פסגת חירום של בית המלוכה: תארי כבוד ופיננסים על שולחן הדיונים

הנסיך הארי יפגוש היום אחרי הצהריים את משפחתו, בראשות המלכה אליזבת, בפעם הראשונה מאז שהודיע על לקיחת צעד אחורה מחובות המלוכה • הצדדדים ידונו בפרישת הארי ומייגן, בהשלכות הכספיות ובשימוש בתארי הכבוד שלהם

משפחת המלוכה הבריטית / צילום: Paul Grover, רויטרס
משפחת המלוכה הבריטית / צילום: Paul Grover, רויטרס

תושבי בריטניה וכלי התקשורת בממלכה ממתינים בציפייה דרוכה ל"פסגת סאנדרינגהאם" שתתקיים היום - הפעם הראשונה בה המלכה אליזבת השנייה, בנה צ'ארלס ונכדיה וויליאם והארי ייפגשו, מאז ההכרזה בשבוע שעבר על כך שהזוג המלכותי "ייקח צעד אחורה" מחובות המשפחה המלכותית הבריטית.

לקראת הפגישה דיווחו כלי התקשורת כי המלכה, בת 93, נמצאת במצב רוח טוב ונכונה להתמודד עם המשבר שפרץ בבית המלוכה, בעקבות חוסר ההתאמה שחשים הארי ורעייתו - השחקנית האמריקאית מייגן מרקל - בתוך כללי הפרוטוקול של בית המלוכה, ורצונם להתפרנס ולעבוד באופן עצמאי ולא להיות מחויבים לתפקד כחלק מהשורה הראשונה של חברי משפחת המלוכה בבריטניה. מרקל, לפי הדיווחים, תשתתף גם היא בפגישה באמצעות טלפון נייד מקנדה, לשם ספק טסה ספק נמלטה מזעם הציבור בסוף השבוע.

ברקע הפגישה ניצבו דיווחים שהתפרסמו אתמול על כך שוויליאם, הדמות המלכותית הפופולרית ביותר בממלכה אחרי המלכה אליזבת, אמר כי "אינו שייך יותר לאותה יחידה" כמו הארי. ה"גרדיאן" ציטט חבר של הנסיך הבריטי שסיפר כי וויליאם אמר: "כל חיי חיבקתי את הארי אבל איני יכול לעשות זאת יותר. אנחנו יישויות נפרדות". גם אביו, הנסיך צ'ארלס, לפי הדיווחים, איים לשלול ממנו את הקצבה שהוא מעביר מהמחוז המלכותי המפרנס אותו, בנוסף לכספים מקרן המלוכה הנמצאים בשליטת המלכה שהועברו לזוג.

לפי הדיווחים, נדמה כי הצדדים ידונו היום לא רק בענייני כבוד, אלא גם בענייני כסף. כלי התקשורת בבריטניה מדווחים כי בארמון המלוכה מתנגדים לשימוש של בני הזוג במותג "Royal Sussex", כפי שעשו בקצב הולך וגובר מאז שהודיעו על הצעד המפתיע לפרישה דה-פקטו ממשפחת המלוכה ביום רביעי. אתר אינטרנט בשם זה הושק שעות בלבד אחרי ההכרזה, וכמה עשרות בקשות להגנה על שם מסחרי (Trademark) הוגשו בממלכה לשורה של מוצרים - החל מבירה ועד למוצרי טקסטיל. הבקשות הוגשו בהדרגה בחודשים האחרונים, מה שמלמד כי השניים ככל הנראה תיכננו את ההודעה חודשים מראש.

ביממה האחרונה, לפי דיווחי כלי התקשורת בבריטניה, הגישו יועצים הקשורים לזוג גם בקשות להגנה על שם מסחרי זה ברחבי העולם, אחרי שה"גרדיאן" הבריטי חשף כי המותג עדיין אינו מוגן גלובלית. העיתון חישב כי הזוג, שלהם הון מוערך של כ-34 מיליון ליש"ט, יכול לרשום הכנסה נוספת של עשרות מיליוני דולרים בשנה רק ממותג זה.

הפגישה שתתקיים היום צפויה לדון באופי הפרישה של השניים מהשורה הראשונה של בית המלוכה הבריטי, ולעסוק בין השאר בהיקף הזמן שבו יישהו מחוץ לבריטניה, לטובת שיקולי מס; איזה תפקיד רשמי יימלאו בעתיד - אם בכלל - בקבלות פנים רשמיות ובאירועים של משפחת המלוכה וגם נושאי אבטחה ומימונה במהלך שהותם בקנדה ובצפון ארה"ב, לשם הם מתעתדים לעבור. קולות בבריטניה קראו למלכה ביממה האחרונה לשלול מהזוג את תארי הכבוד שלהם - הדוכס והדוכסית מסאסקס - והאווירה הכללית בה היא נגד בני הזוג. לפי סקר הצהובון "סאן", 46% מהציבור סבורים כי יש לשלול מהם את התארים, ו-40% סבורים כי למרקל יש "השפעה שלילית" על הארי.

מועד הפסגה היום טרם נקבע סופית, אולם כלי התקשורת מדווחים כי היא צפויה להתחיל ב-16:00 שעון ישראל.