לא צילמתם, לא חוויתם: החיים דרך פילטר

קווין סיסטרום ומייק קריגר, מייסדי אינסטגרם, הם חלק מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

קווין סיסטרום ומייק קריגר / צילום: רויטרס, Stephen Chernin
קווין סיסטרום ומייק קריגר / צילום: רויטרס, Stephen Chernin

אוסקר ווילד כתב בעבר כי יותר משהאומנות מחקה את החיים - החיים מחקים את האומנות. ולמרות שעברו מאז 130 שנה, ולווילד לא היה חשבון אינסטגרם פעיל, נראה כי המשוואה מתארת במדויק את תרבות האינסטגרם. קווין סיסטרום, שייסד את החברה עם מייק קריגר, אמר בעבר כי "המטרה שלנו אינה להיות אפליקציית שיתוף תמונות, אלא להיות הדרך בה אנשים משתפים את חייהם בזמן שהם בדרכים". אבל נראה שסיסטרום פספס את תופעת הלוואי של יצירתו - אנשים כבר לא משתפים את מה שהם חווים, אלא חווים כדי שיהיה להם מה לצלם ולשתף.

בעוד שהצורך הוירטואלי לראות ולהיראות, ולהנדס תדמית שונה של חיינו כלפי חוץ קיימת בכל הרשתות החברתיות, נראה שלאינסטגרם, ששמה דגש על תוכן ויזואלי, אסתטיקה, ושהייתה האפליקציה שהכניסה לחיינו את הפילטרים על תמונות, השפעה מכרעת על הצורך להפוך אותם לקצת יותר פוטוגניים, ולהשאיר בחוץ את מה שלא עובר בפילטר.

סיסטרום וקריגר הקימו את אינסטגרם ב-2010, והחלה בשם "Burbn", אפליקציה לשיתוף מיקום עם חברים - אך בהמשך בחרו שני המייסדים להתמקד בתחום התמונות. תוך פחות משנה הגיעה החברה למיליון משתמשים, למרות שעבדו בה רק ארבעה אנשים. ב-2011 היו לה עשרה מיליון משתמשים.

שנתיים לאחר הקמתה החברה נמכרה לפייסבוק, תמורת מיליארד דולר. היום, הפלטפורמה כבר חצתה את מיליארד המשתמשים, ונחשבת היום לעדכנית ואטרקטיביות בהרבה מפלטפורמת פייסבוק של חברת האם. סיסטרום וקריגר נהגו להקפיד להקדיש תשומת לב גבוהה לעיצוב, ולפי דיווחים, גם ליעילות ארגונית - דווח כי השניים הקימו מערכת שאפשרה להתגבר על תהליך קבלת ההחלטות האיטי שעשוי לאפיין ארגונים גדולים, על ידי קביעת פגישות לצורכי קבלת החלטות בלבד.

ובכל זאת ראוי לציין כי אינסטגרם חייבת את הפופולריות שלה גם לכך שגברה על סנפצ'ט, המתחרה הקטנה יותר, שנותרה עצמאית ולא נרכשה, שאיימה עליה בשלב מסוים, גם בזכות העתקת פיצ'רים פופולריים ממנה, כמו סטוריז (סיסטרום אמר בעבר כי אינו רואה בכך העתקה, וכי כך עובד עמק הסיליקון). 

כמו מייסדי וואטסאפ, גם מייסדי אינסטגרם עזבו את פייסבוק, ככל הנראה לאחר שגילו שלא יהנו מהאוטונומיה שהובטחה להם כשנרכשו.

פייסבוק אולי קיבלה שליטה גדולה יותר באינסטגרם עם עזיבת השניים, אך כעת היא מתמודדת עם האיום הסיני של פלטפורמת טיק טוק שגם היא צוברת פופולריות רבה ופונה לקהל הצעיר, ועם האתגר הזה היא תצטרך להתמודד ללא המייסדים היצירתיים ומלאי החזון שהגו את הפלטפורמה ששינתה את חיינו, לטוב ולרע.