החופש למחות: תלמידים בווירג'יניה יוכלו להבריז מבית ספר כדי להפגין

ההוראה החדשה של מערכת החינוך בווירג'יניה קובעת כי החל מה-27 ינואר, כל תלמיד יוכל להיעדר יום אחד בשנה מהלימודים למטרת השתתפות במחאה ציבורית־אזרחית • זאת לאור העלייה הדרמטית באקטיביזם של נערות ונערים בארה"ב

מחאת האקלים בניו יורק / צילום: רויטרס EUTERS/Shannon Stapleton
מחאת האקלים בניו יורק / צילום: רויטרס EUTERS/Shannon Stapleton

גרטה טונברג, מאחורייך. מערכת החינוך במחוז פיירפקס במדינת וירג'יניה החליטה כי לא יירשמו חיסורים לתלמידים שלא יגיעו לבית הספר כי הם בחרו להשתתף במחאות או הפגנות על חשבון שעות הלימודים. פיירפקס הינו המחוז החינוכי העשירי בגודלו בארצות הברית והוא כולל 180 אלף תלמידים.

ההוראה החדשה למנהלי בתי הספר קובעת כי החל מה-27 ינואר, כל תלמיד מכיתה ח' ועד י"ב, יוכל להיעדר יום אחד בשנה מהלימודים. זאת בתנאי שהתלמידים מביאים מראש אישור מהוריהם ומציגים לאחר מכן מסמך או הוכחה אחרת שהם אכן השתתפו במחאה ציבורית־אזרחית.

עקב התגברות מקרי הטבח בבתי הספר ברחבי ארצות הברית בשנים האחרונות, ניכרת עלייה דרמטית באקטיביזם של נערות ונערים נגד חוקי הנשק המתירניים בארצות הברית. תלמידים רבים השתתפו בהפגנות יזומות כלל ארציות על חשבון שעות בית ספר.

בחודש מרץ ב-2018, לאחר הטבח בבית ספר בפארקלנד בפלורידה שבו נרצחו 17 איש, תלמידי תיכון יזמו הפגנות וצעדות מחאה במקביל בכ-800 ערים ברחבי המדינה. בנוסף, בחודשים האחרונים נפוצו גם הפגנות של צעירים בארצות הברית כדי להסב את תשומת הציבור למצב האקלים ולמשבר האקולוגי ברחבי העולם.

"ראינו שחלה עלייה באקטיביזם של התלמידים", מסר אחד הנציגים ממועצת החינוך של מחוז פיירפקס. "לתלמידי תהיה עכשיו הזדמנות להשתתף באופן אקטיבי ולשתף את הציבור בדעות ובתפישות שלהם".