"אם אתה שמאל דמוקרטי בארה״ב, לחבוט בנתניהו זה סוג של נייר לקמוס"

למה בעצם יהודי אמריקה מצביעים בעקביות למפלגה הדמוקרטית? האם לנשיא טראמפ יש סיכוי לזכות בחלק גדול יותר בקול היהודי בבחירות 2020? ולמה בעצם המפלגות רודפות בכזה מרץ אחרי הקול היהודי? • האזינו

למה המפלגות רודפות אחרי קול של קבוצת בוחרים קטנה ודי שולית? / צילום: Shutterstock
למה המפלגות רודפות אחרי קול של קבוצת בוחרים קטנה ודי שולית? / צילום: Shutterstock

קמפיין אחרי קמפיין, יהודי ארה"ב בוחרים במפלגה הדמוקרטית בשיעורים מרקיעי שחקים (75%-80%). למה בעצם? האם טובת ישראל עומדת לנגד עיניהם כשהם בוחרים מועמד? ואיך זה שהקהל מתגלגל מצחוק שטראמפ מספר בדיחות על יהודים וכסף בכנס יהודי אמריקאי?

על השאלות האלה ננסה לענות בפרק של הפודקאסט 'המדריך לטראמפיסט' מבית גלובס, המוקדש השבוע לפוליטיקה של יהודי ארה"ב. אורח הפרק הוא שמואל רוזנר, עיתונאי, חוקר, עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי, עורך ספרי העיון בהוצאת כנרת זמורה-דביר, ובעל טור בעיתונים "ניו יורק טיימס", "ג'ואיש ג'ורנל" ו"מעריב".

דווקא סוגיית ישראל, כך מסביר רוזנר, לא משפיעה במיוחד על ההצבעה של יהודי אמריקה. רוזנר מגדיר כ"אגדה" את הטענה לפיה היהודים מצביעים לפי מידת התמיכה של נבחר הציבור בישראל. "אין לזה שום אחיזה במציאות. יהודי ארה"ב לא מצביעים לפי מה שטוב לישראל. ישראל נמצאת כשיקול הממוקם במקום 7 ומטה בסדר העדיפויות ".

היהודים מצביעים למפלגה הדמוקרטית, כאמור, בשיעורים גבוהים, ובאופן עקבי. אל לאחרונה אפשר לזהות התבטאויות ביקורתיות של הסנאטורים אליזבת וורן וברני סנדרס, המתמודדים בפריימריז הדמוקרטיים, כלפי ישראל וגם אישית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בשל הפרופיל הגבוה שלו והמוכרות שלו נתניהו הפך לסמל", מסביר רוזנר. "היום, אם אתה שמאל דמוקרטי בארה"ב, לחבוט בנתניהו זה סוג של נייר לקמוס. אתה צריך לעשות את זה. קודם כל להוכיח שאתה נגד נתניהו, כי הוא הסמן של מה שלא טוב. אני חושב שלא באמת אכפת לה מן השחיתות שלו, יותר משחיתות של מישהו אחר. החבטות של וורן וסנדרס בנתניהו, הן כי מדובר במטרה גדולה".

ומה לגבי טראמפ, והחיבה שלו לסטריאוטיפים על יהודים וכסף? "ברור לגמרי שטראמפ מתבטא באופן המעודד סטריאוטיפים על יהודים, שהם בעייתים. הוא תמיד רוצה עו"ד יהודי ושאיש הכספים שלו יהיה יהודי. האנשים שהקיפו אותו בקריירה שלו וגם כעת בממשל, היועצים שלו, מי שהוא שולח כשגרירים למדינות, אלה הם אנשים מתוך הקהיליה האורתודוכסית של ניו יורק. טראמפ אוהב להקיף את עצמו ביהודים. האם זה מן הסיבה הנכונה?"

עוד בפרק הפודקאסט: מדוע ננסי פלוסי מושכת רגליים ומעכבת את העברת הליך ההדחה של הנשיא טראמפ לסנאט, סיכום העימות הדמוקרטי השישי, מה עשה הראפר צ׳יילדיש גמבינו עבור אחד המועמדים הדמוקרטיים ומה הקשר בין מפגשי צמרת אינטימיים במרתפי יין לפוליטיקה בארה"ב?

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט