הכירו את היין של היינן שקיבל 100 מהמבקר המשפיע בעולם

כשהיינן רוקיסט, ויבואני היין סקיפרים, אז גם היין של מרסלו פלריטי ממחוז היין החשוב ביותר של ארגנטינה הוא מצוין ולא שגרתי

יקב מונטה וייחו במנדוזה'/ צילום: מרסלו פלריטי
יקב מונטה וייחו במנדוזה'/ צילום: מרסלו פלריטי

בעליו הגאה של מדור זה כבר שטח בפניכם כמה פעמים את חיבתו הלא ממש אובייקטיבית ליינותיה של ארץ הגאוצ'וס, ארגנטינה. בהיותי נשוי באושר זה עשרות שנים לארגנטינאית גאה, קשה לי מאוד להתייחס באובייקטיביות ליינות מולדתה, גם אם בעצם נולדה כאן. היחידה מבני משפחתה, כל השאר עוד נולדו שם. בדיוק כמו שאיני מתייחס באובייקטיביות ליינות מולדתי - ישראל, שביינותיה אני גאה לא רק בהתאם לאיכותם, הממשיכה לעלות לשמחתי.

כזה אני. פטריוט. לפחות בכל הקשור ליין. לו הייתי זוכה ללגום יין פולני (יש כזה, אגב) הייתי מחבב כנראה גם אותו, בדיוק כפי שאני מחבב יין יווני. הלבנים שלהם מצוינים. נו, כן, כבר הבנתם. אני חצי פולני וחצי יווני במקורותיי.

יינותיה המצוינים של ארגנטינה, במיוחד האדומים אבל לא רק, כבר מזמן אינם בגדר סוד לחובבי יין המתעניינים ביין טיפה יותר רחוק מצרפת, איטליה וספרד, ואולי גם ארצות הברית. מי ששתה יודע שלא רק שאין לארגנטינה במה להתבייש, כמה מיינותיה הם אפילו ייחודיים. המלבק למשל. זן שמקורותיו צרפתיים אומנם, לא סתם צרפתיים אלא אפילו בורדולזיים, אבל עושה חיל כבר עשרות שנים דווקא בארגנטינה.

את כל זה כבר סיפרתי כאן, אבל לא סיפרתי עד כמה רחוק וגבוה מגיעים כמה מיינות אלו. ובכן, מתברר שגם אחרי יינות מיקבים כמו זוקרדי או אצ'וול-פרר שנחתו כאן כבר לפני כמה שנים, שלא לדבר על יינות פשוטים יותר מיקבים כמו אלמוס, ביאנקי ועוד כמה העושים כאן חיל (יחסי), יש לאן לשאוף.

לאחרונה החלו בני הזוג עפרה אלמן ואריאל כריסטן, שעלו לישראל מארגנטינה בשנת 2002, לייבא לישראל את יינות מרסלו פלריטי ממנדוזה, מחוז היין החשוב ביותר של ארגנטינה.

פלריטי הוא יינן כוכב של ממש. הוא בן טיפוחיו של מישל רולאן, אולי היינן-יועץ המפורסם בעולם, אבל לשמחתי, לא דבק בו הסגנון הבומבסטי של מורו המוחצן שלא לומר שחצן.

משנת 2001 משמש פלריטי כיינן היועץ של יקב מונטה וייחו במנדוזה, יקב הנמצא בבעלות משפחת פר-ורז', בעלת יקבים מצוינים בבורדו (שאטו לה גאי, שאטו לה ויולט ואחרים). פלריטי הוא גם היינן האחראי ליקבי המשפחה בבורדו, כך שהוא נודד בין צרפת לארגנטינה, נהנה מהעובדה שהבצירים בהן אינם חופפים (שני צדדים שונים של העולם ולכן גם העונות הפוכות).

פלריטי הוא אחד משני הייננים הבודדים בארגנטינה שזכו לציון 100 עגול ממבקר היין המשפיע בעולם, רוברט פרקר. הוא אומנם זכה בו על אחד מיינות שאטו דה ויולט הללו, ועדיין. גם זה, אגב, אמור היה להרתיע אותי. איני חולק את טעמו הבומבסטי לא פחות של פרקר. ושוב, שמחתי כאמור לגלות שלא כך הדבר במקרה של פלריטי. אל תצפו כמובן ליינות חומציים וחיישנים סטייל בורדו או קיאנטי, בכל זאת, בארגנטינה החמה יחסית עסקינן, ובזן המלבק הבריון, ועדיין, מדובר בהפתעה מרעננת.

פלריטי הוא טיפוס צבעוני ויוצא דופן, וחוץ מלייצר יין, הוא עוסק בנגינת רוק ואף ייסד פסטיבל רוק ויין במנדוזה.

את היינות של בני הזוג אלמן-כריסטן אפשר כרגע להשיג רק אצלם בטלפון 053-2863367. אם הם לא עונים, אל תתייאשו. הם כנראה שוב מפליגים בסירה הקטנה שלהם. בני הזוג הם קודם כול סקיפרים במשרה מלאה, ורק אחר כך חובבי יין ויבואני יין. הרווח כולו שלנו.