הפרלמנט היווני בחר לראשונה בנשיאה למדינה

קתרינה סאקלארופולו זכתה לתמיכה רב-מפלגתית וקיבלה 261 מתוך 300 קולות חברי הפרלמנט • סאקלארופולו כיהנה עד כה כראשת מועצת המדינה של יוון, והייתה גם האישה הראשונה בתפקיד זה

קתרינה סאקלארופולו. נבחרה לנשיאת יוון / צילום: EUROKINISSI, רויטרס
קתרינה סאקלארופולו. נבחרה לנשיאת יוון / צילום: EUROKINISSI, רויטרס

הפרלמנט היווני בחר היום (ד') נשיאה חדשה למדינה - הפעם הראשונה בה אישה מכהנת בתפקיד. קתרינה סאקלארופולו (63) זכתה לתמיכה רב-מפלגתית וקיבלה 261 מתוך 300 קולות חברי הפרלמנט. היא תחליף בתפקיד את הנשיא המכהן, פרוקופיס פאבולופולוס (70). "הגיע הזמן שיוון תיפתח לעתיד חדש", אמר ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס מהמפלגה השמרנית בעת שהציע את מועמדתה של סאקלארופולו לתפקיד, שהוא סמלי וייצוגי ברובו. בניגוד לנשיאי יוון בעבר, הנשיאה הנבחרת אינה חברה באף מפלגה.

סאקלארופולו כיהנה עד כה כראשת מועצת המדינה של יוון - בית המשפט העליון לענייני משפט מנהלי במדינה וגוף המשמש כיועץ משפטי לממשלת יוון - והייתה גם האישה הראשונה בתפקיד זה. היא בתו של שופט בית משפט עליון לשעבר ביוון, וגדלה בסלוניקי. היא למדה באתונה והשלימה דוקטורט במשפטים בסורבון. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי היא פעילה בתחום איכות הסביבה.

בצעד חריג, גם האופוזיציה הצביעה בעד מינויה לנשיאה, וראש מפלגת "סיריזה" שבאופוזיציה, אלקסיס ציפראס, הגדיר אותה כ"שופטת יוצאת-דופן". מפלגתו הייתה זו שסייעה למינויה לעמוד בראש מועצת המדינה. סאקלארופולו צפויה להיכנס לתפקיד במרץ הקרוב.