תוכנית המתאר החדשה של נשר מציעה מגדלים בגובה 60 קומות, מנהרה מתחת לפארק הכרמל והרבה הייטק

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תדון היום בהפקדה של תוכנית המתאר של העיר נשר, האמורה להכפיל את אוכלוסייתה בתוך 20 שנים

הוועדה המחוזית חיפה תדון היום (ב') בתוכנית המתאר החדשה לעיר נשר, המתייחסת לשנת היעד 2040 ומציעה הגדלה של כמות האוכלוסייה בישוב מ-26,000 איש ל-68,700. החזון שהתוכנית מציעה מעניין וחדשני בגלל ההתמודדות עם הקשיים שמציבה הטופוגרפיה ההררית, התחרות על תעסוקה עם חיפה והערים השכנות, מתחמי השיכונים הישנים והמוזנחים, וריבוי המחצבות הנטושות בשטח העיר.

ראשיתה של ההתיישבות היהודית באזור נשר בצריפים שבנו פועלי בית החרושת "נשר", שביקשו להימנע מנסיעות יומיומיות לחיפה דרך הישוב הערבי העויין בלאדי שייך. הישות המוניציפלית הקרוייה נשר הוקמה בתחילת שנות ה-50 כתוצאה מחיבור השכונות נשר, גבעת נשר, תל חנן ובן דור. בתחילת שנות ה-70 הוקמו השכונות רמות יצחק וגבעת עמוס שקישרו את הישוב עם הטכניון, והשכונות נווה שאנן ורמת דניה בחיפה.

תוכנית המתאר הכוללנית לעיר נשר, שנערכה ע"י צוות בראשות אדריכלית דורית שפינט ממשרד עוזי גורדון אדר' מציעה שיתוף פעולה עם חיפה והמועצה האורית זבולון ליצירת פארק תעשייה מטרופוליני, המכונה "אזור תעסוקה 777", בקירבת צומת הצ'ק פוסט, מצפון לכביש 75; שיקום והשמשה של אתר מחצבה 4.5 (ממוקמת בין כביש 75 לטכניון) והפיכתה למתחם המכונה 4TECH ומשלב מגורים (מעונות סטודנטים וסגל אקדמי ודיור מוגן), תעסוקה ומסחר; ופיתוח של מתחם מגורים (2,000 יחידות דיור), תעסוקה ( 80,000 מ"ר) ופארק ענק ב"מתחם כלל" ששיטחו 2,500 דונם, הכולל גם את המחצבה שנמצאת מול האתר ההיסטורי של בית החרושת נשר.

בוואדי בין קידמת דניה, שטחי הטכניון ורמות יצחק מתוכננת הקמה של שכונת מגורים בשטח של 850 דונם; באתר מחצבת ליש, הממוקמת מעל בית הקברות של נשר ומול שכונת רמת יצחק, מתוכננת שכונה מגורים בהיקף של 1,300 יחידות דיור ובשיכונים של נשר, תל חנן ובן דור מתוכננת התחדשות עירונית בשיטת פינוי-בינוי. התוכנית מציינת פוטנציאל של תוספת 7,800 יחידות דיור במקרה של פינוי-בינוי.

כדי להקל על העומס התחבורתי הנובע מהתנועה העוברת מכיוון עמק יזרעאל לחיפה בדרך משה, מוצעת הקמת כביש עוקף באורך 800 מ', שיעבור מצומת יגור בתוך מנהרה בבטן הר הכרמל, מתחת לשמורת הטבע פארק הכרמל, מדרום לשכונת גבעת נשר.

"הטכנולוגיה תתגבר על הטופוגרפיה"

רועי לוי, בן 40, נבחר למועצת העיר נשר בשנת 2008 ומאז 2018 מכהן כראש עיר. לוי חדור מוטיבציה להצליח ומאמין בפוטנציאל של העיר: "אנחנו מחוברים עם מנהרות הכרמל ישירות לכביש החוף, מצד שני, דרך יגור אנחנו מחוברים לכביש 6, הרכבל החדש לטכניון ואוניברסיטת חיפה יעצור מעל מחצבת 4.5, כביש 75 עובר בנשר, המטרונית תעבור פה כל כמה דקות, כולל בשישי ושבת. והרכבת עוצרת בתחנה מרכזית של לב המפרץ. למרות שהארנונה בנשר היא הכי נמוכה בארץ (110 שקלים למ"ר), העברתי החלטה במועצת העיר, להפחית אותה עוד יותר. אני מקווה שעד שנה הבאה תהיה ממשלה ויאשרו לנו את זה".

איך אתה מדמיין את נשר עוד 20 שנים?

"אני בטוח שהטכנולוגיה תתגבר על הטופוגרפיה. אני מאמין שעד 2040 נצליח להתגבר על הניתוק בין השכונות. אני מאמין שנשר תציע מתחמי תעסוקה ברמה גבוהה, כאשר המגורים יהיו צמודים למתחמי התעסוקה וגם, המון התחדשות עירונית".

למה שבנשר תהיה התחדשות עירונית? מחירי הקרקע נמוכים, יש לכם תחרות קשה מצד חיפה...

"מטר למגורים משווק אצלנו ב14,500 שקלים מקבלן. זה אומר שיום אחרי קבלת המפתח, מ"ר שווה 16,000 שקלים למ"ר. במצב הזה נשר עוברת את נאות פרס (השכונה החדשה של חיפה, ליד מת"מ). שווה ליזמים לבוא הנה. אני חושב על היזמים, אני פותח עבורם את הדלת".

יש לכם כבר מתחמי התחדשות עירונית?

"לפני חודש וחצי אישרתי בותמ"ל ברחוב בר מוחא 550 יחידות דיור של התחדשות עירונית".