מגן הפוליטיקאים שיצא גם להגנת שלטון החוק

עו"ד אלי זהר, ראש משרד גולדפרב-זליגמן, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אלי זוהר / צילום: כדיה לוי
אלי זוהר / צילום: כדיה לוי

עורך הדין אלי זהר, מי שעומד בראש משרד גולדפרב זליגמן שהוא נכון לסוף העשור המשרד השלישי בגודלו בישראל, לא ירד לשנייה מהכותרות במהלך העשור החולף.

בתחילת העשור עורר זהר סערה מושלמת בשוק עריכת הדין, כשהוביל את המיזוג של משרד עורכי הדין בראשו עמד עם משרד גולדפרב, בדרך ליצירת אחת מהפירמות הגדולות ביותר בישראל, ששומרת על מקומה בפסגה עד היום. בעקבות ה"מגה-מיזוג" מדורג משרדו במקום השלישי בישראל מבחינת גודלו.

לכל אורכו של העשור החולף עסק זהר בתחומים משפטיים רבים ומגוונים, ותמיד נותר בחזית. הוא מונה לשמש כמפרק של חברת טאו שבשליטת איש העסקים אילן בן דב. הוא גם ייצג את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בתיקיו הפליליים, והביא לזיכויו בחלק מהפרשות בהן הואשם, ולהרשעתו באישומים קלים יותר מאלה שהואשם בחלק אחר.

זהר היה גם עורך דינם של הרב יאשיהו פינטו שהסתבך, נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל שנעצר בהונג קונג, והשר לשעבר גונן שגב שהודה בריגול לטובת איראן ונשלח ל-11 שנים לכלא.

הוורסטיליות של זהר, שמאפיינת את עורכי הדין מהדור הישן, היא מצרך נדיר מאוד בקרב עורכי הדין הפעילים כיום. שלא כמו עורכי דין פרטיים אחרים שעושים לביתם ומקפידים לשמור את דעותיהם על נושאים ציבוריים לעצמם, זהר לא חושש להביע עמדות נחרצות נגד כל פגיעה בשלטון החוק, ובית המשפט העליון בפרט. דבר זה בא לידי ביטוי במספר דוגמאות.

כך למשל, התבטא זהר, שהיה כזכור סנגורו של ראש הממשלה הקודם שהואשם בפלילים, כשהתייחס בכנס של לשכת עורכי הדין לוויכוח בין הרשות המבצעת לרשות השופטת. בעודו מפנה אצבע מאשימה אל מי שחפצים בהיחלשותה של האחרונה, אמר זהר: "זה לא ויכוח שצץ לפתע בגלל סטיית בית המשפט העליון. כבר ב-1952 היה מתח כזה בין שר המשפטים לבית המשפט העליון. כל מיני שרים וחברי כנסת שמעל ראשם מרחפת עננה של אישום בכפוף לשימוע, הם מי שמובילים את הדיון, אבל צריך לזכור שהם בעלי אינטרס מובהק. זה יוצר בעיה אמיתית. מדובר בהטעיה מכוונת. חייבים לשמור על בית המשפט העליון".

כבר בתחילת העשור החולף נכתב על זהר שהוא עסוק רבות בהעברת השרביט לשותפים הצעירים יותר במשרדו. ובכל זאת, זהר לא ירד מהבמה המרכזית והמשיך בעבודה מאומצת ומגוונת במשרד, גם אחרי שפיזר חלק מהסמכויות שלו לשותפים בכירים אחרים במשרד. ולכן, לאיש לא מומלץ להתנבא על פרישה קרובה של זהר, שנראה כי ימשיך להטביע חותם גם בעשור הקרוב.