גבר, אשה או רוח רפאים: מי מסתתר מאחורי המסכה?

סטושי נקמוטו, ממציא הביטקוין, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • השם הבדוי שהעניק לעצמו כשחשף את המצאת המטבע הדיגיטלי ב-2008, הפך בעשור האחרון לאגדה שנויה במחלוקת • פרויקט מיוחד

האזרח סטושי נקמוטו, לא זה שהמציא את הביטקוין, נתקל באנשי תקשורת סקרנים / צילום: רויטרס David McNew
האזרח סטושי נקמוטו, לא זה שהמציא את הביטקוין, נתקל באנשי תקשורת סקרנים / צילום: רויטרס David McNew

מיהו סטושי נקמוטו? השם הבדוי הזה שהעניק לעצמו בסוף 2008 ממציא הביטקוין, הפך בעשור האחרון לאגדה שסביבה צמחו תיאוריות שונות ומשונות. לא ידוע אם סטושי הוא גבר או אישה, חי או מת, ויש המשערים כי מאחורי הכינוי הזה עומדת בכלל קבוצת ממציאים.

בכל אופן, כבר יותר מ-10 שנים שוכבים בארנקו של סטושי יותר ממיליון מטבעות ביטקוין, ששוויים הנוכחי יותר מ-7 מיליארד דולר (נכון למועד כתיבתן של שורות אלה, שבו מחיר הביטקוין כ-7,350 דולר ליחידה) - ומעולם לא נעשה בהם שימוש. מחירו של המטבע הגיע בשיאו ל-20 אלף דולר, לקראת סוף 2017.

במגזין אנשי השנה של "גלובס" לשנת 2017, כתב עו"ד חנן שטיינהרט, המנהל קרן השקעות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, כי סטושי נקמוטו "השאיר מעט רמזים אודותיו ואודות המוטיבציה שמאחורי המצאת הביטקוין. הוא הבין היטב כמה חשיבות מייחסות ממשלות, ובראשן הממשל האמריקאי, למונופול שיש להן על ייצור וניהול הכסף בעולם, ועד כמה הן מוכנות להשתמש בכוח כדי לשמר את המונופול הזה. היעלמותו שמרה לא רק עליו אישית, אלא גם על הרעיון של הביטקוין. ללא מנהיג ועם תוכנת קוד פתוח, עברה הבעלות ברשת הביטקוין לקהל המשתמשים, המפתחים והכורים, והביטקוין הפך למבוזר ובינלאומי".

אחת ההשערות הפופולריות לגבי זהותו של ממציא הביטקוין היא שמדובר במומחה הקריפטוגרפיה האמריקאי ניק זאבו, שכבר ב-1998 המציא מערכת של כסף דיגיטלי בשם Bit Gold, והיה מראשוני המפתחים של "חוזים חכמים" - טכנולוגיה שכיום נעשה בה שימוש נרחב בתעשיית הבלוקצ'יין. בשנות ה-90 נמנה זאבו עם חברי קבוצת הסייפרפאנק (Cypherpunk), שפעלה לקידום הפרטיות והחירות האישית בעידן האינטרנט. חברי הקבוצה היו הראשונים שקיבלו במייל בנובמבר 2008 את "המסמך הלבן" (White Paper) של הביטקוין - המסמך שבו תיאר סטושי נקמוטו לראשונה את הטכנולוגיה שהמציא, שאותה הגדיר כ"מערכת שיתופית למזומנים אלקטרוניים". זאבו עצמו הודה כי יש דמיון בין המטבע שהמציא לבין הביטקוין, אבל הכחיש מכל וכל את הטענה שהוא ממציא הביטקוין.

מלבד זאבו, היו בעשור האחרון עוד כמה "מועמדים" לתואר ממציא הביטקוין, כמו מומחה הקריפטוגרפיה האמריקאי האל פיני, שבינואר 2009 היה האדם הראשון שהועבר לידיו ביטקוין, ובאוגוסט 2014 מת כתוצאה מסיבוכים של מחלת ניוון שרירים קשה (ALS). כמה שנים לאחר מכן סיפר מומחה מדעי המחשב האוסטרלי קרייג רייט כי המצאת הביטקוין היתה פרי של עבודה קבוצתית שהוא עמד בראשה, ובה השתתפו האל פיני ודייב קליימן האמריקאי - מומחה לזיהוי פלילי, שמת באפריל 2013 לאחר שנדבק בחיידק קטלני.

ב-2018 נתבע רייט על ידי מנהלי העיזבון של קליימן בבית משפט בפלורידה, שבאוגוסט 2019 פסק כי הם זכאים למחצית ממטבעות הביטקוין שנוצרו מכריית הביטקוין המשותפת של רייט וקליימן בשנים 2013-2009, וכן למחצית מהזכויות בקניין הרוחני המשותף של השניים. עם זאת, בית המשפט נמנע מלפסוק אם רייט הוא אכן "סטושי נקמוטו" ומה היקף החזקותיות בביטקוין. בשנה האחרונה איים רייט לתבוע כמה אישים בעלי שם בתחום המטבעות הדיגיטליים, שטענו כי הוא מתחזה לממציא הביטקוין.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.