התנדבות | פיצ'ר

מה הקשר בין התנדבות עובדים לשורת הרווח בארגון

עמותת רוח טובה ופירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט פיתחו מודל המאפשר לארגונים לאמוד את הערך שהן מפיקות מהתנדבות עובדיהן

התנדבות / צילום: שאטרסטוק
התנדבות / צילום: שאטרסטוק

בשנים האחרונות החלו ארגונים רבים בישראל ובעולם לאמץ תוכניות התנדבות עובדים במסגרת פעילותם השוטפת. לפי נתוני עמותת רוח טובה, הפועלת לעידוד התנדבות מהסוג הזה בדיוק, לאורך שנת 2019 התנדבו באמצעותה 11,409 עובדים.

התפיסה הבסיסית של העמותה היא שהתנדבות עובדים אפקטיבית יותר ככל שהיא מותאמת יותר לצרכים ולתחומי העניין שלהם, אבל כעת מודל חדש מבקש ללכת צעד נוסף ולהראות שפעילות התנדבותית תורמת גם לעסקי החברה, באופן שניתן למדידה.

המודל, שפותח על ידי העמותה ופירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט, נותן כלים לחברות לעשות זאת.

"עצם ההערכה והמדידה של הפעילות תאפשר לארגונים לדייק את האפקטיביות של ההתנדבות לאורך זמן ולקבל החלטות על מיקוד או הרחבה של הפעילות, כך שבעתיד, בארגונים גדולים ניתן יהיה לנהל את תחום ההתנדבות כמו כל חטיבה אחרת. מטרת המודל היא לקשור ערך כלכלי וחברתי יחד", אומר עידו לוטן, מנכ"ל רוח טובה.

המודל מודד שני פרמטרים מרכזיים: שינויים בתחום משאבי אנוש ושינויים בתחום המוניטין ומותג החברה. בפרמטר הראשון נבדקת השפעת ההתנדבות על הפריון, על הנאמנות למקום העבודה, על המוטיבציה לעזוב ועל שימור עובדים, כפי שהיא נתפסת על ידי העובדים שהתנדבו. בפרמטר השני נבחנת פעילות החברה בהפצת הפעילות ההתנדבותית בתקשורת.

בפיילוט שנעשה עד כה השתתפו חברות כמו אינטל, טבע, החברה המרכזית למשקאות, נוירודרם, BMC ומגדל. בדלויט אומרים שמנתוני מדגם החברות עולה גידול פוטנציאלי של עד 16% בפריון העובדים שהשתתפו בתוכניות ההתנדבות ושל עד כ-33% במחויבותם לארגון. לגבי מוניטין החברה, עולה גידול פוטנציאלי של עד 25% בחסינות המוניטין ושל עד כ-46% בתדמית האחריות התאגידית שלה.

האם אין סתירה מובנית בין התנדבות ובין הציפייה להפיק ממנה ערך כלכלי?

לוטן: "ההנחה שלנו היא שהתנדבות אינה מעשה אלטרואיסטי בבסיסו ואדם שמחליט להתנדב עושה זאת מתוך כוונה טובה אבל גם כיוון שהוא מפיק מכך ערך - ייתכן שמתוך התנסות מקצועית, תחביבים ותחומי עניין, תחושה טובה, חיבור לקהילה, תחושת סיפוק אישי ועוד. אנחנו מתאימים את תוכנית ההתנדבות לחברה עפ"י העדפות העובדים. לשיטתנו, חברה עסקית צריכה לדעת לאמוד את תועלת ההתנדבות שלה כלפי פנים וכלפי חוץ בדיוק כמו כל דבר אחר".

לדברי נעם תל-ורד, מובילת פרקטיקת האחריות התאגידית בדלויט ישראל, "בדומה למגמה העולמית, יותר ויותר ארגונים מבינים שפעילות למען הסביבה והחברה תורמת ישירות לשורת הרווח שלהם. המודל שלנו מאפשר לארגונים האלו למדוד ולנהל את הערך שהם מפיקים מפעילויות התנדבות של העובדות והעובדים, בדיוק כפי שהיו מודדים ומנהלים כל פעילות אחרת בארגון, ובכך מעודד אותם ליזום ולהרחיב את העשייה החברתית שלהם".