ברקזיט | ניתוח

בריטניה נפרדת מחר מהאיחוד: מה יעלה בגורלם של האירופאים שהיגרו אליה ולהיפך?

רגע האמת הגיע: בשישי בלילה, בריטניה תיכנס לתקופת מעבר של שנה (עם אופציית הארכה) שבמהלכה תקיים מו"מ עם האיחוד על עתיד היחסים הכלכליים ביניהם • בינתיים, הבריטים שהיגרו לאיחוד (ולהפך) יהפכו לעכברי מעבדה בעלי זכויות לא ברורות עד שתתבהר התמונה בעתיד

הפרלמנט האירופי לאחר ההצבעה על פרישת בריטניה. הנבחרים שילבו ידיים, חלקם הזילו דמעה ושרו / צילום: רויטרס
הפרלמנט האירופי לאחר ההצבעה על פרישת בריטניה. הנבחרים שילבו ידיים, חלקם הזילו דמעה ושרו / צילום: רויטרס

אחרי כל המחלוקות, ההצבעות הדרמטיות בשעות הקטנות של הלילה, שני סיבובי בחירות והסיקור התקשורתי הבלתי פוסק במשך יותר משלוש שנים - הציבור הבריטי, וגם תושבי האיחוד האירופי, עדיין לא בטוחים לגמרי מה ישתנה ומה יישאר אותו דבר אחרי יום שישי בחצות (שעון בריסל), אז תפרוש הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. העובדה כי מיד אחרי הפרישה הפורמלית מחר תחל "תקופת מעבר" - שאמורה להימשך שנה אך אף עשויה להתארך לשנתיים - מסייעת לזרוע בלבול ואי-ודאות, גם בשווקים הפיננסיים.

■ יומיים לברקזיט: החל הקרב בין צרפת לגרמניה על עתיד האיחוד האירופי | אסף אוני

■ 3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית | אסף אוני

■ 4 ימים לקיצן של 47 שנות חברות: הקרב הכלכלי בין בריטניה לאיחוד האירופי כבר החל | אסף אוני

■ 5 ימים לברקזיט ובאיחור של שנה: המרחב הפוליטי והכלכלי באירופה עומד להשתנות | אסף אוני

זו הסיבה שראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התייצב לפני מצלמות צוות הניו-מדיה שלו, ענה על שורת שאלות, ניסה להבהיר בסרטון אי-הבנות נפוצות סביב הפרישה מהאיחוד האירופי, והעלה את התוצאה לחשבון ה"טוויטר" שלו. בין השאר, הבטיח ג'ונסון "עסקאות סחר חדשות ונפלאות לחברות שלנו", "למצוא שווקים חדשים לתוצרת בריטית כמו בקר וגבינה" ו"לנצל את העושר הימי הנפלא של בריטניה (באמצעות דיג)". הבעיה היחידה עם כל ההצהרות הללו היא שהן חוזות מה יקרה אחרי תקופת המעבר, ותלויות במידה רבה בתוצאות המשא ומתן שיתנהל במהלכה מול האיחוד. ובכל זאת, מה כן ידוע על מה ישתנה ומה יישאר אותו הדבר אחרי הפרישה הפורמלית מהאיחוד מחר?

 

החיים נמשכים כסדרם

החדשות הפחות-גרנדיוזיות הן, שמבחינת "החיים עצמם" - לא הרבה ישתנה בבריטניה ובאיחוד אחרי יום שישי בחצות. נכון, מדובר בצעד היסטורי לפרישה מהאיחוד האירופי, שיקרה באיחור של יותר מעשרה חודשים ושכולל הפרדה פוליטית בין האיחוד לבריטניה, אבל יש פער גדול מאוד בין המציאות ברחובות לונדון ביום שני הקרוב - שתהיה כמעט זהה למציאות בלונדון ביום שני שעבר - לבין המציאות אותה שואף ג'ונסון לשרטט בעוד שנה מהיום.

הפרישה מהאיחוד האירופי אולי תתבצע פורמלית ביום שישי, אבל התהליך עצמו ימשיך ללוות את תושבי בריטניה בעתיד הקרוב, אולי אפילו שנים קדימה. במלים אחרות: הברקזיט מסתיים, יחי הברקזיט.

שיחות סחר

בפרלמנט האירופי אתמול הזילו חברים אירופיים ובריטיים דמעות במהלך ההצבעה ההיסטורית שאישרה את חוק פרישת בריטניה מהאיחוד, ואז פרצו בשיר פרידה משותף, אבל תקופת המעבר קובעת כי הממלכה תצא סופית מהאיחוד האירופי רק ב-31 בדצמבר 2020. ב-11 החודשים שעד אז, אמורים שני הצדדים לדון בהסכמים שיתוו את היחסים ביניהם אחרי מועד זה. זו תהיה משימה חסרת תקדים. שיחות סחר לוקחות בדרך כלל יותר מעשר שנים לנהל, והסכם הסחר בין ארה"ב לישראל, למשל, נדון במשך 15 שנה. בריטניה, לעומת זאת, צריכה לטפל בתוך פחות משנה לא רק בנושאי סחר, אלא גם בנושאים הקשורים להגירה, לשיתוף פעולה מדעי ולחינוך, בין השאר.

התחום הפוליטי

אבל מבחינת החיים בשטח, במהלך תקופה זו התושבים והעסקים בשני הצדדים לא אמורים לחוש בהבדל. "אזור דמדומים ששומר על המצב הקיים בתחומי הסחר, ההגירה והביטחון", קרא ה"פייננשל טיימס" לתקופת המעבר. התחום שבו כן יירשם שינוי, לעומתם, הוא התחום הפוליטי. העזיבה אתמול של 73 חברי הפרלמנט הבריטים את בריסל, כמו גם הפסקת כהונתו של הנציב מטעם בריטניה בנציבות והעובדה כי שרים בריטיים לא ישתתפו יותר בישיבות של האיחוד האירופי משמעותה כי בריטניה לא תיוצג יותר באיחוד.

חוקי האיחוד האירופי

למרות זאת, ההסכם קובע כי במהלך תקופת המעבר היא תמשיך להיות כפופה לחוקי האיחוד האירופי. היא גם תעביר כ-39 מיליארד ליש"ט לאיחוד האירופי כ"חשבון גירושים", כפי שמכנים זאת כלי התקשורת הבריטיים - פיצוי על פרויקטים שהתחייבה אליהם ותמורה להשקעות של האיחוד בממלכה (בריטניה תרמה עד כה 15% מתקציב האיחוד, א"א). הסכם ה"ברקזיט" גם קובע, כי אפשר יהיה להאריך לשנתיים את תקופת המעבר, אך כי הדבר צריך להיות מוסכם על הצדדים עד יולי הקרוב. ג'ונסון הצהיר פומבית כי לא יהיה מוכן להארכה, אך נותר לראות אם זו טקטיקת משא ומתן או התחייבות אמיתית.

עסקים כרגיל

גם מבחינה כלכלית, העסקים אמורים להתנהל כרגיל. התחבורה והטיסות ימשיכו להתנהל כאילו בריטניה עדיין באיחוד, בריטניה תישאר מחויבת להסכמי הסחר והמע"מ של האיחוד האירופי, מה שאומר שגרמנים יוכלו להמשיך ולהזמין ספרים ב"אמזון" בריטניה ולא לשלם מע"מ (ולהיפך), שהסחר המשמעותי יותר בתחום החקלאות והתעשייה (האיחוד הוא שותף הסחר הגדול ביותר של בריטניה) יתנהל כסדרו ושה"סיטי" של לונדון תמשיך ליהנות מגישה לשווקים הפיננסיים של מדינות אירופה.

הסוגיה המורכבת: אזרחות והגירה

הסוגיה מסתבכת קצת כשמדובר על ענייני הגירה. למעשה, מבחינה פורמלית, החל מיום שבת הקרוב אזרחי בריטניה כבר אינם נחשבים לתושבי האיחוד האירופי - ולהיפך. כדי למנוע את ההשלכות החריפות על חייהם של שלושה מיליון אירופאים החיים בבריטניה, ושל מיליון בריטים החיים באיחוד האירופי, הסכימו ביניהם האיחוד האירופי ובריטניה להמשיך ולכבד את זכויותיהם - כאילו היו עדיין חברים - לפחות עד סוף תקופת המעבר.

כלומר, עד סוף שנת 2020, כל אזרח של מדינות האיחוד האירופי יוכל לבקר בבריטניה בלי צורך בוויזה או אפילו להחליט להגר אליה כדי לעבוד. ביטוח הבריאות האירופי שלו יהיה בתוקף גם במהלך שהותו במדינה כתייר או כתושב, וכך גם זכויותיו לפנסיה אם יחליט לעבוד, כפי שקיים כיום. הוא גם יוכל להמשיך ולדבר בטלפון הנייד שלו בלי עלויות נדידה (Roaming), כפי שנעשה בכל חברות הגוש.

מעמד אזרחי חדש

אבל ההסכם גם קובע, כי המהגרים האירופיים לבריטניה - כולל כאלו שעשו זאת לפני 20 שנה - יצטרכו להירשם במהלך תקופת המעבר כדי לקבל מעמד חדש, שיחליף בתומה את זה ממנו נהנו בו עד כה מתוקף היותם תושבי האיחוד. מדובר בהליך ביורקרטי, מקוון וחינמי, שחלק מהאירופים שמתגוררים בבריטניה מתלוננים כי הוא "משפיל אותם", אך שאמור להבטיח את זכויותיהם. לפי סוכנות הידיעות "איי.פי." 2.7 מיליון אירופים החיים בבריטניה כבר הגישו בקשות, ו-2.5 מיליון מהם כבר קיבלו תשובות חיוביות. גם היתר אמורים לקבל אותן. רק שש בקשות נדחו מסיבות שונות. "אם הברקזיט הוא ניסוי בקנה מדה ענק", כתבה הסוכנות, "הרי שהתושבים הזרים הם עכברי המעבדה שלו".

חלון הזדמנויות להגירה

אבל גם בריטים שהיגרו לאירופה הם עכברים בניסוי. בתמורה להבנות לגבי האירופאים החיים בבריטניה, הבטיחו גם מדינות אירופה לתושבי בריטניה לקבל מעמד קבע - כאילו היו עדיין חברי האיחוד האירופי - לפחות עד סוף תקופת המעבר בסוף 2020. למעשה, השנה הקרובה היא "חלון הזדמנויות" להגירה לבריטניה או ממנה לאיחוד.

כלי התקשורת הבריטיים דיווחו, למשל, על גל של פנסיונרים בריטיים שמנסים להקדים את הפרישה שלהם, אחרי שכבר רכשו בתים בספרד שטופת-השמש, כדי לוודא שהם עוברים למדינה לפני סוף 2020, מה שאומר כי יוכלו להישאר בה עד סוף חייהם. הם גם דיווחו בעבר על גל של כמה אלפי יהודים-בריטיים המוציאים דרכון גרמני (לו הם זכאים לפי חוקי גרמניה) במטרה להבטיח את זכויותיהם בכל מקרה אחרי הפרישה. השנה, המציאות החדשה תשתקף רק בעובדה שהדרכונים הבריטיים החדשים שיונפקו (הישנים נשארים בתוקף) יהיו בעלי עיצוב חדש, ולא יכללו את המלים "האיחוד האירופי".

מבחן ההכנסה

אבל אחרי תקופת המעבר הכל פתוח. ייתכן שבריטניה תמשיך לאפשר לתושבי מדינות מסוימות להגר אליה, או שתסגור את הדלת לחלוטין. הכל תלוי בהסכמים שעליהם ידונו הצדדים בחודשים הקרובים. בינתיים, ממשלתו של ג'ונסון כבר החליטה ליישם "הגירה בסגנון אוסטרלי", המוכרת לישראלים רבים, שבה כל מקרה נדון לגופו על פי הכנסת המהגר, השכלתו, מצבו המשפחתי ושלל פרמטרים נוספים המסתכמים ברף מספרי מסוים שיאפשר לעבור לבריטניה. המהלך אמור לסייע לעסקים הבריטיים לקבל כוח אדם איכותי שייחסר לו אחרי שהתנועה החופשית של אזרחים בתוך האיחוד האירופי תסתיים.

דיג עם רישיון מיוחד

עד סוף 2020, גם ספינות הדיג ההולנדיות והגרמניות שעוררו זעם כה רב במהלך קמפיין ה"ברקזיט", בשל העובדה כי הן מורשות לדוג במים הבריטיים, ימשיכו לעשות זאת ללא הפרעה. לאחר מכן הן יצטרכו לקבל רישיון מיוחד, והנושא כבר מסתמן כאחד השנויים במחלוקת ביותר בין הצדדים.

נאומים ומסיבות

אז אחרי החגיגות שיתרחשו מחר - ראש הממשלה ג'ונסון יישא נאום לאומה בעשר (שעון בריטניה) ונייג'ל פאראג' מארגן מסיבה אליה צפויים לבוא אלפים מול בניין הפרלמנט - תתעורר בריטניה ליום חדש, אבל לכותרות שנשמעות ישנות. מצד האיחוד האירופי, מי שינהל את המשא ומתן הוא מישל ברנייה, שניהל גם את המשא ומתן על הסכם ה"ברקזיט" הנוכחי. אחרי חודש שיוקדש לניסוח עמדות, ייפגשו הצדדים למשא ומתן מקביל ואינטנסיבי. מועד תחילת הדיונים - 3 במרץ.