ברקזיט | ניתוח

5 ימים לברקזיט ובאיחור של שנה: המרחב הפוליטי והכלכלי באירופה עומד להשתנות

הממלכה המאוחדת תפרוש ביום שישי בשעה 23:00 באופן רשמי • מומחים כלכליים במדינה מקווים לצמיחה מוגברת, וסוכני נדל"ן מקווים כי השוק - שחווה קיפאון ואפילו ירידת מחירים בשלוש וחצי השנים האחרונות - ישוב וישגשג כמו לפני ההחלטה על הברקזיט

מתנגדי ברקזיט מוחים ברחוב דאונינג בלונדון / צילום: רויטרס, HENRY NICHOLLS
מתנגדי ברקזיט מוחים ברחוב דאונינג בלונדון / צילום: רויטרס, HENRY NICHOLLS

שלוש וחצי שנים אחרי משאל העם בנושא ה"ברקזיט" צפויה בריטניה לפרוש השבוע מהאיחוד האירופי, בצעד שיעצב מחדש את המרחב הפוליטי והכלכלי האירופי. באיחור של קרוב לשנה - שגרר משברים פוליטיים, שחיקה של אמון הציבור בפרלמנט ומחסור מתמשך בוודאות כלכלית שפגע במטבע הבריטי - תעזוב הממלכה המאוחדת באופן רשמי את האיחוד האירופי ביום שישי הקרוב.

חוק הפרישה מהאיחוד, בכל אחת מ־23 שפות העבודה הרשמיות שלו, כבר נחתם על ידי נשיא הפרלמנט האירופי, נשיאת הנציבות האירופית ובסוף השבוע האחרון - על ידי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. כעת, צפוי הפרלמנט האירופי בבריסל לאשר אותו סופית בישיבה מיוחדת שתתקיים ביום רביעי הקרוב.

רגע העזיבה עצמו נקבע ל־23:00 ביום שישי (שעון בריטניה) והממשלה כבר הבטיחה להקרין שעון מיוחד שיספור את הדקות אחורה החל מהשעה עשר בלילה, לצד הארת כל בנייני הממשלה בצבעי הדגל הבריטי והצבת דגלים של ממש לאורך שדרת המאל שבלב לונדון. המטבעה המלכותית הודיעה כי תנפיק מטבע 50 פני מיוחד לרגל האירוע, שיציג את המשפט "שלום, שגשוג וידידות עם כל העמים". עשרה מיליון מטבעות צפויים להיכנס למחזור עד סוף השנה. יוזמה שזכתה לאהדה ציבורית - לצלצל בפעמוני ה"ביג בן" בשעת הפרישה - לא תצא לפועל, משום שהבניין נמצא בשיפוצים.

התאריך הרשמי: לא עניין סמלי בלבד

אבל חשיבות האירוע אינה רק סמלית. למרות שמיד לאחר הפרישה תתחיל "תקופת הסתגלות" שבה רוב היחסים עם האיחוד יישארו כמו שהם לפחות עד סוף 2020, ושבה תנהל בריטניה משא ומתן על הסכמי סחר, הפרישה השבוע היא צעד בלתי־הפיך שמשמעותו הגברת הוודאות. סוכני נדל"ן בבריטניה מקווים כי השוק - שחווה קיפאון ואפילו ירידת מחירים בשלוש וחצי השנים האחרונות - ישוב וישגשג כמו לפני ההחלטה על ה"ברקזיט". גם מומחים כלכליים במדינה מקווים לצמיחה מוגברת. הם שואבים עידוד מהתחזית האחרונה של קרן המטבע הבינלאומית, שחוזה לבריטניה צמיחה גבוהה יותר מזו של גרמניה או צרפת.

מבחינה פוליטית, בריטניה היא המדינה הראשונה לעזוב את האיחוד האירופי, אחרי שהייתה אחת המייסדות שלו לפני קרוב ל־50 שנה. הצעד שלה משדר חוסר אמון בעתיד האיחוד האירופי כמסגרת־על, אבל ברור למדינה כי האיחוד ימשיך להיות שותף הסחר הגדול שלה גם בעתיד, בו תמצא את מקומה לידו כמו נורבגיה או שווייץ.

שני הצדדים ניסו בימים האחרונים לשדר סימנים חיוביים למרות הדם הרע שזרם בשנים האחרונות, העימותים והחיכוכים. שר האוצר הבריטי, סג'יד ג'אוויד, נשלח לכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס במטרה להרגיע את האירופאים ולהבטיח שבריטניה לא "תעשה דווקא" ותזנח סטנדרטים אירופיים, למשל בתעשיית הרכב, רק בשל הפרישה המתוכננת. "נשמור על סטנדרטים גבוהים - לא כי מישהו אמר לנו לעשות כך - אלא משום שאנחנו רוצים לעשות זאת", אמר. "הדברים ישתנו ללא ספק, אבל החברות שלנו תישאר", אמר נשיא המועצה האירופית שארל מישל בשבוע שעבר, "אנו מתחילים פרק חדש כשותפים וכבעלי־ברית".

ארה"ב תנסה לערער את המצב לטובתה

מי שתנסה לערער את הברית הזו לכיוונה תהיה ארה"ב. שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו יבקר בבירת בריטניה כבר ביום רביעי הקרוב, במטרה להפגין את הקשרים ההדוקים בין הממלכה לבין ארה"ב, שאמורים להתהדק עוד יותר אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי. ארה"ב הבטיחה לבריטניה "הסכמי סחר מצוינים" ומהירים, ופומפאו נשלח, לפי הודעת משרד החוץ האמריקאי, כדי "להביע את מחויבותו ליחסים המיוחדים עם בריטניה אחרי פרישתה מהאיחוד, ולדון בדרכים להעמיק את שיתוף הפעולה בנושאי הסחר".

המגעים בין האיחוד לבריטניה ולארה"ב על הסכמי הסחר צפויים לתפוס את מרכז תשומת הלב בחודשים הקרובים. האיחוד, מצדו, כבר מינה שגריר למדינה - הפורטוגזי ז'ואאו ואלה-דה-אלמיידה, שיוצב בה החל מה־1 בפברואר. "מתאריך זה, בריטניה הופכת להיות מדינה חיצונית", אמר האחראי על יחסי חוץ של האיחוד, ג'וספ בורל.