מחיר הבחירות: התוכנית למלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול בסכנת סגירה

נכון לשעה זו, אם לא יימצא בטווח הזמן הקרוב פתרון הולם להמשך הפעלת התוכנית ברחבי הארץ, המשמעות היא פיטורים של יותר מ-1,100 עובדים והשארת תושבים רבים בלא מענה וללא כל חלופה אחרת • יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "לא נהסס להשבית את השלטון המקומי"

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי / צילום: איל יצהר
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי / צילום: איל יצהר

במסגרת קיצוץ רוחבי המתבצע בשל היעדר תקציב מדינה לשנת 2020, עלולה להיפגע באופן משמעותי הפעלתה התוכנית למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול, המופעלת בכלל הרשויות המקומיות במדינת ישראל.

נכון לשעה זו, אם לא יימצא בטווח הזמן הקרוב פתרון הולם להמשך הפעלת התוכנית ברחבי הארץ, משמעות הדבר היא פיטורים של יותר מ-1,100 עובדים והשארת תושבים רבים בלא מענה וללא כל חלופה אחרת. התהליך כבר החל, כאשר בעיריית חדרה לדוגמה, כבר הוקפאה פעילות התוכנית.

גורמים ברשויות המקומיות מדגישים כי לאחר שיפוטרו העובדים - ובהם אלו האחראיים למניעת סמים ואלכוהול בישובים, סיירות ההורים, מדריכי מוגנות מפני אלימות, מעבירי סדנאות להורים לגבי מצבי סיכון, מפעילי מצלמות אבטחה בישובים ועוד - לא תהיה דרך חזרה מכך, והתוכנית עלולה להסגר או לדרוש משאבים רבים עד לשיקומה הארוך. מדובר בקיצוץ של כ-100 מיליון שקל, שמידת השפעתו על התוכנית תשתנה בין הערים, לפי היקף התוכנית והיכולת של העיר לממנה כעת בעצמה ללא סיוע ממשלתי.

ביום חמישי שיגר דני שחר, יו"ר הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול מכתב לכל ראשי הרשויות בהן פועלת התוכנית, שעניינו "הפחתת היקף השתתפות המשרד במימון תוכניות בתחומי עיסוקה של הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול עקב קיצוץ תקציבה על ידי משרד האוצר". לאחר החלטת האוצר לקצץ 2/3 מתקציב הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, "נאלצת הרשות לצמצם/להפסיק השתתפות במימון תוכניות מקצועיות".

את המכתב חתם דני שחר, ראש הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול במשפט: "צר לי מאוד על החלטת החשב הכללי באוצר ועל סדר העדיפויות שנקבע במסגרת ועדת החריגים במשרד האוצר, אשר יש בה לדעתנו פגיעה משמעותית בביטחון האישי של תושבי ישראל". משמעות ההחלטה היא שרשויות שלא יכולות לממן בעצמן את המשך קיומה של התוכנית, ייאלצו לצמצם מאד את היקף פעילותה עד כדי סגירה. במצב שבו מרבית הערים בישראל נתמכות במענקי איזון, המשך קיומה של התוכנית מוטל בספק.

המשרד לביטחון הפנים הגיש לאוצר בקשה להמשך תקצוב הרשות בסכום של 196 מיליון שקל בדומה לתקציב 2019, בכדי לאפשר את פעילות תוכניות, אך וועדת החריגים במשרד האוצר סירבה לאשר את המשך תקצוב הרשות, ובכך קוצצו 2/3 מתקציב הרשות והיא לא תוכל לממן את התוכניות למניעת אלימות בשנת 2020. במכתב ששיגר המשרד לביטחון הפנים בהוראת גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים נכתב כי "משמעות הקיצוץ פגיעה עמוקה וקשה בפעילות הרשות לביטחון קהילתי, עד כדי עצירת כלל התוכניות לחלוטין, וזאת בתום כשנתיים בלבד מיום הקמתה. דת החריגים לא הבינה את משמעות החלטתה".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, הבהיר גם הוא כי הקיצוץ לא יעבור בשתיקה ואמר ל"גלובס": "לא ניתן לקצץ תוכנית כל-כך חשובה כמו 'עיר ללא אלימות' שמסייעת לילדים ולנוער ולא ניתן יד לפיטור עובדים. אני קורא לאוצר למצוא פתרון בדחיפות ולא נהסס לצאת להשבתת כלל השלטון המקומי".

"מי יסתובב בלילות בשביל הילדים האלו?"

זוהי תוכנית הדגל של ממשלת ישראל ושל המשרד לביטחון הפנים בתחום ההתמודדות עם התנהגות אנטי-חברתית, אלימות, עבריינות ופשיעה, הפועלת ב-255 רשויות. התוכנית מתמקדת בחמישה תחומי פעילות ברמה העירונית, ומייצרת שיתופי פעולה רוחביים ביניהם, בכדי לייצר התמודדות אפקטיבית עם בעיית האלימות. התוכנית מסייעת, בין היתר, בטיפול ושיקום של נפגעי סמים וחיבור שלהם למשרדי הרווחה, וגם הפעלת סיירת שיטור בערים ומדריכי מוגנות בבתי הספר, וכן מקיפה ומפעילה מוקדים ומערכת מצלמות ברשויות המקומיות.

הנפגעים, כאמור, אינם רק העובדים אלא האנשים הנעזרים בתוכניות הרשות. "מתקציב של 2 מיליון ירדנו לתקציב של 200 אלף שקל, לרבות שכר העובדים - כך שיש רשויות שנשארה בהן רק הפונקציה של מנהל התוכנית. אין סיבה שעירייה גירעונית תשאיר את התוכנית הזו כשאין לה משאבים", מספרת מנהלת תוכנית באחת הרשויות. "אנחנו מפעילים מגרשי ספורט עד אמצע הלילה תחת השגחה של מאמנים כדי למנוע שוטטות וונדליזם. אנחנו מתעסקים באלימות מינית, אלימות ברשת והעצמה. אנחנו עוברים תהליכים ארוכים עם ילדים, והשפה שהם מדברים משתנה בזכות התוכנית.

"היא גורמת להם, למשל, להבין שאם הם רואים תופעה פסולה ברשת הם צריכים לדווח עליה והם לא מלשנים, אלא מנהיגים. התוכנית שלנו בונה ילדים מגילאי בית הספר היסודי. גם הורים ייפגעו, מפני שאנחנו מספקים להם סדנאות הורות לזיהוי מצבי סיכון אצל הילדים והדרכה להתנהגות עם ילדים. אנחנו חולשים על מגוון תחומים ומקומות, יצרנו ממש קהילות בעיר. ועכשיו לקחו לנו את זה מהידיים. מי יסתובב בלילות בשביל הילדים האלו? יש ילדים שמערך המתנדבים שלנו הציל מהרעלת אלכוהול, אונס או מקרי אלימות. הסכנות האלו לא מדלגות על אף אחד. צריך למנוע את המקרים האלו מראש - אכיפה לא יכולה לבוא בלי מניעה. חייבים למצוא פתרון להמשך קיום התוכנית במתכונת שלה".

לפני כעשרה ימים שלח מרכז השלטון המקומי מכתב התראה לפני שביתה לשרי האוצר והפנים ולראש הממשלה. זהו מכתב רביעי בשרשרת מכתבים, בהם מזהירים ראשי הערים כי לא יוכלו לעמוד בנטל הכבד של קיצוצי התקציב ואי העברת תקציב לשנת 2020, כאשר הרשויות נדרשות להמשיך ולתפקד בשעה שבה הכנסת נגררת ממערכת בחירות אחת לאחרת. "עוד לא יבשה הדיו על מכתבינו הקודמים, ועוד בטרם קיבלנו מענה כלשהו, הגיע לידנו מכתבו של מנכ"ל המשרד לבט"פ, בו הוא מתאר את היקף הפגיעה בתוכניות הרשות לביטחון קהילתי", כתבו ראשי הערים.

"טרם זומנו לדיון בנושא חשוב ואקוטי זה, וטרם קיבלנו מענה כלשהו לטענותינו. בזמן שאנו כותבים מילים אלו. לא נוכל לשבת מן הצד בחוסר מעש, ולהביט כיצד הממשלה מחרבת במו ידיה תוכניות ופרויקטים חשובים מן המעלה הראשונה, אשר פגיעה בהם, היא פגיעה ישירה באוכלוסיות החלשות ביותר במדינת ישראל". עוד הוסיפו ראשי הערים כי "עוד התבשרנו על החלטת החשב הכללי להענקת תוספת תקציבית של 2 מיליארד שקל נוספים למערכת הביטחון, וקרוב לוודאי, על חשבון שירותי החינוך לילדים ושירותי הרווחה לקשישים עריריים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "נוכח הוראות סעיף 3ב' לחוק יסוד משק המדינה הקובע את אופן פעולת הממשלה בשנה ללא תקציב, הממשלה רשאית להוציא בכל חודש 1/12 מתקציב המדינה לשנת 2019. מדובר במסגרת הוצאה מצומצמת שתיועד ראשית כל לקיום התחייבויות קיימות על פי חוק, חוזים ואמנות, וכן לצורך פעולות חיוניות בהתאם לאישור ועדת החריגים של החשכ"ל. ככל שנותרת יתרה היא תשמש עבור מימון פעולות שנכללו בתקציב הקודם בלבד. לאחר הבחירות וכינון הממשלה החדשה ועם אישור תקציב מדינה, תהיה רשאית הממשלה החדשה לקבוע תקציב לתחומים נוספים שלא ניתן היה לממן במסגרת הוראות חוק היסוד, וזאת בהתאם לסדר העדיפות שיקבע על ידה. במקביל, הדרגים המקצועיים במשרד האוצר ובמשרדי הממשלה המקבילים עוסקים בבחינת הצרכים והפעילויות הנדרשות על מנת להציגם לממשלה החדשה עם כינונה".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "לצערנו, התבשרנו על קיצוץ דרמטי של כ-75% בתקציב הרשות לביטחון קהילתי. קיצוץ זה הינו אחד ההשלכות הקשות של הקיפאון שבו נמצאת המדינה בכלל, והרשויות - בפרט. בשלב זה התקבלה החלטה להקפיא שורה ארוכה של פעולות, ולהמשיך בשלב הראשוני את העסקת העובדים. ככל שנונחה אחרת על-ידי המשרד לביטחון פנים, נשקול שוב את ההחלטות ונפעל בהתאם להנחיות. לצערנו לא נוכל להבטיח כי השירות לתושבים בתחום זה לא יפגע. אנו קוראים לחברי הכנסת ולשרים המכהנים לעשות כמיטב יכולתם למזער את הפגיעה באזרחי המדינה".