על רקע הגאות במניות נדל"ן: אזורים ואאורה מפשירות תוכניות להנפקת קרן ריט

אזורים מקדמת הנפקת פעילות השכרת דירות לטווח ארוך, ודיווחה כי חברה בת הגישה טיוטת תשקיף "לצורך הנפקתה לציבור כקרן השקעות במקרקעין" • אאורה דיווחה כי היא "ממשיכה לפעול להקים קרן להשקעות במקרקעין", לאחר שבשבוע שעבר דיווחה כי "טרם התגבשו התנאים להקמת קרן הריט או למכירת נכסים לקרן"

נדל"ן מניב / צילום: shutterstock
נדל"ן מניב / צילום: shutterstock

חברת הנדל"ן אזורים  עושה ניסיון נוסף לקדם הנפקה של פעילות השכרת דירות לטווח ארוך שהיא מקימה, תחת חברה בת שתפעל במתכונת של קרן ריט (קרן השקעה בנדל"ן). אזורים, הנמצאת בשליטת איש העסקים הרשי פרידמן, דיווחה הבוקר לבורסה כי חברה בת שלה "הגישה לרשות ניירות ערך טיוטה ראשונה של תשקיף לצורך הנפקתה לציבור של חברת הבת כקרן השקעות במקרקעין".

לפני כשנה וחצי (בקיץ 2018) אזורים ניסתה לקדם מהלך דומה, ולגייס עד 100 מיליון שקל עבור "ריט אזורים". המהלך לא צלח ואזורים דיווחה אז לבורסה כי "לנוכח תנאי השוק הנוכחיים, החליטו החברה וחברת הבת שלא לקדם את הליך ההנפקה". קרן הריט של אזורים אמורה הייתה להתמקד "בהשקעות בתחום הנדל"ן המניב למגורים בישראל, וכן ברכישת נכסי נדל"ן המותרים להשקעה לקרן להשקעות במקרקעין".

במקביל להנפקה לציבור תכננה הקרן להקצות (ערב ההנפקה) מניות בהיקף של יותר מ-200 מיליון שקל לאזורים. זאת, בין היתר, כנגד המרה של יתרת חוב בגין מכירה לקרן של זכויות אזורים פרויקט דיור להשכרה באשדוד, לפי שווי של 129 מיליון שקל, ובפרויקט דיור להשכרה לסטודנטים בבת ים, לפי שווי של כ-20 מיליון שקל.

כעת נראה שלמהלך יש סיכוי גבוה יותר להצליח, על רקע הגאות במניות הנדל"ן בכלל ובתחום הנדל"ן המניב בפרט לאחרונה (כולל כמה גיוסים גדולים של קרנות ריט לאחרונה). מניית אזורים רשמה היום עלייה של כ-3% והשלימה התקדמות של 131% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-1.7 מיליארד שקל.

חברת נדל"ן נוספת, אאורה של יעקב אטרקצ'י, דיווחה הבוקר כי גם היא "ממשיכה לפעול להקים קרן להשקעות במקרקעין שתרכוש מקרקעין לצורכי דיור להשכרה באמצעות חברה ייעודית אשר בכוונתה להנפיק מניותיה לציבור ואשר לא תהיה בשליטת החברה".

אאורה הגישה בשבוע שעבר טיוטת תשקיף ראשונה של קרן הריט לרשות ניירות ערך, "אולם נכון למועד דוח זה, טרם התגבשו התנאים להקמת קרן הריט או למכירת נכסים על ידי החברה לקרן הריט". גם אאורה ניסתה כבר באמצע 2018 להקים קרן ריט, שאמורה הייתה לרכוש בשלב ראשון כמה מאות דירות מידי אאורה, אולם גם מהלך זה נבלם אז.

מניית אאורה רשמה היום עלייה קלה והשלימה עלייה של 25% בשנה האחרונה. שוויה של החברה, הפועלת בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית, הגיע ל-555 מיליון שקל.

מניבים השלימה גיוס של כ-530 מיליון שקל

מניבים, קרן ריט שכבר פועלת כמה שנים, דיווחה היום כי השלימה גיוס בהיקף של כ-216 מיליון שקל (כ-18.5% מההון) בהקצאה פרטית של מניות לגופים מוסדיים. בהנפקה השקיעו בחברה לראשונה חברות הביטוח מגדל והפניקס, לצד משקיעים ותיקים של הקרן, ביניהם כלל ביטוח, הראל, מיטב דש, אי.בי.אי, מנורה מבטחים ופסגות.

ההנפקה בוצעה במחיר של 2.4 שקלים למניה (הנחה של 4% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי). היום רשמה המניה עלייה של 2.5% והשלימה התקדמות של 84% בשנה האחרונה. שוויה של הקרן בבורסה הגיע לכמיליארד שקל.

הגיוס הנוכחי מצטרף לגיוס אקוויטי בהיקף של כ-90 מיליון שקל שביצעה הקרן בנובמבר האחרון וגיוס של כ-315 מיליון שקל באג"ח שביצעה הקרן בימים האחרונים, במקביל לגיוס באמצעות הקצאת מניות.

קרן הריט מניבים הוקמה ב-2015 על ידי שרון שוופי (יו"רית), לשעבר מנכ"לית חברת הנדל"ן גב ים, ואיתי מל (סגן יו"ר) כקרן ריט (בעיקר מתחמי תעשייה, לוגיסטיקה ומשרדים) מתוך מטרה להשכיר את הנכסים לתקופה ארוכה. מנכ"ל הקרן הוא עופר אברם.