טבע תשלם 54 מיליון דולר על מנת ליישב טענות כי שיחדה רופאים

בתביעה שהוגשה ע"י שני אנשי מכירות של החברה, שייגזרו קופון על חשיפת המידע, נטען כי טבע שילמה לרופאים על-מנת שירשמו את המרשמים לתרופות הקופקסון והאזילקט שפיתחה החברה

מנכ"ל טבע קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל טבע קאר שולץ / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות הישראלית טבע  תשלם 54 מיליון דולר על-מנת ליישב טענות כי החברה שיחדה רופאים כך שיכתבו מרשמים לתרופות הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה והאזילקט לטיפול בסימפטומים של מחלת הפרקינסון - כך דווח הערב (ב') מעבר לים.

בתביעה, שהוגשה על-ידי שני אנשי מכירות של החברה, צ'רלס ארנסטין וחוסם סנוסי, נטען כי טבע שילמה לרופאים על-מנת שירשמו את המרשמים לתרופות המקור שפיתחה, כך שאלה יביאו להגדלת המכירות. עוד נטען כי התשלומים הועברו כ"דמי ייעוץ" לאותם רופאים, שאף הופיעו בכנסים מדעיים והמליצו שם על התרופות.

עוד דווח כי עורכי הדין של טבע הגישו בקשה לפסק דין מקוצר, אך זו נדחתה על-ידי שופט בית משפט מחוזי לפני כ-11 חודשים. התביעה מתנהלת לפי מנגנון "qui tam", המאפשר לחושפי שחיתויות לתבוע בשם הממשל על הוצאת כספים שלא כדין ולקבל אחוזים מן הכספים.

"הסדר זה מסייע להבטיח שכאשר רופא בוחר תרופת מרשם למטופל שלו, הבחירה הזו תהיה מונעת אך ורק על-ידי טובת המטופל ולא נגועה בשיקולים כלכליים פסולים", אמר התובע עו"ד אריק יאנג. "התוצאה היום היא ניצחון גם עבור משלמי המסים אמריקאים, שהם הקורבנות האולטימטיביים, כאשר אנשים וחברות חסרי מצפון מרמים את הממשלה לעתים קרובות".