נתניהו בתשובה לבג"ץ: מתנגד להקמת ועדת הכנסת לדיון בחסינות

עד ליום רביעי הקרוב יכול רה"מ לבקש שתוענק לו חסינות מהותית מפני העמדה לדין • לטענת נתניהו, "לא נכון ולא ראוי שייכפה על כנסת שלא הצליחה לגבש ממשלה ומערך כוחות ברור של קואליציה ואופוזיציה, לקבל החלטות בסוגיות כה חשובות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש היום (ב') את תשובתו במענה לעתירה לבג"ץ המבקשת לחייב את הכנסת להקים את ועדת הכנסת, כדי שזו תוכל למלא את תפקידה על-פי חוק ולקיים את הדיון בחסינות נתניהו.

כזכור, נתניהו אינו זכאי לחסינות באופן אוטומטי. עד ליום רביעי הקרוב הוא יכול לבקש שתוענק לו חסינות מהותית מפני העמדה לדין, כלומר בגין עבירות שהוא טוען שבוצעו במסגרת מילוי תפקידו או בשל טעמי אי-צדק והגשת כתב אישום שלא בתום-לב.

את העתירה לבג"ץ המבקשת להורות לכנסת להקים את ועדת הכנסת הגישו עורכי הדין שחר בן מאיר, יצחק אבירם והתנועה לטוהר המידות. הכנסת, באמצעות היועץ המשפטי עו"ד איל ינון, הגישה תגובה לפיה בשלב הזה, בו פוזרו גם הכנסת ה-21 וגם הכנסת ה-22, לא ניתן להקים את ועדת הכנסת בשל היעדר הסכמות פוליטיות ובשל כך שלא הוקמה ממשלה, ולא התגבשו קואליציה ואופוזיציה.

נתניהו, באמצעות עורכי דינו יוסי כהן ועמית חדד, מבקש מבג"ץ לדחות את העתירות. "סמכויות הכנסת ה-22, לרבות סמכויות הוועדות שאותן מבקשים להקים, פקעו עם פיזורה של הכנסת ה-22. מכאן שאף אם הייתה קיימת ועדה כמבוקש, פרק הזמן שנותר לה, 64 ימים, הוא קצר מאוד ומונע קבלת החלטה מושכלת ורצינית בשאלות כה חשובות", נכתב בהודעתם לבג"ץ.

עוד מציין נתניהו באמצעות עורכי דינו כי העתירה מבקשת להורות לכנסת, המצויה בתקופת בחירות, להגיע להסכמות ביחס לאיוש ועדות הכנסת. "מדובר בסעד חריג ביותר הכרוך בהתערבות בהליכים פרלמנטריים פוליטיים, תוך התעלמות מנוהג חוקתי לפיו לא מוקמות ועדות כנסת כל עוד לא כוננה ממשלה, וכן מכך שאנו מצויים במציאות פוליטית שבה חוסר היכולת של חברי הכנסת להגיע להסכמות הובילה למערכת בחירות לכנסת ה-23".

נתניהו מציין כי "לא נכון ולא ראוי שייכפה על כנסת שלא הצליחה לגבש ממשלה ומערך כוחות ברור של קואליציה ואופוזיציה, לקבל החלטות בסוגיות כה חשובות. ראוי להדגיש כי ההחלטות בבקשות לחסינות עשויות להיות החלטות סופיות שלא ניתן יהיה לשוב ולהידרש אליהן, ולכן חשוב שהחלטות אלה יתקבלו בהתאם לעקרונות דמוקרטיים ולהסכמות שתתגבשנה על-ידי חברי כנסת נבחרים, ולא כסעד משפטי".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.