליות דרמטיות נגד קרטלים ומונופולים שניצלו את כוחם לרעה - ביניהם חקירת "קרטל המוניות", "קרטל המשלחות לפולין", חקירות בשוק המעליות ובתחום בתי הקולנוע ועוד - והמשיכה דרך הטלת קנסות מנהליים כבדים במקרים שלא עברו את הסף הפלילי.

שם פגשו את הלפרין המונופולים הגדולים במשק שנגדם ניתנו צווים וחלקם ספגו קנסות כבדים, ביניהם נמל אשדוד, חברת חשמל, קוקה קולה, בזק ועוד.

בזירת המיזוגים, ספגה הלפרין לאחרונה הפסד דרמטי כאשר בית הדין לתחרות סלל את הדרך למיזוג בין בנק מזרחי לאיגוד, בניגוד לדעתה שאין לאשר את המיזוג; ואולם, גם כאן, בהתאם למדיניותה הלא מתלהמת, שידרה הלפרין "עסקים כרגיל", הודיעה תוך זמן קצר שלא תערער על ההחלטה והתקדמה הלאה.

הלפרין היא ממונה שעובדת, כל הזמן, מקדמת בשקט וביעילות את כל האג'נדות שהציבה לעצמה, שבמרכזן קידום התחרות והגברת ההרתעה והחמרת הענישה לקרטלים ומונופולים שמנצלים את כוחם לרעה. והתוצאות לא איחרו להגיע. הרשות של העשור הבא, היא לא אותה רשות של העשור הנוכחי.