כתב אישום | בלעדי

נקמת המשטרה? חוזרת מהסכם ביטול כתב האישום נגד תנ"צ ניר ורפ"ק צ'

לפני שבועיים פורסם ב"גלובס" כי המשטרה החליטה לחזור מכל הסעיפים של כתב האישום המשמעתי שהוגש נגד תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, ועוזרתו דאז, רב-פקד צ', שמייחסים להם התנהגות שאינה הולמת שוטר • כעת, במכתב ששלח רח"ט התביעות לסנגורו של ניר הוסברה ההחלטה שלא ליישם את ההסכם: "התנהלות מרשך חרגה מהחובה על הצדדים למשא ומתן – לנהלו בתום לב"

תנ"צ גיא ניר / צילום: גלובס
תנ"צ גיא ניר / צילום: גלובס

משטרת ישראל הודיעה לסנגורי תת ניצב גיא ניר ורב פקד צ' כי החליטה לבטל את ההסכם אליה הגיעה עם השניים לפיו יבוטל כתב האישום המשמעתי נגדם. במכתב שנשלח על ידי ראש חטיבת התביעות תת ניצב דדו זמיר לסנגורו של ניר עו"ד איציק כהן, הוסברה ההחלטה שלא ליישם את ההסכם אליו הגיעו הצדדים. "התנהלות מרשך חרגה, חריגה קיצונית, מהחובה על הצדדים למשא ומתן - לנהלו בתום לב".

בדצמבר 2015 הודיע מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך כי החליט להוציא את תת-ניצב גיא ניר לחופשה כפויה, בשל חשדות לעבירות משמעת מצדו ומצד פקודתו רב-פקד צ'. כתב האישום מייחס לקצינים התנהגות שאינה הולמת שוטר, בכך שעל-פי הנטען תת-ניצב ניר שהה מספר רב של פעמים בביתה של רב-פקד צ' הכפופה לו, וכן השניים לא הקפידו על החתמת כרטיס נוכחות ביחידות המשטרה בהן מותקן שעון נוכחות, ובכך פעלו בניגוד לנוהל מערכת נוכחות. נגד רב-פקד צ' הוגש אישום נוסף בגין כך שהתעכבה בביצוע בדיקת פוליגרף תקופתית וכן בעקבות מספר פעמים בהם דיברה בצורה לא נאותה לשוטרים אחרים.

לפני כשבועיים, נחשף ב"גלובס" כי המשטרה החליטה לחזור בה מכל הסעיפים של כתב האישום המשמעתי שהוגש נגד תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, ועוזרתו דאז, רב-פקד צ'. ל"גלובס" נודע אז כי במהלך הדיון בבית הדין למשמעת בחודש שעבר, הציע ראש ההרכב, השופט חנן אפרתי, כי התיק יופנה לגישור לצורך סיום ההליך בהסכמה. בהמשך להצעת השופט אפרתי, המשטרה פנתה והציעה לסנגורי הנאשמים לסגור את ההליך כולו בהסכמה ובמחיקה מוחלטת של כל סעיפי האישום נגדם. עם זאת, כאמור כעת המשטרה החליטה לבטל את ההסכם.

"ההסכם לא הגיע לאישור השר"

במכתב שנשלח כעת לא הובהרה מהי אותה חריגה קיצונית מניהול המו"מ בתום לב, אך ל"גלובס" נודע כי הכוונה היא עצם פרסום ההסכם באופן חד צדדי. עובדת קיומו של ההסכם נודע בעקבות דיון משפטי בתביעת הדיבה שהגיש ניר נגד העיתונאית הדס שטייף, לאחר שפרסמה סדרת פרסומים נגדו. במהלך הדיון ביקשה עורכת דינה של שטייף להקפיא את התביעה עד להחלטה בעניין ההליך המשמעתי נגד ניר. עו"ד ליאור אפשטיין המייצג את ניר בהליך עדכן את בית המשפט שהצדדים הגיעו להסכמה כי כתב האישום יבוטל ולכן אין סיבה לעכב את ההליך האזרחי.

תנ"צ זמיר הוסיף עוד כי בניגוד לנטען מטעמו של גיא ניר, אין בחזרת המשטרה מן ההסכם משום הפרת הסכם שהרי "תנאי להשתכללות ההסכם הינו קבלת אישור מ"מ המפכ"ל והשר לביטחון פנים. אישור זה לא ניתן". מטעמו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן נמסר בתגובה כי "ההסכם כלל וכלל לא הגיע לאישור השר".

בעקבות הפרסום, החליט דדו זמיר לחזור מההסדר, ודרש לשנות סעיף מתוכו כתנאי בל יעבור. כזכור, על פי ההסכם שפורסם לראשונה ב"גלובס", המשטרה הייתה אמורה לחזור מכל סעיפי האישום המשמעתי נגד תנ"צ ניר ורפ"ק צ'. על פי ההסכם ניר היה אמור לפרוש מן המשטרה בספטמבר 2020 לאחר חופשת השחרור המגיעה לו על פי חוק, ואילו צ' הייתה אמורה להמשיך לכהן כרגיל במשטרת ישראל. תנאים אלה הוצעו מלכתחילה על ידי המשטרה. כעת דורש תנ"צ זמיר כי ניר יפרוש מיידית מן המשטרה. "בנסיבות הדברים, הנני מוצא לנכון להבהיר ולהדגיש כי התביעה עודנה מוכנה לקבל את המתווה החלופי שהוצע וקיבל את האישורים המתאימים, לפיו כתב האישום נגד מרשך יבוטל, באם יסכים לפרוש לאלתר מהשירות במשטרה ולוותר על חופשת הפרישה".

גיא ניר סירב להצעה, אותה הוא ראה כנסיון להשפילו ולנקום בו. בעקבות כך הודיעה המשטרה לבית הדין למשמעת כי היא מבקשת להמשיך את ההליך המשמעתי. בהודעה לבית הדין, מסר ראש צוות התובעים כי המשטרה מבקשת לקיים דיון בכל יום ולכל הפחות 3 דיונים בשבוע בכדי להביא את ההליך לסיום בהקדם האפשרי. יש לציין כי עד כה התנהל ההליך בעצלתיים, והדיונים התקיימו אחת לחודש ואף חודשיים. כעת משום מה המשטרה מבקשת לנהל הליך בזק יום אחר יום. משמעות בקשת המשטרה לנהל 3-5 דיונים בשבוע היא כי הן עוה"ד מיכל רוזן וז'ק חן, סנגוריה של רפ"ק צ', והן עו"ד איציק כהן סנגורו של ניר ייאלצו להתפטר מהייצוג בתיק.

בית הדין סירב לקבל את בקשת המשטרה, ללא צורך בתגובת הנאשמים והבהיר כי הדיונים התקיימו אחת לשבוע.

התנהלות המשטרה בפרשה זו מעלה ריח חריף של נקמה כלפי תנ"צ ניר. אך היא מעלה תהייה קשה אף יותר בכל הנוגע להתנהלות המשטרה נגד רפ"ק צ'. על אף שהמשטרה לא טענה דבר וחצי דבר נגד צ', הוחלט לא ליישם את ההסכם אף בנוגע אליה ללא סיבה הנראית לעין וללא כל הסבר לעורכי דינה. כזכור, צ' הינה קורבן עבירות מין מצידו של ניצב (בדימוס) רוני ריטמן, וההחלטה להעמידה לדין משמעתי הגיעה לאחר שהעידה במח"ש נגד הניצב שזכה לגיבוי של המפכ"ל דאז רוני אלשיך. יום לאחר שתבעה את המפכ"ל אלשיך, הוגש כתב האישום המשמעתי נגד השניים.

כעת מתכוונים גיא ניר וצ' לעתור לבית המשפט המחוזי נגד המשטרה, אשר לטענתם נוהגת בנקמנות, בחוסר סבירות ובחוסר תום-לב קיצוני.

עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן המייצגים את רפ"ק צ' מסרו בתגובה כי "הגיעו מים עד נפש. מדובר בהתנהלות מקוממת ושערורייתית שהדעת אינה סובלת. הגיעה העת לעצור ולחשוף את מחול השדים הנורא המתנהל כנגד רפ"ק צ'. בכוונתנו לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו ולפנות לערכאות המתאימות על מנת להביא לסיום את הפגיעה הקשה והמתמשכת בה".

ממשטרת ישראל נמסר: "אסור ופסול שמשא ומתן שמתקיים בין הצדדים יתנהל בכלי התקשורת. מעבר לכך אין בכוונתו להתייחס לדברים מאחר וההליך בעניינם עדיין תלוי ועומד".