טיולים | פיצ'ר

ערבה בלי הפסקה: טיול בנגב של אחרי סערה

זה הזמן לרדת דרומה לערבה, אחרי הגשמים האחרונים, ובאותה הזדמנות לראות איזו קפיצת מדרגה תיירותית היא עשתה בעשור האחרון

מאגר עין יהב / צילום: אורלי גנוסר
מאגר עין יהב / צילום: אורלי גנוסר

הערבה והנגב ניצבים בראש סדרי העדיפויות של משרד התיירות שמפנה לכך משאבים כחלק ממגמת התיירות המדברית המתפשטת בעולם. מלבד הקהל הביתי, יש פזילה לתיירות הנכנסת שצפויה להגיע משדה התעופה רמון. אבל כבר בעשור האחרון, עשתה הערבה קפיצת מדרגה תיירותית, ועם הפנים לעשור החדש, משלבים בה כוחות כדי להשביח את התוצר.

לצד נופי המדבר המשכרים, יש בה גם נוף אנושי נפלא והיצע מגוון שנע מטיולים דרך אמנות, ספורט, אטרקציות, לינה, חקלאות וקולינריה. במיוחד בימים אלה של אחרי הגשמים כדאי לרדת דרומה, למדבר, וליהנות מהמראות שהנביא ישעיהו תיאר במילים "כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה" (ישעיהו ל"ה, ו'). אם היה צריך לצמצם הכול ליממה אחת, כך זה היה נראה:

השכמה ספורטיבית: הנה הזדמנות לפתוח את היום במשהו ספורטיבי שיכניס אנרגיות טובות וקצביות ליום כולו. יובל סרט מפארן אופן מציע שירות השכרת אופניים לכל דורש. יש לו 30 זוגות שמתאימים מגיל עשר ומעלה, ולילדים מתחת לגיל 6 יש גם נגררים. סרט מציע מסלולים בהתאמה למשפחה, המסלולים מסומנים ומשולטים, יש מפה ומקבלים הדרכה ראשונית לפני שנותנים בדוושה. פנו לכם כשלוש שעות לטיול קליל ומהנה על שבילי עפר נוחים (80 שקל ללא הגבלת זמן) ואם תרצו, הוא גם יביא את האופניים לאן שתבקשו באזור (בתוספת תשלום, 052-3929862).

בשנים האחרונות עלה מספר אירועי הספורט בערבה, ובסוף השבוע הקרוב (10.1) יתקיים "ערבה צ'אלאנג', מקצה שליחים של 100 ק"מ, שהחליף את מרוץ ערבה הוותיק. ב-18.1 יהיה זה "סובב ערבה", אירוע רכיבה מסורתי שסרט נמנה על מארגניו, וכולל מקצים גם למקצוענים וגם למשפחות שמנגישים את מסלולי העומק בערבה.

סובב ערבה / צילום: רונן טופלברג
 סובב ערבה / צילום: רונן טופלברג

בוקר אמנותי: כפר האמנים של צוקים עבר שיפוץ שהעניק לו לוק חדש ונעים לעין. שבילי העפר רוצפו, קירות דהויים נצבעו, נבנתה רחבה מרכזית, חניה ומבנה לתערוכות ופעילויות לצד בית קפה. באירוע "אקו ארט" בחנוכה האחרון נשבר שיא חדש עם 1,200 מבקרים שגדשו את הסדנאות, המופעים, הפעילויות והמשחקים שהיו פזורים במרחב. מדי יום שישי אפשר לבקר במקום, יש דוכני מזוןן ופעילות ותמיד כיף לבקר אצל אחד מ-25 האמנים והיוצרים במרחב, להזמין סדנה, ליהנות מקפה, נוף ואווירה מדברית (פייסבוק: כפר האמנים צוקים).

צהריים אתגרי: במתחם של עדי אתרוג במושב צופר הולכים על אתגריות קצת אחרת. המשימה הראשונה הייתה לגרום לכבשים לנוע ממקום מרבצן להקיף תחנה ולחזור ‘"הביתה'". לכאורה משימה פשוטה, אבל כטירונים בתחום, די הסתבכנו. רק כשקלטנו את התנהלותן הצלחנו במשימה ב-1.41 דקות וקיבלנו ציון טוב פלוס. אחר כך דייזי הכלבה עשתה את זה בדקה.

אתרוג, מאלפת כלבי רעייה במקצועה, עושה פעילות ODT למשפחות ולקבוצות (outdoor training) במשחק תחרות ומשימות בתחום הרעייה. לרוב המשתתפים זה עולם לא מוכר, אבל הדינמיקה תורמת לגיבוש ומעניקה חוויה מעשירה ומשעשעת. אחרי ההתנסות יש שואו של הכלבות דייזי ואולי, שמדגימות בתצוגת תכלית מרשימה איך עושים את זה נכון, באמצעות הנחיות מילוליות או משרוקית כלבים. חווית הרעייה היא פעילות ייחודית בארץ וחוץ מזה שהיא ממש כיפית, אפשר ללמוד ממנה לא מעט - על תקשורת, עבודת צוות ועוד, אבל גם על כבשים, על כלבי בורדר קולי המתאימים לרעייה ועוד (טל' 052-3868909).

אחה"צ שכולו דבש: מכוורת פורת במושב עין יהב היא אחת המכוורות הפרטיות הגדולות בארץ, שהפכה עם השנים למרכז מבקרים גדוש אטרקציות וסיורים. אחרי שצפינו בסרט על המקום, הגענו לחנות וטעמנו חמישה מיני דבש, ובהם דבש מיוחד המופק מעצי אשל עם טעם ומרקם ייחודיים. ביקרנו גם במוזיאון הדבורה שמוקדש לחרק הכי חשוב בחקלאות. מהתקרה השתלשלו אלפי דבורי ברזל שיצרה אמא פורת, האמנית צ'צ'ה (ז"ל). גם החצר מעוטרת בפסלי ברזל ועץ, ובגלריה מוצגים פסלי החומר שעשתה ויש גם סרט אודותיה. בלב הגן הוקם מתחם מופעים מקצועי שמארח לפרקים (בעיקר בימי חמישי) אירועי מוזיקה מכל הסוגים, לצד בר שפעיל גם בימי שישי. לאחרונה הפכו את בית ההורים לשלוש יחידות אירוח משפחתיות (www.porat.farm).

ערב גסטרונומי: תחום הקולינריה בערבה הולך ומתפתח ומדי זמן מה מפציע עסק מזון חדש שמגדיל את טווח האפשרויות העומדות בפני המטיילים. כזהו למשל "הבישולים של מיטל" ממושב עידן, קייטרינג שמתמקד באוכל טבעוני. אפשר להזמין ולאכול בנחת בצימר. טעמנו קוסקוס נימוח עם מרק ירקות נהדר, קציצות חצילים קלויים, סלט עגבניות שרי ערבה ומעדן שוקולד בוטנים. האוכל ביתי, טעים ונדיב (טל' 052-4049002).

לילה אסטרונומי: לפני שהולכים לישון, כדאי לצאת רגע למרחב, להרים ראש השמיימה ולתת לקסם לעבוד. שמי הערבה נקיים יחסית מזיהום אור, כך שתצוגת השמיים היא וואו גדול. אלון גולדשטיין מעין יהב עורך תצפיות כוכבים למשפחות באזורים שונים בערבה התיכונה. בשמורת שיזף כבר חיכתה מחצלת עם מזרנים וכיסאות, תה חם וטעים, משקפות ושני טלסקופים ואיש אחד, חובב אסטרונומיה עם פנס לייזר והמון ידע.

גולדשטיין נתן סקירה היסטורית על הקסם והכישוף שהטילו המראות השמימיים על בני האדם שלפני אלפי שנים, איך הם נתנו בכוכבים סימנים, מדדו מרחקים וגילו מחזוריות שנתית. הוא סיפר גם על המרחקים של הכוכבים השונים מאיתנו, מה שחידד את העובדה שאנחנו בקושי נקודה קטנה ביקום. היה מרתק (054-5234197).