בעקבות לחץ מארה"ב: נתניהו דוחה את החלת הריבונות

ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלאט אמרו כי ייקח עוד זמן עד שיחלו צעדים לקראת מימוש התוכנית: "בצד הישראלי צריך לעבור את עניין הבחירות, אבל עד אז לא יהיו התקדמויות בנושא של התוכנית" • נתניהו ינחת מחר לקראת ערב בישראל, כשכל הנראה במטוסו תבוא עמו נעמה יששכר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את כוונתו להביא לאישור הממשלה בשבוע הבא את החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן, צפון ים המלח וההתנחלויות ביהודה ושומרון. לנתניהו בשלב זה אין גיבוי מהממשל בוושינגטון לעשות כן, והוא קיבל על כך ביממה האחרונה שורה של מסרים מהבית הלבן ומאדריכלי התוכנית.

נתניהו שיצא אמש מוושינגטון למוסקבה, שינה את הטון בשיחות עם העיתונאים ולאחר שבליל ההכרזה על התוכנית טראמפ היה חד-משמעי אודות החלטת הסיפוח, ואף הבהיר כי אין קשר בינה לבין הוועדה הבילטרלית שעליה הודיע טראמפ בהכרזה החגיגית. אמש לפני עלייתו למטוס בוושינגטון כבר תודרכו העיתונאים כי בשלב זה תידחה ההחלטה.

ביום שלישי בלילה היה זה ג'ארד קושנר שבראיון לכריסטיאן אמנפור ב-CNN הבהיר כי יש צורך בעבודת מטה ובצעדים משותפים בטרם החלת הריבונות. אתמול הגיע תורו של ג'ייסון גרינבלאט, לשעבר השליח המיוחד למזרח התיכון ומאדריכלי התוכנית. גרינבלאט בשיחה עם נציגי ארגונים יהודיים בארצות-הברית אמר: "בצד הישראלי, צריך לעבור את עניין הבחירות, אבל עד אז לא יהיו התקדמויות בנושא של התוכנית. אנחנו נהיה חייבים לחכות ולראות. יש עוד הרבה עבודה שנצטרך לעשות מול הממשל הישראלי אבל הישראלים די מאוחדים בנושא הזה."

בראיון הלילה בארה"ב שב והדגיש ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ומאדריכלי התוכנית, כי בטרם סיפוח נדרשים צעדים טכניים שייקחו לדבריו כמה חודשים. הוא הוסיף כי הממשל מצפה שלא יקרה דבר עד להשלמת צעדים אלה ובהם הקמת ועדה מקצועית שתשרטט את המפות המדויקות. "אני לא חושב שיקרה משהו לפחות עד אחרי הבחירות והקמת ממשלה בישראל", דברי קושנר.

 

קרי, האמריקאים לא רואים צעדים ממשיים בשטח עד לבחירות לפחות. גרינבלאט הוסיף כי נתניהו יהיה עסוק במערכת הבחירות, ולא נראה לו שיהיה לו זמן לדברים אחרים.

אישים אמריקאים אחרים כמו מזכיר המדינה פומפיאו הוסיפו גם הם אמירות דומות, ובסופו של דבר במטה נתניהו החליטו לדחות את ההכרזה, ולא ברור כלל אם תתקיים לפני הבחירות. אחד מהם אמר ל"גלובס" כי לאחר המסע המפרך והמוצלח בוושינגטון והטיסה חזרה דרך מוסקבה לאחר החנינה לנעמה יששכר, הדברים יישקלו במהלך סוף השבוע, ואחר-כך יוחלט מה לעשות.

האיש העריך כי גם אם לא תוחל הריבונות באופן מלא כמתוכנן, צעד מעשי אחד לפחות יהיה במקום שבו אין מחלוקת עם האמריקאים. במהלך השבוע שעבר דיברו גורמים בסביבת נתניהו על החלת הריבונות על מעלה אדומים כצעד ראשון ויתכן ולשם זה יילך.

העיתונאי מואב ורדי פרסם אמש כי בכירים בכחול לבן פנו לאמריקאים והבהירו כי לטעמם אין מקום לצעדים מרחיקי לכת לפני הבחירות. יו"ר הרשימה בני גנץ אמר אמש כי יביא את תוכנית טראמפ במלואה לאישור מליאת הכנסת בשבוע הבא.

קודם לכן קרא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לנתניהו להביא במהרה את התוכנית לאישור הכנסת. בנאום בכנס באילת אמר: "אם התוכנית הזאת תישאר רק חוברת דפים צבעונית, או תהפוך לאירוע היסטורי ומשנה מציאות - זו אך ורק החלטה שלנו. אסור שנפספס את ההזדמנות!

"לכן אני אומר כאן לראש הממשלה: אם תחזור מוושינגטון, ותבקש לכנס את מליאת הכנסת כדי לנצל את הנכונות ההיסטורית של הממשל בארצות-הברית ולהחיל את הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון - אני אכנס את המליאה מיד! לא משנה מה תהיה הביקורת, לא משנה אם יהיו התקפות חריפות, הדבר הנכון ייעשה. אני בטוח שבסיטואציה כל-כך נדירה וכל-כך חד-פעמית שאנחנו נמצאים בה, כל המפלגות הציוניות יתעלו על עצמן, ישימו את טובת המדינה לנגד עיניהן ולא יכשילו אותה בגלל אינטרסים פוליטיים רגעיים. כדי שנוכל, סוף-סוף, להצביע בכנסת על החלת הריבונות - ולאשר אותה ברוב גדול".

נתניהו ינחת מחר לקראת ערב בישראל כשכל הנראה במטוסו תבוא עמו נעמה יששכר שקיבלה אתמול את החנינה הסופית מהנשיא פוטין. בביקורו במוסקבה ייפגש קצרות עם פוטין להודות לו על ההיענות לבקשת החנינה ולדבר עימו גם על תוכנית טראמפ. סביר שישמע התנגדות לכל צעד של ריבונות.

חודש ועוד קצת עד לבחירות, ומי יודע איזה עוד הפתעות עשויות להתרחש.