נציגת המפלגה השמרנית: נוחות לצד תמחור אגרסיבי ב-SUV של לקסוס

לקסוס תעלה בשנים הקרובות על מסלול חשמלי, אבל בינתיים היא מוצאת זמן לשדרג את ה-SUV ההיברידי הגדול שלה • המודל המחודש מציע תא נוסעים מפנק, נוחות מרשימה ותמחור אגרסיבי אך אינו מיועד לנהגים בעלי שאיפות ספורטיביות

בתחילת החודש ספג המותג לקסוס נזיפה חמורה מגופי הצרכנות בנורבגיה. הנורבגים, שרגישים כיום לכל נושא הרכב החשמלי, טענו כי הסלוגן "היברידיות בעלות טעינה עצמית", שמלווה את הדור הנוכחי של היברידיות מבית לקסוס, "יוצר מצג שווא של מכוניות שטוענות את עצמן וממחזרות אנרגיה בדרך מסתורית. זאת בשעה שבפועל את הטעינה מבצע מנוע בנזין".

לקסוס טוענת כי ההגדרה מדויקת, אבל לא קשה להבין מהיכן מגיעה אותה נזיפה. קבוצת טויוטה בחרה להתעלם בעשור האחרון מטרנד הפלאג-אין ברכבי יוקרה ושמרה אמונים להנעה ההיברידית המוכרת. בדיעבד זו הייתה טעות אסטרטגית וכיום, אחרי שדגמי הפלאג-אין כבשו 75% מהשוק, מנסה לקסוס "להפוך לימונים ללימונדה" וטוענת, שהיברידיות שלה, בניגוד למתחרים, אינן תלויות בשקע חשמלי חיצוני כדי להיות ידידותיות לסביבה.

דוגמה טיפוסית היא ה-SUV דגם RX של לקסוס, שעבר לאחרונה שדרוג מקיף. ספק אם תבחינו במתיחת הפנים החיצונית שעבר הרכב, בכל זאת יש כמה כאלו: התצורה הגיאומטרית של שבכת הגריל הענק של לקסוס השתנתה במעט, פנסי החזית הוחלפו ביחידות היי-טק קטנות וחכמות כמו אלה של סדרת ה-LC, וחדי עין יבחינו בשינויים קלים בפגושים, בפנסים האחוריים וכך הלאה. בסך הכל העיצוב ממשיך למלא היטב את תכליתו - להראות אתלטי, "טכנולוגי" ומזוהה מידית עם המותג.

יש משהו מאוד "רוחני" ומרגיע בתאי הנוסעים של כל דגמי לקסוס, וגם בתא של ה-RX. אולי זו ההקפדה האובססיבית על הפרטים הקטנים ביותר בעיצוב; אולי אלה חומרי הדיפון הרכים והחושניים, שעוטפים כמעט כל פינה גלויה ויוצרים אווירת "זן"; או בידוד הרעשים המוחלט, שביחד עם האופי החרישי מלכתחילה של מערכת ההנעה, מותיר את המולת העולם החיצון מחוץ לדלתות; או המושבים שמערסלים ברכות את החוליות השחוקות.

כך או כך, התא הוא של ה-RX - מסוג המקומות שנכנסים אליהם יגעים ועצבניים מעמל היום ויוצאים אחרי 300 קילומטרים של פקקים כמו אחרי ביקור בספא.

את שלוות הזן מפר רק מסך המולטימדיה הענק, שנוסף לחלק העליון של עמדת הפיקוד ומציג מערכת תפריטים חדשה וידידותית יותר לתפעול מאשר בדור היוצא. מערך הפיקוד נוח לקריאה, אבל ראוי היה שלקסוס תפתח עבור מאותגרי-קשב סיוע קולי נוסח "אלקסה", כמו אצל הגרמניות.

המודל המחודש סוגר גם כמה פערים קריטיים במערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) ומציע דור חדש של בקרת שיוט סמי-אוטונומית, בלימה אוטונומית משודרגת ושלל חיישנים היקפיים. מרווח הפנים נותר ללא שינוי, ולמרות בסיס גלגלים מתון יחסית יש מרחב מכובד לשלושה מבוגרים מאחור. נפח תא המטען מתחת לממוצע בפלח - בעיה מוכרת בהיברידיות - ומסתפק ב-453 ליטרים. מי שירצה מרחב הטענה משופר יצטרך להזמין את גרסת הבנזין.

לקסוס 2020
 לקסוס 2020

למרות המשקל הכבד

מכונית המבחן שלנו צוידה בהנעה היברידית, שהיא המיינסטרים של לקסוס RX בישראל. המערכת כוללת מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמשודך למנוע חשמלי בעל מומנט גבוה וסוללה נטענת "עצמית".

המערכת לא עברה שינויים מהותיים לעומת המודל היוצא, וההספק עדיין 313 כ"ס. זה נתון מכובד בהחלט, אבל צריך לזכור שהוא רתום למשקל עצמי של קצת יותר משני טון. במצבי התכנות החסכוניים, ברירת המחדל היא העברת כוח חלקה ושקטה ומנוע הבנזין מתנתק ומפנה את הבמה למנוע החשמלי עם כל הרפיה קלה מדוושת התאוצה, כולל בעת שיוט על הכביש המהיר.

מצב התכנות הספורטיבי משחרר את מנוע ה-V6 הבריא מחגורת הצניעות הירוקה ומעלה זיכרונות מעידן כמעט נשכח של מנועי גדולי נפח, שחביבים במיוחד על האמריקאים. במצב הספורט נרתם גם המנוע החשמלי החזק לסיוע והכלי שועט קדימה, במישור ובעליות, בקצב מכובד בהחלט בהתחשב במשקל.

מהנדסי טויוטה ממשיכים לשמור אמונים לתיבה אוטומטית רציפה, ולמרות שזה לא הפתרון הכי שקט ומעודן תחת עומס של האצה מלאה, חייבים להודות שהתיבה הספציפית הזו תפורה היטב לאופי העברת הכוח של ההנעה ההיברידית.

מי שייתן עדיפות לביצועים על פני החיסכון, יתקשה להתקרב לממוצע הצריכה המוצהר של כ-17 קילומטר לליטר. עם רגל כבדה לא חילצנו מה-RX יותר מ-11 קילומטר לכל ליטר.

מיועד לשוק האמריקאי

שוק היעד העיקרי של לקסוס, ושל ה-RX בפרט, היה ונותר השוק האמריקאי. בשנה שעברה עלו על כבישי ארה"ב למעלה מ-111 אלף יחידות חדשות מהדגם הזה - בערך פי 12 ממכירות ה RX בכל אירופה באותה שנה. אין זה מפתיע, שהשלדה מכוילת על פי טעמם של הלקוחות בארצות הברית. לקסוס אמנם טוענת, שבמודל 2020 הוקשחו המתלים ובולמי הזעזועים ושופר ההיזון החוזר של ההיגוי, אבל זה עדיין כלי שמציב את הנוחות והבידוד בראש סדר העדיפויות ומצויד במתלים רכים יותר מאלה של המקבילים הגרמנים.

המשמעות היא נוחות נסיעה מצוינת על השיבושים של האספלט הישראלי החורפי, במחיר של נטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות ותנועה גלית של המרכב בעת מעבר על שיבושים במהירויות גבוהות. אם מוסיפים לכך היגוי לא חד במיוחד, ובלמים שדורשים הסתגלות בשל מערכת מחזור האנרגיה, מקבלים רכב שמתוכנן עבור מי שכבר עבר את שלב שאיפות הנהיגה הספורטיבית בחייו.

מי שיתעקש לקבל SUV ספורטיבי מבית לקסוס יוכל להזמין את חבילת ה-F-SPORT האופציונלית, שמגיעה עם שלדה מוקשחת וספורטיבית. אבל מספר הלקוחות שמזמינים את האופציה הזו בישראל שואף לאפס.

ה-RX לא נהנה מהטבת המס ההיברידית, ולפיכך כשטיפסו מחירי דגמי הפלאג-אין המתחרים בינואר בעקבות שינוי המס הוא דווקא זכה לשיפור מעמדו התחרותי. במחיר שמתחיל ב-350 אלף שקל לדגם הטורבו ו-420 אלף שקל לדגם ההיברידי, ובהתחשב במוניטין של המותג, ל-RX יש עדיין בשרוול לא מעט קלפים שיווקים.

ובכל מקרה, הנורבגים יכולים להירגע. הסלוגן הפרובוקטיבי של "טעינה עצמית" עתיד להיעלם בקרוב במקביל לתחילת השיווק של דגמים חשמליים נטענים חיצונית מבית לקסוס, שיצעידו את המותג לעידן חדש. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5 פלאג-אין 2020

600 אלף שקל עולה כיום גרסת הפלאג-אין X5 של ה-SUV המפואר לבית ב.מ.וו. המנוע הוא עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, וביחד עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה מייצר הספק משולב של 394 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות. תא הנוסעים עמוס טכנולוגיות מתקדמות והממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים.

אאודי Q7 פלאג-אין 2020

אאודי Q7, שעברה לאחרונה חידוש מקיף, מוצעת באירופה עם שתי גרסאות היברידיות על בסיס מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3 ליטר ומנוע חשמלי חזק - האחת עם 376 כ"ס והשנייה עם 449 כ"ס. שתיהן מסוגלות לנוע כ-50 קילומטר על חשמל בלבד ומשיגות ביצועים מרשימים לצד חיסכון. המחיר בארץ טרם פורסם.

וולבו XC90 T8

540 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין הייבריד של קרוס-אובר הדגל השבדי. מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, בשילוב שני מנועים חשמליים, מייצר הספק משולב של 407 כ"ס ומסוגל להאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ולנוע כ-55 ק"מ על חשמל בלבד. הרכב מגיע ברמת גימור מפוארת.