מנדלבליט: יש לאפשר לח"כ היבא יזבק לרוץ לכנסת ה-23

(עדכון) - הודעת היועמ"ש הגיעה לאחר קבלת תצהירה של יזבק, שבו הבהירה כי אין באמירותיה קריאה לאלימות אלא לסיום הכיבוש

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לועדת הבחירות המרכזית כי לפי דעתו יש לאפשר לח"כ היבא יזבק לרוץ לכנסת ה-23, למרות אמירותיה השנויות במחלוקת. הודעת היועץ מנדלבליט הגיעה לאחר קבלת תצהירה של יזבק, שבו הבהירה כי אין באמירותיה קריאה לאלימות אלא לסיום הכיבוש.

בעקבות המלצת היועמ"ש קוראת מפלגת עוצמה יהודית להדיח את היועץ המשפטי לממשלה מתפקידו: "הגיע הזמן לשים סוף לקרקס ולאכיפה הבררנית: יש להדיח את מנדלבליט מתפקידו. אותו יועץ משפטי שהמליץ לפסול את מיכאל בן ארי, את בנצי גופשטיין ואת ברוך מרזל עושה איפה ואיפה ומתאמץ ככל יכולתו להלבין תומכת טרור מובהקת, על אף ראיות חד משמעיות וברורות, ולמרות שיזבק מבהירה למנדלבליט כי היא עומדת מאחורי רוב אמירותיה, הוא נותר איתן בעמדתו להכשיר את מחבקת המחבלים - לא צריך להישאר דקה אחת נוספת בעמדתו. יש להדיח אותו עוד היום. הגשנו לועדת הבחירות וליועץ המשפטי לממשלה מאסה קריטית של עשרות ראיות המעידות על תמיכתה בטרור ובמחבלים, אולם היועץ התעלם מכל אלה".

מארגון בצלמו שמייצג את משפחות הנרצחים על ידי המחבל סמיר קונטאר בפיגוע בנהריה נמסר : "היום היועמ"ש קבע שדם אזרחי ישראל וחיילי צה"ל עומד למרמס. מדובר בתקיעת סכין בלב המשפחות השכולות ובלב חיילי צה"ל שהיבא התירה את דמם. בעוד את מיכאל בן ארי הוא פסל על דברים פחותים בהרבה. כאן הוא חיפש כל דרך להכשיר. חוץ מלהצביע בל"ד הוא עשה הכל בעד היבא שתיכנס לכנסת. מדובר באיפה ואיפה וריסוק שארית האמון שעוד נותר במערכת".

יזבק: "מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש"

חברת הכנסת היבא יזבק מבל"ד דוחה את הטענה כי בראיון לערוץ רשת 13 היא הביעה תמיכה במאבק אלים נגד ישראל. במכתב תשובה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כתבה יזבק כי אמירותיה בראיון הביעו תמיכה בסיום הכיבוש ולא קריאה למאבק מזוין נגד ישראל.

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית פסילת מועמדות לכנסת נחשבת מכרעת כאשר מגיעים לדיון בבג"ץ בנוגע לפסילות. כבר כעת ברור כי ועדת הבחירות המרכזית, המורכבת ברובה מנציגי המפלגות, תחליט לאשר את בקשות הפסילה של הליכוד ושל ישראל ביתנו כלפי יזבק. כחול לבן ומפלגת העבודה הודיעו כי יתמכו בפסילה, לצד מפלגות הימין, מרצ והמשותפת יתנגדו, ובדגל התורה עדיין מתלבטים. הדיון יתקיים ביום רביעי הקרוב ההחלטה הזו תועבר לפתחו של בג"ץ אשר שופטיו כבר הביעו בעבר עמדה תקיפה נגד יזבק.

בדיון שהיה בקיץ בבקשה לפסילת מפלגת בל"ד, השופט יצחק עמית אמר בדיון כי "סמיר קונטאר רוצץ גולגולת של תינוקת. בושה וחרפה עם שלושה סימנים קריאה להזדהות עם קונטאר", ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה כי דברי יזבק הם "תמיכה בארגון טרור" - אחת מהעילות לפסילה.

השופטים קבעו בסופו של דבר כי אין לפסול את כל בל"ד על דברי אחת מחברות הכנסת של הרשימה. זו הייתה הקריאה למעשה לבקשת הפסילה האישית, קריאה שהליכוד וישראל ביתנו נענו לה. לאחר האמירות הללו יזדקקו השופטים ללוליינות משפטית מפותלת במיוחד כדי לבטל את פסילתה, אבל לכאן נכנס גם היועץ המשפטי מנדלבליט.

אתמול פנה היועץ המשפטי אל יזבק בבקשה להסביר את התבטאויותיה בראיון בערוץ 13. במהלך הראיון נשאלה יזבק: "האם זה חלק מהתנגדות סבירה מבחינתך, ולגיטימית לכיבוש, לפגוע בחיילים או לפגוע ברמטכ"ל?". לכך השיבה: "החוק הבינלאומי בעצמו מאפשר לעמים שהם תחת כיבוש לפעול למען שחרורם". לאחר מכן נשאלה: "כלומר, את תופסת כלגיטימי פגיעה בחיילים?", ולכך יזבק ענתה: "מה שלא לגיטימי זה המשך הכיבוש".

יזבק ענתה בתצהיר שהגישה ליועץ כי "אני עומדת מאחורי שני המשפטים שאמרתי. אכן האמירה שעמים רשאים לפעול למען שחרורם, מבטאת עמדה אוניברסלית בהתאם למשפט הבינלאומי כי כל עם זכאי להגדרה עצמית. אך אין בעמדה אוניברסלית שביטאתי קריאה או תמיכה כלשהי לשימוש באלימות. אני חוזרת ומדגישה שאני לא קראתי בראיון וגם לא התכוונתי לשימוש באלימות מכל סוג נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים, אזרח, תושב או חסר מעמד. אני פועלת באופן פוליטי למען סיום הכיבוש והשגת שלום צודק. בעיני זו הדרך היחידה לסיום הסבל ושפיכות הדמים. בראיון אמרתי שהכיבוש הוא לא לגיטימי, ואמירה זו היא אנדרסטייטמנט, כי הכיבוש הוא מצב נוראי והוא מקור האלימות. ישנה הסכמה רחבה אצל גורמים רבים בארץ ובעולם, שהדרך היחידה לסיום האלימות היא סיום הכיבוש".

בימין זעמו על פנייתו של מנדלבליט, הנראית כניסיון לאפשר לחברת הכנסת לרדת מהעץ

אלא שבקשות הפסילה נשענות בעיקר על פוסטים ששיתפה יזבק בעבר ובהם הביעה תמיכה והזדהות עם טרוריסטים שדם רב על ידיהם. כך, ב-2015 שיתפה פוסט הזדהות עם סמיר קונטאר, הטרוריסט הלבנוני שרצח בפיגוע ב-1979 את דני הרן ובתו עינת בת 4 בנהריה, שאת גולגלתה רוצץ על אבן. הוא שוחרר ב-2008, במסגרת העסקה להשבת גופותיהם של אלדד רגב ואורי גולדווסר, אבל לאחר ששב לפעילות טרור במסגרת חיזבאללה, חוסל בסוריה ב-2015. יזבק שיתפה בפייסבוק פוסט שבו הוא מוגדר "שאהיד" וזעמה על חיסולו.

בפוסט אחר הביעה תמיכה במחבלת הפלסטינית דלאל אל מוגרבי, שהשתתפה ברצח 35 אזרחים ישראלים בפיגוע ב-1978. בטור דעה בעיתון "הארץ" ניסתה יזבק להסביר כי המונח שאהיד, שבו הכתירה את קונטאר, הוא כוללני יותר ולא מתייחס רק למי שעשה פעולה אלימה, ואת התמיכה באל מוגרבי הסבירה ברצון להעצים נשים.

בימין זעמו על פנייתו של מנדלבליט, הנראית כניסיון לאפשר לחברת הכנסת לרדת מהעץ. הביטויים החריפים נשמעו כצפוי מצד עוצמה יהודית, ששלושה מחבריה נפסלו בשנה האחרונה מריצה לכנסת על ידי בג"ץ בשל התבטאויות חריפות. בהודעה שמסרה התנועה נאמר: "מסתבר שהיועץ המשפטי לממשלה מנהיג דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים. היועמ"ש לא טרח לפנות לבן ארי, מרזל וגופשטיין בטרם קבע כי יש לפסול את מועמדותם לכנסת, ואילו במקרה של יזבק שהתבטאויותיה חמורות בהרבה יבקש היועמ"ש מיזבק לערוך מקצה שיפורים ולהגיש הבהרות מאולצות".

יו"ר רשימת עוצמה יהודית, עו"ד איתמר בן גביר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "החרפה האמיתית היא לא ה'הבהרה' המגוחכת שמנדלבליט מבקש מיזבק לדבריה. החרפה האמיתית היא ההתעלמות שלו מהראייה החותכת בעניינה של יזבק: תמיכה והזדהות עם המחבל סמיר קונטאר, שרצח אבא מול עיני ביתו בת ה-4, ואת גולגלתה של בת ה-4 קוצץ אל סלע. בעיני מנדלבליט, זו לא עילת פסילה. אין מילים".