אפקט הפרפר של חיסול סולימאני על מגדלי החיטה באמריקה

עדיין מלקקים את פצעי מלחמת הסחר עם סין, יצואני החיטה חוששים כי המתחים הגוברים במזרח התיכון מאיימים להפוך את שוק היצוא, הקשוח גם כך, לקשה הרבה יותר

שדה חיטה בארה"ב / צילום: Daniel Carson/The News-Messenger via Imagn Content, רויטרס
שדה חיטה בארה"ב / צילום: Daniel Carson/The News-Messenger via Imagn Content, רויטרס

הפחד מתגובה איראנית על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בשבוע שעבר הצית חשש שמגדלי החיטה בארה"ב יאבדו את הגישה לשווקים במזרח התיכון - יעד צומח למשלוחי החיטה מארה"ב.

ללא ביקוש במזרח התיכון, חקלאי החיטה, שגם ככה מצויים במצב קשה על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ומזג האוויר הקשה של השנה החולפת, עלולים להיתקל בקשיים נוספים בשנת 2020.

מאז מתקפת האוויר האמריקאית שבה חוסל מפקד "כוח קודס" האיראני, ירדו מחירי חוזי החיטה בלשכת המסחר בשיקגו ב-2.2% ל-5.50 דולר לבושל (כ-27 ק"ג) בשני ימי מסחר (שישי ושני). לפני הירידה הזו, המחירים עלו בשבוע שעבר לרמה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2019, 5.60 דולר לבושל. העלייה נבעה מאופטימיות, שחתימת עסקת סחר ראשונית עם סין החודש תיצור ביקוש מצד המדינה.

ההשפעה הכלכלית של החיסול לא עצרה במחירי החיטה. המתקפה הייתה גם סיבת מפתח לעליית מדד התובלה הימית של ג'פריס ב-2.4% בשבוע שעבר. מדד זה עוקב אחרי ביצועי מניות חברות הספנות. ג'פריס, חברת ברוקרים, מעריכה שהמתקפה האמריקאית תוביל להוספת תשלום "דמי סיכון" לאוניות מטען שפועלות באזור. "הכנסת מכלית או אוניית מטען לשם תהיה מסוכנת יותר. איננו יודעים איך האיראנים יגיבו", מסר דן באס, נשיא ג'פריס.

מדינות במזרח התיכון צפויות לייבא 17.3 מיליון טון חיטה בשנת היצוא 2019-2020, לפי משרד החקלאות האמריקאי. כך מדינות המזרח התיכון יהפכו ליבואניות מובילות של חיטה אמריקאית מחוץ לדרום-מזרח אסיה ולצפון אמריקה. מדובר בקפיצה דרמטית ביבוא. בשנת 2018 מדינות המזרח התיכון ייבאו רק 1.6 מיליון טון חיטה מארה"ב, כך על פי נתוני נציבות הסחר הבינלאומי בארה"ב.

מבין המדינות הללו, עיראק ותימן הן היבואניות הגדולות ביותר של חיטה אמריקאית. השבוע, עיראק - שייבאה כ-470 אלף טון חיטה מארה"ב בין ינואר לאוקטובר 2019 - הצביעה לגרש את חיילי ארה"ב מהמדינה בתגובה לחיסול סולימאני בנמל התעופה של בגדד. ההצבעה הזו בפרלמנט העיראקי גררה איומים בעיצומים מצד הנשיא טראמפ.

סוחרי החיטה האמריקאית קיוו שאירועי מזג אוויר, כמו דליקות הערבה הנרחבות באוסטרליה, יגדילו את הביקוש לחיטה וסחורות חקלאיות נוספות. בנוסף, הם מקווים להיחלשות של הדולר ב-2020 כדי להגביר את העניין בסחורות מארה"ב. "החיטה היא שוק עולמי, והיא תהיה הנהנית הגדולה ביותר מירידה של הדולר", אמר ג'ייסון בריט, נשיא "סנטרל סטייט קומודיטיז", חברת מסחר מקנזס סיטי במיזורי.

אלא שחיסול סולימאני דוחף בימים האחרונים את המשקיעים אל נכסים בטוחים יחסית, כמו דולר וזהב. אי-ודאות מתמשכת לגבי פעולות איבה במזרח התיכון עשויה לגרום לדולר לעלות, ולפגוע עוד יותר בביקוש לחיטה, אמר בריט. בינתיים, החקלאים בארה"ב מתקשים לעבור בשלום עונת גידול קשה במיוחד במדינות "חגורת התירס" - איווה, אילנוי, אינדיאנה ואחרות. מזג אוויר לח באופן קיצוני, בשילוב הגבלות היצוא של מלחמת הסחר, הובילו למספר שיא של פשיטות רגל חקלאיות ב-2019.