איתן רכטר מחלץ את קרדן בהפסד ניכר מערוץ הטלוויזיה לתינוקות שהקימו בתו ובעלה בארה"ב

את ההחזקות בערוץ הטלוויזיה לתינוקות BFTV תמכור קרדן לרכטר ב-8 מיליון שקל - לאחר שהשקיעה בו סכום יותר מכפול

איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי
איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי

חברת קרדן ישראל  מעוניינת למכור למנכ"ל לשעבר, איתן רכטר (שהיה עד לאחרונה מבעלי השליטה בחברה), את החזקותיה בערוץ הטלוויזיה לתינוקות BFTV (בייבי פירסט טי.וי) שהוקם ומנוהל בידי בתו של רכטר ובן זוגה, שרון רכטר וגיא אורנים. לדברי קרדן ישראל, העסקה אושרה בדירקטוריון החברה, אולם כפופה לאישור האסיפה הכללית של החברה ברוב של בעלי מניות המיעוט.

קרדן ישראל נשלטת כיום בידי יוסף גרינפלד, אבנר (אבי) שנור, גיל דויטש ורוני בירם, שמחזיקים יחדיו ב-83.83% ממניות החברה. ביתרת המניות מחזיקים משקיעים פרטיים וגופים מוסדיים כדוגמת אנליסט, הפניקס-אקלנס ומגדל, והם אלו שיכריעו אם לאשר את עסקת המכירה.

גרעין שליטה זה התגבש מחדש לאחר שרכטר, שנמנה קודם לכן עם בעלי השליטה בחברה, מכר בספטמבר האחרון את החזקותיו (10%) בה לידי שנור, דויטש ובירם, בתמורה ל-25 מיליון שקל. בהמשך למכירת המניות, סיים רכטר בסוף דצמבר את תפקידו כמנכ"ל קרדן ישראל ועזב את החברה.

כעת מעוניין כאמור רכטר לרכוש ממנה את ההחזקה בערוץ BFTV, בו הוא מושקע גם באופן פרטי. BFTV היא חברה פרטית שעוסקת בהפצה ושידור של ערוץ תוכן לתינוקות ופעוטות המשווק בארה"ב וברחבי העולם. כמו-כן, ל-BFTV פעילות ניו-מדיה להפצת תוכן ברשתות חברתיות, שהעיקרית שבהן היא פייסבוק.

קרדן ישראל מחזיקה כיום ב-22.42% ממניות BFTV (או 21.17% בדילול מלא), הרשומות בספריה לפי שווי מאזני של 8.97 מיליון שקל (נכון לדוחות יוני 2019) - סכום הנמוך משמעותית מההשקעות שבוצעו על ידה בערוץ במשך השנים.

לדברי קרדן ישראל, ההחזקה תימכר לרכטר בתמורה לתשלום של 8 מיליון שקל במזומן שישולם במועד השלמת העסקה, לצד תשלום נוסף של 4 מיליון שקל שישולם בתום שנתיים ממועד ההשלמה ויישא ריבית שנתית של 3% (צמודה למדד). עוד עולה מפרטי העסקה שפורסמו, כי בקרות אירועים מסוימים שנקבעו, מהם ייגזר שווי גבוה יותר ל-BFTV מזה הנגזר מרכיב המזומן שישולם במועד ההשלמה, ישלם רכטר לקרדן תוספת תמורה שתחושב על פי נוסחאות שנקבעו בין הצדדים.

מדוחות קרדן ישראל עולה כי בין השנים 2004 ל-2012 השקיעה החברה סכום של כ-6.3 מיליון דולר ב-BFTV (יותר מ-20 מיליון שקל). עם זאת, מאז היא הפסיקה להשתתף בגיוסים השונים של הערוץ ועקב כך דולל חלקה לשיעור ההחזקה הנוכחי. את הגיוס האחרון בהיקף של כ-100 אלף דולר ביצעה ב-2016 והוא שיקף ל-BFTV שווי של כ-60 מיליון דולר אחרי הכסף.

גם הבן הצטרף

איתן רכטר עצמו מחזיק באופן ישיר ב-7.21% מחברת הערוץ (6.8% בדילול מלא) שיזמיו ומנהליו הם בתו וחתנו של איתן רכטר, שמחזיקים יחד ב-13.2% ממניות הערוץ (12.5% בדילול מלא).

מדוחות קרדן ישראל עולה כי היא החלה להשקיע ב-BFTV ב-2004 והמשיכה להזרים כסף לערוץ עד 2012. עוד עולה מהדוחות כי החל מאוגוסט 2004 מכהן גיא אורנים כמנכ"ל BFTV בעוד ששרון רכטר משמשת כסמנכ"לית בכירה להפצה ב-BFTV. בנוסף לכך, מונה לפני כשנה בנו של איתן רכטר ואחיה של שרון, יובל רכטר, לתפקיד מנהל מוצר בכיר ב-BFTV וזאת לאחר שמאז יולי 2014 כיהן כמנהל פיתוח עסקי בחברה הבת BFTV Mobile.

נכון לשנת 2018 הסתכמה עלות שכרו של גיא אורנים ב-2.2 מיליון שקל ואילו עלות שכרה של שרון רכטר הסתכמה ב-1.8 מיליון שקל. עלות שכרו של יובל רכטר עמדה על 1 מיליון שקל.