מנדלבליט: "בזמן השימוע לא דובר על תפירת תיקים"

היועמ"ש בכנס של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה: "לגיטימי שתהיה ביקורת ושיהיו טענות. לכל הטענות על תפירת תיקים או הפיכה שלטונית אין ביסוס, וזה מצער שטענות כאלה עולות עכשיו. זה לא עלה במהלך התהליך"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ופרופ' אורן גזל אייל, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה / צילום: חן מענית, גלובס
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ופרופ' אורן גזל אייל, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה / צילום: חן מענית, גלובס

"אני לא מתכוון להתעמת עם ראש הממשלה בפומבי. אמר מה שאמר. לגיטימי שתהיה ביקורת ושיהיו טענות. לכל הטענות על תפירת תיקים או הפיכה שלטונית אין ביסוס, וזה מצער שטענות כאלה עולות עכשיו. זה לא עלה במהלך התהליך (של העבודה על תיקי נתניהו. ח'מ')" - כך אמר היום (א') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בכנס של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, שעוסק ב"גבולות הלגיטימיות של הביקורת על רשויות האכיפה בארץ".

מנדלבליט הדגיש כי לנתניהו עומדת חזקת החפות. "אנחנו ממשיכים להיפגש, ונתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו", אמר היועמ"ש. לדבריו, "כל זמן העבודה על תיקי ראש הממשלה ניסינו להיות בסדר והגונים. בתיק מסוים הודענו כי אין חשד נגד ראש הממשלה (תיק הצוללות. ח'מ'). לכל הטענות כביכול של תפירת תיקים או הפיכה שלטונית אין שום ביסוס. כל דבר יתברר בזמנו ובעיתו".

"אי-אפשר לטמון את הראש בחול. יש דברים שצריך לתקן ולשפר (בפרקליטות)", אמר היועמ"ש. "יכול להיות שיש לנו לעתים בעיה להסביר את הדברים".

בהתייחסות לחוק החסינות אמר מנדלבליט: "הדברים יקרו בדרך הנכונה. לא יביאו את העדים לוועדת הכנסת. זה לא יקרה (היועמ"ש מגיב לטענת נתניהו שאמר שיביא את כל העדים לדיון בעניין החסינות בכנסת). הדברים יתבררו בדרך הנכונה".

"בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, בתקופת ממשלת מעבר לא ניתן למנות לחלק מהתפקידים הבכירים בשירות המדינה", אמר היועץ המשפטי בנוגע למינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה. מנדלבליט הדגיש את חשיבות תפקידו של פרקליט המדינה: "בניגוד למפכ"ל משטרה שאין כבר יותר משנה, פרקליט מדינה במינוי קבוע אין שבועיים וחצי. יש גם הבדל בין סוגי התפקידים. פרקליט מדינה זה לא כמו מפכ"ל".

בתשובה לשאלה איך הוא יכול לקבל החלטות נקיות עם כל הלחצים מסביב, השיב מנדלבליט: "הדבר הכי קשה זה לשקר לעצמך. יש שיקול-דעת תמיד, אבל בסוף הראיות מדברות. בנוסף, התהליך הוא בעיניי קדוש ונותן מקדמי הגנה שמחסנים מטעויות. אני שלם עם ההחלטות. ההגנות שיש לך אלה האנשים שעובדים איתך והתהליך". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.