תקדים בבריטניה: בית משפט קבע כי טבעונות ראויה להגנה כמו אמונה דתית

פסק הדין ניתן במסגרת דיון שעסק בעניינו של עובד שפוטר מארגון צדקה העוסק במאבק נגד סוגי ספורט הפוגעים בבעלי חיים

צעדה למען זכויות בעלי החיים בבריטניה / צילום: שאטרסטוק
צעדה למען זכויות בעלי החיים בבריטניה / צילום: שאטרסטוק

טבעונות מוסרית היא אמונה פילוסופית לגיטימית הראויה להגנה על-פי חוק בבריטניה, כמו אמונה בדת מסוימת - כך פסק היום (ו') באופן תקדימי בית דין לענייני תעסוקה במדינה.

בית הדין עסק בעניינו של עובד ב"ליגה נגד ספורט אכזרי" - ארגון צדקה העוסק במאבק נגד סוגי ספורט הפוגעים בבעלי חיים, כמו ציד שועלים או איילים, ירי בציפורים או קרבות תרנגולים. העובד, ג'ורדי קסמיג'נה, פוטר מארגון הצדקה בחודשים האחרונים. לטענתו, הוא פוטר מכיוון שסיפר לעובדים אחרים כי קרן הפנסיה של הארגון משקיעה בחברות המבצעות ניסויים על בעלי חיים. לטענת הארגון, הוא פוטר בעקבות חוסר שביעות-רצון מתפקודו.

קסמיג'נה, בן 55, הגיש עתירה לבית דין לענייני תעסוקה בנורוויץ', והשלב הראשון של הדיון היה לקבוע אם טבעונות מטעמים מוסריים היא אמונה שיש להגן עליה על-פי חוק השוויון הבריטי מ-2010. החוק קובע שורת מבחנים, ביניהם הצורך שהאמונה לא תפגע בזכויות אחרים. התובע הבהיר כי הוא טבעוני לא רק מסיבות תזונה, וכי הוא נמנע מכל מוצר שכרוך בפגיעה בבעלי חיים - כולל לבישת עור, פרווה או שימוש במוצרים שנוסו על בעלי חיים.

היום, כאמור, פסק בית הדין בנוריץ' באופן תקדימי כי טבעונות זו היא אמונה לגיטימית בבריטניה, וכי מי שאוחז בה זכאי להגנה על-פי החוק, בדיוק באותה מידה שסיקים או יהודים זכאים להגנה במקומות עבודה בשל אמונתם. עם זאת, בית הדין עדיין לא הכריע בשאלה אם העובד אכן פוטר בגלל אמונתו - מה שעשוי להוביל להחלטה נגד ארגון הצדקה - אלא רק קבע את מעמדה של אמונה טבעונית זו.

השופט, רובין פוסטל, אמר כי בית המשפט רואה בטבעונות מטעמים מוסריים אמונה "חשובה" ו"בעלת ערך" בחברה המודרנית.

קסמיג'נה עצמו אמר כי "זהו יום חשוב, משום שהמקרה הזה ישפיע על חייהם של טבעונים רבים. הפסיקה תסייע לקדם טבעונות כסגנון חיים, משום שטבעונים לא יחששו יותר לדבר על אמונתם".

ארגון הצדקה מסר כי הוא ממתין ל"דיון החשוב יותר" סביב נסיבות פיטוריו של קסמיג'נה.