שר המסחר ההודי: אמזון לא עשתה לנו טובה גדולה בכך שהכריזה על השקעה של מיליארד דולר במדינה

"הם אולי מכניסים מיליארד דולר, אבל אם הם מפסידים כאן בערך מיליארד דולר בשנה, הם למעשה חייבים לממן את ההפסד הזה", אמר שר המסחר ההודי פיוש גויאל ביריד בנושא אבטחה בניו דלהי, "לכן זו לא טובה גדולה כשהם משקיעים בהודו מיליארד דולר"

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Joshua Roberts

אמזון לא עשתה להודו טובה גדולה בכך שהכריזה על השקעה חדשה של מיליארד דולר במדינה, הצהיר שר המסחר ההודי ביום ה' שעבר. בכך הוא חשף לעיני כל את המתחים בין הודו וענקית הקמעונאית המקוונת במהלך הביקור של המנכ"ל שלה, ג'ף בזוס, במדינה.

אמזון ופליפקארט, חברה מקומית מקבילה ששייכת לענקית המסחר הלא מקוון וול מארט, מותקפות יותר ויותר על ידי בעלי חנויות קטנים בהודו, שטוענים ששתי הענקיות האמריקאיות הללו מוכנות לספוג מיליארד דולר של הפסדים ולהציע לצרכנים ההודים הנחות עמוקות תוך עקיפת החוק ההודי. השתיים מכחישות את ההאשמות הללו.

בזוס הודיע ביום רביעי שעבר כי אמזון תשקיע מיליארד דולר בחיבור עסקים מקומיים קטנים לאינטרנט, בנוסף ל-5.5 מיליארד דולר שאמזון כבר התחייבה להשקיע בהודו מאז 2014.

"הם אולי מכניסים מיליארד דולר, אבל אם הם מפסידים כאן בערך מיליארד דולר בשנה, הם למעשה חייבים לממן את ההפסד הזה", אמר שר המסחר ההודי פיוש גויאל ביריד בנושא אבטחה בניו דלהי. "לכן זו לא טובה גדולה כשהם משקיעים בהודו מיליארד דולר".

אמזון לא הגיבה לדברים. לפני הביקור של בזוס, הוועדה לתחרות הוגנת בממשלת הודו השיקה חקירה של אמזון ופליפקארט כדי לבדוק חשדות למבצעי הנחות עמוקים ואם שתיהן מפלות לרעה סוחרים קטנים שמשתמשים בפלטפורמות שלהן. שר המסחר גויאל אמר שההאשמות הללו הן "עניין לחשש של כל הודי".

הודו מתירה לחברות מסחר מקוון זרות רק להפעיל פלטפורמת שוק שבה מוכרים עסקים אחרים מוצרים לצרכנים. בעל חנויות ועסקים קטנים אומרים שאמזון ופליפקארט עוקפות את ההגבלות הללו על ידי יצירת מוכרים מזויפים או נציגים שלהן, שמוכרים בהנחות גדולות שמפלות אותם לרעה.

גויאל קידם בברכה את ההשקעות של אמזון בשנים קודמות, אך הוא תוהה אם הן רק מכסות את ההפסדים שהיא צוברת בהודו. השוק המקוון של אמזון בהודו דיווח על הפסד של 802 מיליון דולר בשנת העסקים שהסתיימה במארס 2019, לפי נתוני רשם החברות ההודי.

"שוק מקוון לרשום הפסד כה גדול רק אם הוא עוסק בתמחור טורפני או בנהלי מסחר לא הוגנים. אלה הן שאלות אמיתיות שמחייבות תשובות", אמר גויאל.

בתוך כך, ראש משלת הודו נרנדרה מודי לא צפוי להיפגש עם בזוס בביקורו במדינה, למרות בקשות חוזרות ונשנות של אמזון, על רקע תלונות הסוחרים המקומיים וחקירת ההגבלים העסקיים שמתנהלת נגדה, מסרו שלושה מקורות רשמיים.

בשנה שעברה הודו החלה לאכוף חוקים נוקשים חדשים להשקעות זרות במסחר מקוון, שאילצו את אמזון לארגן מחדש את פעילותה בהודו, וגרמו למתח ביחסים בין ניו דלהי ו-וושינגטון.