האחים צים מנצלים את הזינוק המטאורי במניותיהם לגיוסי הון וגם למימוש; שווים יחד יותר ממיליארד שקל "על הנייר"

כשבע שנים לאחר האקזיט המוצלח של האחים עדי ורני צים ברשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שממנו התפצלה דרכם - החברות הבורסאיות שמחזיקים השניים בנפרד, הפועלות בתחומים שונים, נמצאות בשיא

רני ועדי צים / צילום: תמר מצפי
רני ועדי צים / צילום: תמר מצפי

כשבע שנים לאחר ה"אקזיט" המוצלח של האחים עדי ורני צים ברשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שממנו התפצלה דרכם, החברות הבורסאיות שמחזיקים השניים בנפרד, והפועלות בתחומים שונים, נמצאות בשיא. זה השלב שבו צמד האחים מנצל זאת לגיוס הון לצורך הרחבת הפעילות העסקית, וגם למימוש.

ב-2010 הנפיקו עדי ורני צים את רשת הסופרמרקטים "כמעט חינם" שהייתה בבעלותם המשותפת, וכעבור שנתיים בלבד מכרו את השליטה בה לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל, מה שהשלים להם צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה במכירת מניות, שכר ודיבידנדים. נכון להיום מחזיקים השניים מניות בשווי יותר מכפול, של מעל מיליארד שקל, ממנו חלקו של עדי צים כ-630 מיליון שקל (מניות השליטה בחברת אס.אר אקורד ) וזה של רני כ-400 מיליון שקל (מניות השליטה בחברת רני צים מרכזי קניות ). 

שנת שיא לנדל"ן ולרני צים

לאחר המכירה נפרדה, כאמור, דרכם העסקית של האחים, וכיום פעילותו הציבורית של רני מתרכזת בנדל"ן מניב ושל עדי באשראי חוץ בנקאי. חברת הנדל"ן רני צים מרכזי קניות, של האח הצעיר מבין השניים, עדכנה אמש על תוכניותיה לבצע הנפקת מניות לציבור, בהיקף מוערך של עד כ-50 מיליון שקל ועל כוונתו של בעל השליטה, המכהן כיו"ר ומנכ"ל, להשתתף בה, בהשקעה של עד 15 מיליון שקל. ברני צים הדגישו כי "אין כל ודאות באשר לביצוע הנפקת ההון", וכן לגבי היקפה, עיתויה ותנאיה, וכן להיקף השתתפותו של צים בה.

גיוס ההון המתוכנן של רני צים נעשה אחרי זינוק של כ-130% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה, ששלח אותה להיסחר סביב רמות השיא שלה ומשקפת לחברה שפעילותה מתרכזת במרכזים מסחריים פתוחים, שווי של כ-540 מיליון שקל.

רני צים הכניס לבורסה את פעילות הנדל"ן המסחרי שלו לפני קצת פחות משנתיים, כשבחודש מרץ 2018 ביצע הנפקת מניות ראשונית לחברה (צים סנטרס), שגייסה כ-60 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף". זאת אחרי שהחברה חתכה בשליש את שוויה, לעומת שווי ראשוני של 300 מיליון שקל לפיו ביקשה לבצע את הגיוס לראשונה.

כחלק מגל העליות החד ממנו נהנו מרבית מניות הנדל"ן בבורסה בשנה החולפת, 2019 הייתה שנת שיא גם למניית רני צים. זאת בהתאם להערכותיו של צים בראיון ל"גלובס" במהלך 2018, כשאמר כי "אין לי ספק ששוק ההון יגלה יום אחד את הפוטנציאל במניה ויתמחר אותה בהתאם".

רני צים פועלת בייזום, פיתוח וניהול מרכזים מסחריים, בדגש על אזורי פריפריה, בעיקר במתכונת של מרכזי קניות פתוחים (פאואר סנטרס), ובבעלותה 6 מרכזים מסחריים פעילים. אל אלה התווספו באחרונה שני נכסים משמעותיים שרכשה החברה - מרכז מסחרי בהקמה בגני תקווה תמורת 175 מיליון שקל ומתחם מסחר ומשרדים בנוף הגליל (נצרת עילית), שבמכרז לרכישתו זכתה תמורת 97 מיליון שקל.

עוד החלה בתקופה האחרונה רני צים בהקמת מתחם משרדים ובילוי בכפר סבא, וכן נתנה דגש לפיתוח מואץ של פעילות אנרגיה סולארית (פוטו-וולטאית).

אחד מתחומי הפעילות בהם מזהה רני צים פוטנציאל משמעותי הוא השותפות שלה יחד עם חברת הנדל"ן הבורסאית מידאס במיזם להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים, ובחודש נובמבר האחרון עדכנו השתיים על הקמת מרכז מסחרי בעיר הבדואית רהט, בהשקעה מוערכת של כ-51 מיליון שקל.

במצגת שפרסמה רני צים לקראת גיוס ההון שהיא מתכננת, היא מציינת כי כיום היא נמצאת בשלבי ייזום, היתרים, שיווק ובנייה של 5 פרויקטים ביישובים ערביים, עם שטחי השכרה של יותר מ-40 אלף מ"ר, כשבסך הכול שתי השותפות שואפות להגיע ל-10 מרכזים מסחריים במגזר הערבי תוך ארבע שנים.

זאת אחרי ש-2018 החלו לפעול שני המרכזים המסחריים הראשונים של השותפות במגזר הערבי - באום אל פאחם ובירכא, לגביהם אמר צים לאחר תחילת ההפעלה כי "הפדיונות של הרשתות שם יוצאי דופן, ואין לי ספק שהרשתות שרואות את הנתונים, מבינות את הפוטנציאל הגלום במגזר הערבי".

עדי צים מגייס אצל המוסדיים

גיוס ההון המתוכנן של רני צים מגיע ימים ספורים לאחר שחברת המימון האשראי החוץ בנקאי אס.אר אקורד שבשליטת עדי צים עדכנה על גיוס של 67 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של קרוב ל-9% ממניותיה ל-10 גופים מוסדיים ולקרן ההשקעות הפרטית AMI מקבוצת אייפקס ישראל שמובילה זהבית כהן. זו האחרונה רכשה בנובמבר האחרון 10% ממניות אס.אר. אקורד מידי צים תמורת 55 מיליון שקל.

גם גיוס ההון של אס.אר אקורד, הנעשה לפי מחיר מניה של 60 שקל (הנחה של כ-10% על שווי המניה בעת ההודעה על המהלך), מתבצע כשהחברה נסחרת סביב רמות השיא שלה, עם זינוק שנתי של כ-280% מערכה, אותו מנצל צים גם למימוש נתחים מהחזקותיו. הבוקר עדכנה אס.אר. אקורד על מימוש נתח ממניותיו של צים, שמכר מחוץ לבורסה כ-2.5% מהון החברה תמורת כ-22 מיליון שקל.

עסקה זו נעשתה לפי מחיר מניה של 73.5 שקל - דומה למחיר השוק, המשקף לאס.אר. אקורד שווי שיא שכבר מגיע לכ-890 מיליון שקל, ולראשונה מציב אותה כחברת האשראי החוץ בנקאי הגדולה בבורסה במונחי שווי שוק, צעד לפני חלוצת התחום בבורסה, אחים נאוי, הנסחרת בשווי של כ-870 מיליון שקל.

אס. אר אקורד פועלת בתחום הצומח של ניכיון צ'קים ואשראי חוץ-בנקאי. כמו חברות אחרות הפועלות בתחום, נהנית החברה מצד אחד מעלות נמוכה מאוד של גיוסי כספים על רקע הריבית האפסית במשק, ומצד שני מביקושים גדלים והולכים של עסקים מכל הגדלים והתחומים במשק. זאת, על רקע המצוקה של עסקים רבים, שמתקשים לקבל אשראי בנקאי. עדי צים רכש את השליטה בשלד הבורסאי של אקורד ב-2014, יצק לתוכו פעילות אשראי חוץ-בנקאי והצליח להביא לצמיחה חזקה בפעילות.