נציגי העבודה-גשר-מרצ יקבלו חופש הצבעה בדיון על פסילת ח"כ יזבק

היום יגיש ח"כ אופיר כץ מהליכוד את הבקשה לפסילת ח"כ היבא יזבק מבל"ד • מפלגת העבודה צפויה לתמוך בפסילתה, אך במרצ צפויים להתנגד

ברשימה המושלבת של המפלגות העבודה, מרצ וגשר החליטו לתת חופש הצבעה בדיון בבקשה לפסול את ח"כ היבא יזבק (המשותפת, בל"ד). לפי ההודעה, סיעות העבודה-גשר ומרצ מיוצגות בנפרד בוועדת הבחירות, שמורכבת מנציגי הסיעות בכנסת היוצאת. בעקבות זאת, סיכמו ראשי המפלגות ח"כ עמיר פרץ וח"כ ניצן הורוביץ כי כל סיעה תחליט בעצמה על אופן הצבעתה בוועדה, וכי בעניין זה יינתן חופש הצבעה.

"פרץ והורוביץ הדגישו כי חשיבות החיבור בין המפלגות מבוססת גם על היכולת לכבד את מגוון הדעות ביניהן", נאמר בהודעה. פרץ הודיע יותר מוקדם כי הוא תומך בפסילתה של יבזק. הורוביץ הבהיר כי מרצ מתנגדת לפסילת יזבק.

היום (ב') אחר-הצהריים יגיש ח"כ אופיר כץ מהליכוד את בקשת הפסילה. סיעות ישראל ביתנו, כחול לבן וימינה הודיעו כי יתמכו בפסילתה.

יצוין כי יש צורך ברוב בוועדת הבחירות כדי לפסול חבר כנסת מכהונה, אולם החלטת פסילה מגיעה באופן אוטומטי לדיון והחלטה של בית המשפט העליון, ורק לאחר מכן הפסילה מאושררת סופית.

יבזק מכהנת כחברת כנסת החל מן הכנסת ה-21, והמשיכה בכנסת ה-22. בפעמים הקודמות אף אחד מן הגורמים הפוליטיים לא הגיש בקשה לפסילתה, אלא הגישו בקשה לפסילת בל"ד. דבר שנדחה על ידי בית המשפט.

בבקשת הפסילה מביא ח"כ כץ צילומי מסך של סטטוסים וציוצים שלה ברשתות החברתיות בהם היא מבכה את מותו של המחבל סמיר קונטאר, או מביעה שמחה לקראת שחרורו של של ראאד סאלאח. הסטטוס האחרון שביניהם פורסם בינואר 2020.

בתוך כך, ח"כ יאיר גולן, שהיה סגן הרמטכ"ל, פרסם היום עמדה הנחשבת חריגה בקרב בעלי קריירות צבאיות, שעסקו בימי חייהם באיתור וסיכול טרוריסטים. גולן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא נוח לי לקרוא את דבריה של היבא יזבק בפייסבוק, אבל לפסול אזרחית שומרת חוק מהתמודדות זה לתת פרס למשמיציה של הדמוקרטיה הישראלית. בואו נתמקד בפסילת חבורת אלימים ופורעי חוק שמתעמתים עם שוטרים וחיילים כל חייהם. כי בדמוקרטיה פוסלים אנשים על מעשים, לא על שיתוף דברים מקוממים בפייסבוק".