דעה: בעידן ה"במקביל", הפודקאסט הוא דרך לשבת על אוזנו של הלקוח, פשוטו כמשמעו

כשהצורך הוא עסקי-שיווקי, ברור שרק פודקאסטים קצרים וממוקדים יעשו את העבודה • בלי טפיחה עצמית, נטו מקצועיות – והכי חשוב: עניין וערך אמיתי לקהל היעד

פודקאסטים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
פודקאסטים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדברים רבות על היתרונות האדירים של שיווק בעולמות הדיגיטל אל מול ההשקעה בעולמות האופליין. לא מדברים מספיק על הקושי הגדול להתמודד בזירה תחרותית מאין כמוה, עם קהל יעד שמשתנה מרגע לרגע. בעידן הזה הדרך הנכונה להתנהל היא השקעה חכמה בשני מסלולים מקבילים: האחד - השקעה בערוצי חובה שבהם פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וגם וואטסאפ בהיבט של שירות לקוחות. מסלול ההשקעה השני צריך להיות בערוצים בצמיחה, רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם, מתוך מטרה ברורה להיות שם כשזה קורה.

אז במסלול ההשקעה השני, רגע לפני שהוא עובר לראשון, חשוב לשים לב לעולם הפודקאסטים. דוח האינטרנט האחרון של בזק חשף כי אחד מכל שלושה ישראלים מאזין לפודקאסטים. מדובר בנתון משמעותי שמלמד כי זה הזמן להתחיל להשקיע בבניית ספריית הפודקאסטים שלכם. מהדוח עולה עוד כי הנושאים הפופולריים הם היסטוריה, כלכלה והייטק. 66% ציינו כי זמן ההאזנה העיקרי שלהם הוא בפקקים - וכאלה לא חסרים כידוע בישראל, מה שרק מגביר את הפוטנציאל.

אז למה הפודקאסט פורץ קדימה? התשובה טמונה כנראה בנתון אחר בדוח בזק, שכותרתו "דורות של הפרעת קשב", המדבר על כך שהורים וילדיהם נוהגים לעשות שתי פעולות במקביל: צפייה בטלוויזיה תוך גלישה בסמארפון. 75% מקרב בני ה-13-17 העידו כי הם צופים וגולשים במקביל, 61% מבני 35-54, דור ההורים.

בעידן ה"במקביל" רק טבעי כי גם עולמות האודיו יצברו כוח. כי מה מתאים יותר לעידן הזה מאשר האזנה במקביל - במקביל לנהיגה, במקביל לצפייה בספורט, במקביל לספורט. האלמנט החשוב בפודקאסט הוא תחושת הערך - כלומר, האזנה לפודקאסט מניבה למאזין ידע ולא רק הנאה.

מחקרים שונים מלמדים כי שכבת המאזינים לפודקאסטים כיום היא מחתך סוציו-אקונומי של השכלה והכנסה מעל הממוצע. טרגוט נכון של קהל היעד בשלב השקת הפודקאסט הוא חשוב במיוחד - ומאחר שמדובר לרוב בקהלים מקצועיים, לא מסובך לאתר אותם.

נכון להיום אין מודל פרסומי משמעותי לפודקאסטים, למעט מתן חסויות, אך בעתיד הרחוק יותר פודקאסטים שונים יתבססו על פרסום - לפני, במהלך ואחרי, כולל מסרים פרסונליים מבוססי תחום וגם מיקום, בעת נהיגה.

ולבסוף, הסוד גם במקרה הזה הוא בתוכן. פודקאסט אפקטיבי בעולם העסקי הוא דרך לשבת על אוזנו של הלקוח, פשוטו כמשמעו. יש סוגים רבים של פודקאסטים, באורכים שונים. כשהצורך הוא עסקי-שיווקי, ברור שרק פודקאסטים קצרים וממוקדים יעשו את העבודה. בלי טפיחה עצמית, נטו מקצועיות - והכי חשוב: עניין וערך אמיתי לקהל היעד. 

הכותב הוא יועץ לשיווק בעידן הדיגיטל