אובר תובעת את מדינת קליפורניה כדי לבטל חוק שיהפוך את הנהגים שלה לשכירים

מחר ייכנס לתוקף חוק המחייב מעסיקים להגדיר מחדש את מעמדם של עצמאים רבים כעובדים מן המניין • אובר ופוסטמייטס דורשות לבטל את החקיקה בטענה כי היא אינה שוויונית

הפגנה שתומכת בחוקי AB 5 בקליפורניה / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס
הפגנה שתומכת בחוקי AB 5 בקליפורניה / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

אובר ופוסטמייטס (Postmates Inc) הגישו תביעה נגד קליפורניה כדי לבטל חקיקה, שתיכנס לתוקף מחר (ד') ותחייב אותן לרשום את הנהגים שלהן כשכירים.

אובר ופוסטמייטס מתחרות בשוק משלוחי המזון לבתים, אך הן שילבו כוחות והצטרפו לשני נהגים שהגישו אתמול (ב') תביעה נגד מדינת קליפורניה והתובע הכללית שלה, קסבייה בסרה. התביעה טוענת כי החוק החדש שידוע בכינוי AB5, מהווה הפרה של ערבויות חוקתיות ליחס שוויוני ותהליך נאות, מפני שהוא מופנה נגד כמה עובדים וחברות. זו התביעה הראשונה של חברות "כלכלת החלטורות" נגד AB5, שעבר באסיפה המחוקקת של קליפורניה בספטמבר וייכנס לתוקף מחר. בנובמבר הגישה תביעה דומה התאחדות חברות התובלה (משאיות) בקליפורניה, ובדצמבר הגיש איגוד עיתונאים תביעה נגד המדינה באותו נושא.

AB5 קובע מבחן שמעסיקים חייבים לעבור כדי להגדיר את עובדיהם כקבלנים עצמאיים, כפי שמוגדרים נהגי אובר, פוסטמייטס וחברות אחרות בכלכלת החלטורות, כולל ליפט ודורדאש. מעסיקים שלא עומדים במבחן צריכים לרשום את עובידהם כשכירים שלהם, שזכאים להטבות כמו שכר מינימום ודמי מחלה.

החוק, שמיועד להעניק לעובדים יותר הגנה, אילץ כמה חברות לבחון מחדש את הפעילות שלהן. כמה חברות כמו מרפאות רפואיות הודיעו שהן ייאלצו לפטר עובדים. אובר אומרת כי דרישות החוק אינן אמורות להשפיע על עסקיה, אבל היא גם מזהירה שאם היא תצטרך לסווג את הנהגים שלה כעובדים שכירים, היא תצטרך אולי לשכור הרבה פחות נהגים ולצמצם את אזורי הפעילות שלה.

שני הצדדים בוויכוח מגייסים את כוחותיהם למאבק של השנה החדשה. אובר, ליפט, פוסטמייטס, דורדאש וחברת משלחי המכולת אינסטקארט השקיעו 110 מיליון דולר בהחתמת תושבים בקליפורניה על יוזמה למשאל עם שיפטור אותן מתחולת החוק החדש.

לורינה גונזלס, חברת האסיפה המחוקקת של קליפורניה שניסחה את AB5, קוראת לתובעים העירוניים במדינה לפעול מחר לקבלת צווי בית משפט שמחייבים את החברות ליישם את השינויים שמתחייבים מהחוק החדש. "הדבר הברור היחיד שאנחנו יודעים על אובר הוא שהם יעשו הכול כדי לפטור את עצמם מן הרגולציה המדינתית שגורמת לכולנו להיות בטוחים יותר ולנהגים שלהם להיות שכירים", אמרה גונזלס אתמול.

דובר של אובר מסר כי החברה לא תגיב מעבר לתביעה שהיא הגישה, וכך נהגו למעשה כל יתר החברות התובעות.

החברות הללו טוענות כי העובדים שלהן מסווגים כיאות, אך בו-זמנית הן רואות בתביעה שלהן גם מגננה משפטית מפני תביעות של עובדים. הן מבטיחות ביטוחי בריאות לנהגים שעובדים מעל 15 שעות בשבוע, ובו-זמנית הן דורשות למחוק את כל התביעות שהוגשו נגדן בשנה האחרונה. כדי לקבל משאל עם, החברות יצטרכו לאסוף מעל 623 אלף חתימות של תושבים בשנה הנכנסת.

התאחדות חברות התובלה בקליפורניה טענה בתביעתה מהחודש שעבר כי החוק הפדרלי למסחר ותעבורה אומר שחוק AB5 על קבלנים עצמאיים אינו חל עליה. שימוע בתביעה הזו נקבע ל־6 בינואר. איגודים שמייצגים תסריטאי וצלמי פרילאנס בהוליווד טוענים בתביעתם נגד החוק כי הוא מגביל את חופש הביטוי החוקתי.

אובר וליפט עמדו בפני לחצים משפטיים ופוליטיים גוברים לפני אימוץ חוק AB5. שופט פדרלי פסק לאחרונה כי תביעה של נהג באובר נגד הסיווג שלו כעובד עצמאי תוכל להמשיך להתנהל, לאחר שהנהג שכנע אותו בטענה כי אובר סיווגה אותו בצורה לא נכונה "במתכוון".