בנקים מרכזיים צפויים להנפיק מטבעות דיגיטליים בשנים הקרובות

כ-10% מבין 66 בנקים מרכזיים שהשתתפו בסקר של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), אומרים כי הם צפויים להנפיק מטבע דיגיטלי משלהם בתוך שלוש שנים בלבד • בשבדיה ובאורוגוואי כבר בוצעו פיילוטים בתחום

הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) בבאזל / צילום: רויטרס
הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS) בבאזל / צילום: רויטרס

יותר מחמישית מאוכלוסיית העולם עשויה לזכות בשנים הקרובות באפשרות להשתמש בכסף דיגיטלי שיונפק על ידי בנקים מרכזיים, בזמן שרבים מהבנקים האלה מאיצים את תוכניותיהם להנפקת מטבע קריפטוגרפי ריבוני.

על פי דוח של הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), שערך בשנה שעברה סקר בעניין זה, אחד מכל עשרה בנקים מרכזיים שנסקרו אמר כי הוא צפוי להנפיק מטבע דיגיטלי משלו בתוך שלוש שנים. הבנקים שהשיבו כך לסקר מכסים כ-20% מאוכלוסיית העולם, על פי הדוח. עוד עולה מהסקר כי שיעור כמעט כפול מהבנקים המרכזיים (קרוב ל-20%) צפוי להנפיק מטבע דיגיטלי בתוך שש שנים.

בסקר של BIS, שנערך ב-2019, השתתפו 66 בנקים מרכזיים, המייצגים 90% מהתוצר הכלכלי העולמי. לשם השוואה, ב-2018 רק אחד מכל 20 בנקים מרכזיים שקל הנפקת מטבע דיגיטלי בעתיד הקרוב.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, אמר בנובמבר האחרון כי לבנק המרכזי של ארה"ב אין כיום תוכניות להשיק דולר דיגיטלי. לדבריו, הנפקת מטבע כזה עשויה להיות מסובכת בארה"ב, מכיוון שהאמריקאים אימצו שימוש במזומן במידה רבה יותר מתושבי מדינות אחרות.

הפופולריות העולה של אמצעי תשלום אלקטרוניים, לצד העלייה בשימוש העולמי במטבעות קריפטוגרפיים מבוזרים כמו ביטקוין, הובילו את הרשויות להקדיש תשומת לב רבה יותר למטבעות דיגיטליים. מטבעות דיגיטליים שיונפקו על ידי בנק מרכזי (הנקראים CBDC) עשויים להציע הסדרי סליקה מהירים יותר לתשלומים, וכן פוטנציאל לאפשר לאנשים לקבל שירותים בנקאיים ישירות מהבנק המרכזי. מטבעות דיגיטליים ריבוניים עשויים אפילו להציע הטבות במדיניות המוניטרית, אם בנקים מרכזיים יקבעו באופן ישיר ריביות על חשבונות של לקוחות פרטיים, במקום להשתמש בשווקים הפיננסיים כדי לבצע שינויים בעלויות האשראי הצרכני ובהלוואות לחברות.

בינתיים, חברות טכנולוגיה מובילות מגלות עניין בהנפקת מטבעות דיגיטליים. עם זאת, התוכנית של פייסבוק להשיק את המטבע הדיגיטלי ליברה עוררה ביקורת מצד רגולטורים בעולם, ובעקבות זאת החליטו כמה חברות להפסיק את השתתפותן בפרויקט.

בדרך להשקת מטבעות דיגיטליים וחשבונות בנק מתאימים, שיוצעו לציבור הרחב, עומדים בפני הבנקים המרכזיים מכשולים גדולים - כך אמרה בדצמבר האחרון המנהלת הכללית של BIS, אגוסטין קרסטנס. עם זאת, על פי הדוח שפרסם הארגון, שניים מהבנקים המרכזיים באיים הקריביים, ובהם הבנק המרכזי של איי בהאמה והבנק המרכזי של מזרח הקריביים, כבר בוחנים מטבע דיגיטלי.

הבנק המרכזי של שבדיה, שבה השימוש במזומן פחת משמעותית בשנים האחרונות, התחיל לעבוד כבר ב-2017 על תוכנית פיילוט של מטבע קרונה אלקטרוני, e-krona. הבנק המרכזי של אורוגוואי, שקיים פיילוט דומה ב-2018-2017, איפשר אז למשתמשים פרטיים להחזיק עד 30,000 מטבעות פזו אלקטרוניים (e-Pesos) בארנקים דיגיטליים, וכיום שוקל את צעדיו הבאים בנוגע לכך.

פרופ' דארל דאפי מאוניברסיטת סטנפורד סבור כי באופן כללי, בנקים מרכזיים היו הססניים ביותר בנוגע להנפקת מטבעות דיגיטליים. לדבריו, עדיין נותרו שאלות איך לפקח על העברות כספים דיגיטליים כדי למנוע הונאות, ואם מטבעות כאלה יהיו צמודים לריביות. "אני חושב שזאת אחריות שבנקים מרכזיים לא רוצים לקחת", אמר דאפי.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.