NSO | בלעדי

בכיר נוסף במשרד הביטחון מצטרף להנהלת חברת הסייבר ההתקפי NSO

שרון שלום, שהיה ראש המטה של שר הביטחון, יעבור לחברת הסייבר השנויה במחלוקת, שתוכנה שלה שימשה לכאורה לריגול נגד עיתונאים ומתנגדי משטר במשטרים אפלים • בתחילת החודש נודע כי הצנזורית הראשית מנהלת מגעים להצטרף לחברה ואף ביקשה להקדים את פרישתה מצה"ל

שרון שלום +יגאל אובשייביץ / צילום: כדיה לוי
שרון שלום +יגאל אובשייביץ / צילום: כדיה לוי

שרון שלום, מי שהיה ראש המטה של שר הביטחון אביגדור ליברמן במשך שלוש שנים, מונה לתפקיד בכיר בחברת הסייבר ההתקפי NSO. שלום מצטרף לחברה בתפקיד של יועץ חיצוני. בחברה אישרו את הפרטים ומסרו כי "שרון מונה למנהל מערך המדיניות הכלל עולמית של החברה".

שלום נותר בתפקיד ראש מטה שר הביטחון גם לאחר התפטרותו של ליברמן ממשרד הביטחון בנובמבר 2018, ועד לחודש אוגוסט האחרון - ובסך הכול כיהן בתפקיד כשלוש שנים. הוא נחשב למקורבו של יו"ר "ישראל ביתנו" ומלווה אותו כבר עשור, וההחלטה של נתניהו להשאירו בתפקיד הפתיעה אנשים רבים על רקע המתיחות הגדולה בין השניים בשנה האחרונה.

המעבר של שלום מתפקיד רגיש ובכיר במשרד הביטחון לשורותיה של אחת מחברות הסייבר השנויות במחלוקת, מזכירה את המעברים של בכירי משרד האוצר לאורך השנים למשרות נחשקות בשוק הפרטי. זאת, במסגרת "דלת מסתובבת" של בכירים בממשל ובשוק הפרטי הנעזרים בקשרים שבנו לעצמם בתפקידים ציבוריים ומשתמשים בידע שרכשו כדי לקדם אינטרסים של חברות פרטיות.

שלום הוא לא הראשון שיעשה את המעבר הזה לשורותיה של החברה. בתחילת החודש נודע כי הצנזורית הראשית, תת-אלוף אריאלה בן אברהם, מנהלת מגעים במטרה להצטרף ל-NSO. ככל הנראה, מדובר בתפקיד שיכלול התמקדות ברגולציה ובתקשורת. בן אברהם, שמכהנת כצנזורית הצבאית מעל לארבע שנים, אמורה לפרוש מצה"ל ביוני, אך ביקשה להקדים את פרישתה.

NSO נוסדה ב-2010 על ידי שלו חוליו ועמרי לביא, והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שונים. המוצר המוביל של החברה הוא תוכנת פגסוס המסווגת ככלי ביטחוני, ולפי החברה הוא נועד לסייע לממשלות ולארגוני ביון למנוע פעולות טרור. עם זאת, החברה נחשבת לשנויה במחלוקת לאחר שבעבר נחשף כי התוכנה שימשה לריגול נגד עיתונאים ומתנגדי משטר במשטרים אפלים בעולם.

ב-2017 עלתה NSO לכותרות כשב"ניו יורק טיימס" דווח כי ממשלת מקסיקו מקיימת מעקב מתמיד נגד מתנגדים פוליטיים באמצעות תוכנת פגסוס. שנה לאחר מכן עלתה החברה שוב לכותרות בהקשר של רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג’י ב-2018. בעקבות הרצח, הגיש אזרח סעודי תביעה נגד NSO בביהמ"ש בת"א, בטענה כי "המערכת (של NSO - ט"ש) שימשה לריגול אחרי השיחות וההודעות הרבות של התובע עם העיתונאי המנוח. הריגול שנוהל אחריו באמצעות המערכת תרם תרומה ממשית להחלטה לחסל את מר ח'אשוקג'י". טענה זו הוכחשה נמרצות על ידי NSO.