מלחמת סחר בין ישראל לרשות הפלסטינית: " אין לנו מה להפסיד, המאבק יהיה עד הסוף"

שר הביטחון נפתלי בנט הורה לעצור את היבוא החקלאי מהרשות הפלסטינית לישראל, ובתגובה הודיעה גם הרשות על מהלך דומה • בשנה שעברה הגיע היצוא הישראלי לרשות לקרוב ל-4 מיליארד דולר, ואילו היבוא משם לכ-900 מיליון דולר שרובו בתוצרת חקלאית

שר הביטחון נפתלי בנט / צילום: רויטרס
שר הביטחון נפתלי בנט / צילום: רויטרס

מלחמת סחר בין הרשות הפלסטינית לישראל. בעקבות הודעת שר הביטחון נפתלי בנט מוקדם יותר היום, כי הורה לעצור את היבוא החקלאי מהרשות הפלסטינית לישראל, הודיעה גם הרשות על צעד זהה, הפסקה לאלתר של היבוא מישראל לרשות. למהלכים אלה קשר ישיר לעימות המתחדד בין ישראל לרשות על רקע פרסום תוכנית המאה של טראמפ השבוע בוושינגטון, והכוונה הישראלית לספח חלק מהשטחים.

בשנה שעברה הגיע היצוא הישראלי לרשות לקרוב לארבעה מיליארד דולר, ואילו היבוא משם לכ-900 מיליון דולר שרובו בתוצרת חקלאית, קרי - מאזן סחר חיובי מול הרשות שמשמעו נזק כבד לכלכלה הפלסטינית שחלק גדול ממנה הוא החקלאות, ואובדן הכנסות צפוי חמור ליצואנים הישראלים.

בנט הודיע בצהריים כי בתגובה לחרם הפלסטיני על מגדלי הבקר הישראלים - הנחה לעצור את היבוא החקלאי מהרשות הפלסטינית לישראל. בהודעה נאמר כי החלטת השר התקבלה לאחר חודשים של ניסיונות חוזרים ונשנים של מערכת הביטחון לפתור בהידברות את משבר העגלים שהוביל לפגיעה קשה ומתמשכת בסקטור מגדלי הבקר בישראל ולקריסת מאות משקים בענף.

הרשות נוקטת מזה כמעט שנה במדיניות של מתן אישורים מצומצמים ליבוא עגלים מישראל, ענף שהחזיק כמה עשרות משקים ישראלים. יצוא העגלים לרשות כמעט הופסק, מחירי הבשר שם האמירו אך הרשות סירבה לוותר. כמה ממגדלי העגלים הישראלים קרסו כלכלית וסגרו את חוות הגידול. ההנחיה אמורה להיכנס לתוקף מיום ראשון.

בנט צייץ "אם עד יום ראשון הרש"פ תסיר את החרם, לא יהיה צורך בהפסקת היבוא החקלאי. אני מאמין בסחר חופשי ובכלכלה פתוחה. החרם על מגדלי הבקר החל מספר חודשים לפני כניסתי לתפקיד שר הביטחון, ועשינו ניסיונות לפתור זאת. הזהרנו את הרש"פ, ללא הואיל. יסירו את החרם-נפתח מחדש את היבוא".

 

זמן קצר אחר כך הודיעה הרשות הפלסטינית למתאם הפעולות בשטחים כי היא עוצרת לאלתר את יבוא כל הסחורות מישראל לשטחים. לפי מקורות פלסטינים אבו מאזן השוהה בקהיר להתייעצויות בעקבות פרסום תוכנית המאה של טראמפ, הורה על החרם הנגדי. אחד ממקורביו אמר ל"גלובס": בנט חשב שאנחנו ניכנע בקלות? עכשיו אחרי שהתברר כי ישראל מתכוונת לספח עוד ועוד שטחים שלנו, אין לנו מה להפסיד, המאבק יהיה עד הסוף.

חקלאי היצוא הפלסטינים הנמצאים בקשר טוב עם עמיתיהם הישראלים ומקבלים סיוע והדרכה יהיו הנפגעים העיקריים, וצפוי כי יפעילו לחץ על הרשות להגיע להידברות עם ישראל שכן היבולים לא יוכלו להמתין יותר מכמה ימים בטרם יאבדו. גם בצד הישראלי צפוי כי היצואנים לרשות, חקלאים, תעשיינים וסוחרים ידרשו הגעה להסכמות.