למרות ההפצרות של הנשיא טראמפ: הפד הותיר את הריבית ללא שינוי; פאואל מתייחס לנגיף הקורונה

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח הותירו את הריבית על 1.75%-1.5% • הפד ימשיך בתוכנית הרכישות בשוק הריפו לפחות עד חודש אפריל של השנה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל / צילום: Carlos Barria, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל / צילום: Carlos Barria, רויטרס

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) הותירו את הריבית ללא שינוי ברמה של 1.5%-1.75% - כך לפי ההודעה שפורסמה הערב (ד').

ההחלטה, שניתנה פה-אחד בקרב חברי הוועדה, עמדה בהתאם לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק, ולמרות ההפצות החוזרות ונשנות של הנשיא דונלד טראמפ, שקרא גם השבוע להוריד את הריבית. לעת עתה, הפד רומז כי הריבית תיוותר ברמה יציבה בטווח הקרוב.

בשוק אף עלו הערכות כי הפד יגיב לפרשת התפשטות נגיף הקורונה בהורדה של הריבית, אך כאמור נגיד הפד ג'רום פאואל לא שינה את המדיניות, ואמר כי הפד עוקב מקרוב אחר השפעות הקורונה וירוס. לדבריו, אי הוודאות נמשכת, כולל ההשפעה של הנגיף על הכלכלה. עוד הוסיף פאואל כי לנגיף הקורונה תהיה השפעה מסוימת על הכלכלה הסינית לפחות בטווח הקצר.

בתוך כך, הפד העלה את ריבית ה-IOER (זו שהוא משלם לבנקים על הרזרבות) מ-1.5% ל-1.6%, והעלה בנוסף את ריבית הריפו (RIPO) מ-1.45% ל-1.5%. כמו כן, הפד ימשיך בתוכנית הרכישות בשוק הריפו לפחות עד חודש אפריל של השנה, בעוד שבשוק ציפו לתמיכה עד חודש פברואר. מלבד זאת, הבנק הודיע על המשיך רכישות אג"ח לטווח הקצר לפחות עד לרבעון השני של השנה.

ההודעה הערב דומה להצהרה שפורסמה בהחלטות הריבית הקודמות מלבד שני שינויים בולטים. בהודעה זו חברי הבנק הגדירו את קצב העלייה בהוצאות משקי הבית כ'צנועה' לעומת 'חזקה' בהודעה הקודמת.

בנוסף, הפד הגדיר את האינפלציה כזו ש"חוזרת" לתחום היעד של 2%, להבדיל מההצהרה ארוכת השנים ולפיה הפד מבקש לקרב את האינפלציה לרמה שהוא רואה כבריאה לכלכלה צומחת, מה שמשקף את מחויבות הפד לתמוך בהעלאת האינפלציה. נזכיר כי בחודשים האחרונים הביעו חברי הפד דאגה מפני חוסר היכולת להעלות את האינפלציה לתחום היעד.