אפל | פרשנות

פרשנות: דוחות אפל מספקים תזכורת: הדבר שענקית הטכנולוגיה הכי טובה בו - ייצור מכשירים

אייפון 11 והאוזניות החדשות סידרו לאפל רבעון מצוין, אך מה עם המעבר למודל העסקי החדש? • ההכנסות משירותים אכזבו, ואולי הגיע הזמן לתהות לגבי שווי החברה

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס

בתעשיית הסמארטפונים יש הסכמה: החידוש בין מכשיר למכשיר כבר לא כל-כך מהותי. הוא מסתכם במצלמה איכותית יותר ובפיצ'רים חביבים, אבל האם שווה להשתדרג בכל פעם שיוצא מכשיר חדש לשוק? ממש לא בטוח. למרות זאת, אפל  הציגה בדוחות הכספיים הרבעוניים שלה מכירות מפתיעות לטובה של מכשירי אייפון 11, שהחלו להימכר לקראת סוף ספטמבר. ההכנסות ממכירת מכשירי אייפון הסתכמו ב-56 מיליארד דולר, עלייה של 9% לעומת הרבעון המקביל. בסך הכל מהוות מכירות אלו 61% מכלל הכנסות אפל ברבעון.

אפל הצליחה להציג ברבעון הראשון גם רווח שיא של 22.3 מיליארד דולר, עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל. הרווח למניה עמד על 4.99 דולרים, 45 סנט מעל תחזיות האנליסטים. בנוסף, החברה פרסמה תחזית הכנסות גבוהה מהצפוי לרבעון השני - בין 63 ל-67 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 62.5 מיליארד דולר.

מכירות האייפון אולי הפתיעו לטובה, אבל ברבעונים ובשנים האחרונות אפל החלה להיערך ליום שבו לא תוכל להסתמך יותר על מכירות האייפון. רק לפני שנה פיספסה אפל את תחזית הרווח שלה, לראשונה אחרי 15 שנה, בגלל שדרוגים בתדירות נמוכה יותר במדינות מערביות ובגלל חולשה במכירות האייפון בסין. מאז החברה הפתיעה לטובה והמניה זינקה ב-100%, אבל נגיע לכך בהמשך.

מכירות המכשירים הלבישים צמחו ב-37%

כדי להיערך ליום הדין חיזקה אפל את תחום השירותים שלה - אפל TV, אפל מיוזיק, תחום התשלומים, שירותי משחקים ועוד. כל אלו יצרו אצל אפל תזרים הכנסות קבוע, שאמור להחליף את התנודתיות ואי הוודאות שהן תוצאה של מודל עסקי שמבוסס על מכירות מכשירים. עם זאת, נכון לעכשיו עדיין קיימת תנודתיות בתוצאות ענקית הטכנולוגיה - ברבעון הקודם ההכנסות משירותים עלו ב-18% בגלל השקה של שירותי תוכן חדשים, ואילו מכירות האייפון ירדו ב-9% לעומת הרבעון המקביל לו.

אולם ההכנסות משירותים ברבעון האחרון אמורות לכל הפחות לעורר תהיות אצל המשקיעים. הן עלו ב-16.5% והסתכמו ב-12.7 מיליארד דולר, 400 מיליון דולר מתחת לתחזיות האנליסטים. גם העלייה בהשוואה לרבעון הקודם אינה משמעותית, אז הסתכמו הכנסות אפל ב-12.5 מיליארד דולר.

ההכנסות משירותים עדיין מצומצמות
 ההכנסות משירותים עדיין מצומצמות

ההכנסות משירותים אמורות להיות מנוע הצמיחה של החברה וכאמור לספק לה מודל עסקי יציב יותר. אולם בהכנסות אלו מזנבות (לטובה) ההכנסות מפעילות המכשירים הלבישים, שצמחו ב-37% והניבה הכנסות של 10 מיליארד דולר.

הדבר נבע מהשקת מוצרים חדשים בראשם אוזניות האיירפודס החדשות, אך אי אפשר להתעלם מהנתון הזה, בעיקר כי הוא מזכיר לנו מה אפל עושה הכי טוב - מייצרת מכשירים. ביצירת תכנים ושיתופי פעולה בתחום האשראי אין לאפל יתרון אמיתי. היתרון שבכל זאת יש לה הוא בסיס המכשירים הרחב שלה, שמייצר לה את בסיס הלקוחות לשירותים החדשים שהיא משיקה. האם זה מספיק? גם כאן אי אפשר להיות בטוחים.
באפל אגב לא מתרגשים מכך שההכנסות לא צמחו בהשוואה לרבעון הקודם - בשיחת הוועידה עם האנליסטים אמרו בחברה כי הם קרובים ליעד המשתמשים הרשומים (480 מיליון משתמשים בסוף הרבעון, לעומת יעד של 500 מיליון) וכי צמחו בשיעור דו-ספרתי בכל הגיאוגרפיות בהן אפל פועלת.

המשקיעים לוקחים בחשבון את הסיכון?

אפל נסחרת לפי שווי שיא של 1.4 טריליון דולר, וגם מכפיל ההכנסות שלה נמצא בשיא - מכפיל 5 על ההכנסות החזויות לשנה הנוכחית. לפי הערכות, מה שדחף את השווי לרמות הללו היה גם המעבר למודל עסקי של תזרים מזומנים. כל חברה, פרטית או ציבורית, יודעת שתזרים הכנסות גבוה מאפשר לה להשיג שווי שמבוסס על מכפילים גבוהים יותר. הסיבה לכך היא שיש פחות סיכון לאובדן הכנסות משמעותי וכי ניתן ללמוד את התנהגות הלקוחות ולחזות את שיעורי הנטישה שלהם.

אפל אמנם מראה צמיחה נאה של פעילות השירותים, אך החברה עדיין תלויה באופן משמעותי במכירות האייפון, כפי שהוכיחו תוצאות הרבעון האחרון. בסופו של דבר, מכירות השירותים מהוות רק 14% מכלל ההכנסות הרבעוניות של החברה. תמחור מניה והערכת שווי הם אמנם צופים פני עתיד, אבל יכול מאוד להיות שייקח עוד כמה וכמה רבעונים עד שהחברה תתבסס באמת על שירותים. לא בטוח שהמשקיעים לוקחים בחשבון את הסיכון הכרוך בכך.