עידן ניר שטרן בפז נפתח עם הפסד תפעולי בבית הזיקוק באשדוד ומכירת פזקר לאינרום

ההפסד התפעולי הרבעוני המוערך באשדוד, בהיקף של 60 מיליון שקל - על רקע השבתת מתקנים ועליית מחיר הנפט • ההסכם למכירת החברה הבת פזקר, המייצרת מוצרי איטום ובידוד לענפי הבנייה, תמורת כ–135 מיליון שקל: • פז משקיעה 10 מיליון דולר בחברת האנרגיה הנקייה של בני לנדא

פז אשדוד / צילום: רפי קוץ
פז אשדוד / צילום: רפי קוץ

פעילות בית הזיקוק של חברת פז  באשדוד הסבה לה הפסד תפעולי של 55-65 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019 (ההפסד התפעולי המתואם צפוי להסתכם בכ-25 מיליון שקל). זאת, לפי אומדנים ראשונים שנערכו בחברה.

מדיווח של החברה לבורסה עולה כי עליית מחיר הנפט בשבועות האחרונים של 2019 הובילה לרישום הפסד בגין הגנות על מלאי הנפט של פז. נוסף על כך, תוצאות הרבעון האחרון הושפעו לרעה מהשבתת המתקנים בבית הזיקוק לצורך רענון והתקנת מתקן ה-Cat Cooler ו"דחיית מטעני יצוא עקב תנאי מזג האוויר הקשים ששררו בשבוע האחרון של 2019", לדברי החברה.

במקביל הודיעה היום פז, הפועלת בתחום האנרגיה והקמעונאות, כי היא חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת החברה הבת פזקר לחברה הבורסאית אינרום תעשיות בנייה בכ-135 מיליון שקל. אינרום תתחיל בימים הקרובים בביצוע בדיקת נאותות לפזקר, ושתי החברות צפויות לחתום על הסכם מפורט בתוך שלושה חודשים. השלמת העסקה כפופה לתנאים ואישורים שונים.

פזקר מייצרת, מוכרת ומשווקת מוצרי איטום ובידוד, המיועדים לענפי הבנייה והתשתיות. החברה מוכרת, בין השאר, יריעות ביטומניות, משחות איטום על בסיס ביטומן, משחות איטום על בסיס פוליאוריתן ומשחות אקריליות. מפעלה של פזקר ממוקם באזור התעשייה אלון תבור בעפולה. קבוצת אינרום עוסקת בייצור, שיווק והפצת מוצרים ופתרונות בעיקר לענפי הבנייה והשיפוצים, באמצעות החברות איטונג, כרמית מיסטר-פיקס וחברת הצבעים נירלט.

שתי החברות המעורבות בעסקה מתנהלות ללא בעל שליטה ומוחזקות בעיקר על ידי גופים מוסדיים. מניית פז הגיבה לדיווחים בעליות. בשנה האחרונה רשמה פז ירידה של אחוזים בודדים ושוויה בבורסה הגיע לכ-4.9 מיליארד שקל, ואילו אינרום רשמה התקדמות של 42% ושוויה בבורסה הגיע לכ-1.6 מיליארד שקל.

השקעה חדשה בחברת ג'נסל

עוד הודיעה היום פז כי דירקטוריון החברה אישר השקעה של כ-10 מיליון דולר (כ-35 מיליון שקל) בחברת ג'נסל (Gencell) בתמורה ל-4%-5% ממניות ג'נסל (שיעור ההקצאה הסופי עדיין לא נקבע). זאת, כחלק ממדיניות החברה להרחיב את פעילותה ולהשקיע בתחומים משיקים לפעילותה, בעיקר בפתרונות אנרגיה עתידיים (אנרגיה חלופית וירוקה) ובפרויקטים של חדשנות אנרגטית.

ג'נסל עוסקת בפיתוח מוצרים לשם הפקת אנרגיה נקייה וזולה לצרכים ושימושים שונים, לרבות תדלוק כלי רכב. החברה מייצרת תאי דלק, הפועלים על מימן המופק מאמוניה. בפז מציינים כי תהליך הייצור האמור מיועד להיות חסכוני, זול ולא מזהם.

ג'נסל, חברה ישראלית שהוקמה ב-2011 ומוחזקת על ידי כמה משקיעים ישראלים וזרים, רשמה לא מעט פטנטים בתחומי פעילותה וחלק מעובדיה הם מדענים מוותיקי תוכניות החלל הרוסית, האמריקאית והאירופית. יו"ר החברה הוא היזם ואיש העסקים בני לנדא.

בפז מעריכים כי מוצרים שיפותחו בג'נסל יוכלו להשתלב במתחמי תחנות התדלוק של החברה, בעיקר בתדלוק רכבים המונעים במימן. עוד מציינים בפז כי "ביצוע ההשקעה מותנה בחתימת הסכם השקעה מפורט, עריכת בדיקות נוספות נדרשות וקבלת אישורים, ככל שיידרש". אם בפז יחליטו לבצע את ההשקעה, תוכל החברה למנות דירקטור אחד לדירקטוריון ג'נסל.

פז עברה כמה טלטלות בשנה האחרונה, בין השאר עם מינוי של ניר שטרן, לשעבר מנכ"ל סלקום, למנכ"ל החברה במקום יונה פוגל, שפרש באחרונה אחרי 12 שנים כמנכ"ל פז. פרישתו של פוגל באה על רקע חילוקי דעות עם יו"ר החברה אברהם ביגר, שהתמנה לתפקיד באפריל אשתקד.

בעקבות המינוי של שטרן, שנכנס לתפקידו בימים האחרונים, החליטו כמה בכירים בחברה לפרוש, ובהם מנכ"ל בית הזיקוק באשדוד, מלאכי אלפר; יורם איל, מנהל חטיבת הקמעונאות בחברה; ומנכ"ל פזגז, אמיר ארז. 

*** גילוי מלא: אברהם ביגר משמש יועץ לדירקטוריון "גלובס"