תביעת ענק של משפחת רוטשילד נגד אוסטריה סביב נכסים שנבזזו ע"י הנאצים

היורשים טוענים כי עיריית וינה השתלטה על קרן צדקה מ-1905 שבבעלותה היו ארמון וקמפוס רפואי לטיפול פסיכיאטרי, ומכרה לעצמה את המבנים בעלות מופחתת • היקף התביעה: 110 מיליון אירו

בניין הפרלמנט האוסטרי בוינה / צילום: shutterstock
בניין הפרלמנט האוסטרי בוינה / צילום: shutterstock

יורשי הענף האוסטרי של משפחת הבנקאים היהודית רוטשילד הגישו בשבועות האחרונים תביעת עתק נגד אוסטריה ועיריית וינה, בדרישה להשיב לידיהם את השליטה בקרן צדקה שהוקמה בתחילת המאה ה-20 לטובת הציבור האוסטרי ולטובת טיפול פסיכיאטרי, ולבטל "מכירות שנויות במחלוקת" של נכסים של הקרן "במחירים שחשודים שהיו נמוכים משמעותית מערך השוק" לעירייה. שווי הקרן כיום עומד על לפחות 100 מיליון אירו, וזו עשויה להיות אחת מתביעות השבת הרכוש הגדולות של השנים האחרונות.

במרכז הפרשה, שנחשפה בסוף השבוע על-ידי עיתונים אוסטריים והעיתון הבריטי "פייננשל טיימס", עומדת קרן צדקה שהוקמה ב-1905 על אלברט פון רוטשילד, אחד מחברי המשפחה המפורסמת, שהיה אחראי על הסניף האוסטרי שלה. משפחת רוטשילד צמחה במאות ה-18 וה-19 מ"רחוב היהודים" בפרנקפורט להיות מעצמת כסף עולמית, כאשר מייסד השושלת מאייר אמשל שלח ארבעה מבניו לבירות אירופה לבנות מוסדות פיננסים עצמאיים. המשפחה צברה כוח, קשרים עם משפחות המלוכה האירופיות והון רב, הפכה לסמל של הקשר בין יהודים לבין כסף ועוצמה ועמדה במרכז תעמולה אנטישמית נגדה.

אלברט פון רוטשילד, מצדו, רצה להנציח את אחיו, נתניאל פרייהר פון רוטשילד, שהאמין כבר בתחילת המאה ה-20 בטיפול פסיכיאטרי, למרות שהתחום היה רק בחיתוליו. הוא הקים קרן, שבסופו של דבר נתמכה גם בחלוקת רכוש בהתאם לצוואה שלו, בשווי 20 מיליון קרונות אוסטריות (כ-100 מיליון אירו כיום). הקרן רכשה מבנים והפכה אותם לבתי חולים פסיכיאטריים לטובת הציבור, כולל שטח גדול ששימש כקמפוס. כשאוסטריה "סופחה מרצון" לגרמניה הנאצית ב-1938, הלאימו הנאצים את הקרן, אולם הרשויות באוסטריה הקימו אותה מחדש ב-1956, כשברשותה אותם נכסים.

לפי התביעה, הרשויות באוסטריה לא עשו כל מאמץ לאתר את צאצאי המשפחה, והחליטו למנות בתור נאמני קרן הצדקה רק אנשים מטעמם. מהלך זה, לפי התובעים, סלל את הדרך לכך שאחד הארמונות שהיו ברשותה "נמכר במחיר משמעותי מתחת לשווי השוק" ב-2001 לעיריית וינה, ולכך שכעת גם הנכס המרכזי - קמפוס רוזנהגל ברובע היצינג בבירה האוסטרית - עומד בפני תוכניות מכירה או שימוש בשטחים בו.

לפי ה"פייננשל טיימס", בעקבות תוכניות הפיתוח של הקמפוס שכללו כריתת עצים במהלך השנה האחרונה, נזכרו כמה מחברי הקהילה היהודית של וינה בקשר היהודי למקום, ויצרו קשר ישיר עם נכדו של אלברט, איש העסקים ג'פרי הוגט (Hoguet) הגר במנהטן. הוא זה ששכר עורכי דין אוסטריים מקומיים שהגישו את התביעה בנובמבר. הם דורשים לבטל את המכירות הקודמות ולהשיב את השליטה בקרן, כולל מושבים בהנהלתה, לנציגי הציבור ולנציגי צאצאי משפחת רוטשילד.

"עיריית וינה למעשה משלימה את מה שנעשה ב-1938", אמר לעיתון הבריטי אחד מעורכי הדין של התובעים, שטען כי עיריית וינה שינתה את החוקים כך שהיא תיהנה מנכסי קרן הצדקה לחולי נפש, שהיו אמורים לשמש את הציבור. "אנו נחושים לפעול מבחינה חוקית ומוסרית כדי לטרפד כל ניסיון להמשיך ולזלזל בזיכרון ובכוונות של הסבא-רבא שלנו ושל משפחתו".

עורך דין המייצג את המשפחה אומר מנגד כי שינויים שנעשו בעבר תואמו עם המשפחה.