נתניהו: דוחה את החלת הריבונות עד לאחר הבחירות

כך אמר ראש הממשלה בכינוס בחירות שהתקיים בבית שמש • עוצמה יהודית: "אנו מכבדים את הנשיא טראמפ אך מתנגדים נחרצות לתכתיבים אמריקאים על זכותנו בארץ ישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

החלת הריבונות נדחית עד לאחר הבחירות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה אמש (ג') מעשית כי ביטל את כוונתו המקורית להחיל ריבונות לפחות על חלק מההתנחלויות, כשאמר בכינוס בחירות כי יביא את הנושא לאישור הממשלה רק אחרי הבחירות.

כזכור, בשבוע שעבר, שעות לאחר הטקס בבית הלבן להשקת תוכנית המאה, צייץ דוברו של ראש הממשלה יונתן אוריך כי ביטול הממשל הצבאי והחלת הריבונות יובאו לממשלה כבר ביום ראשון (שלשום) לאישור הממשלה. אוריך מחק את הציוץ כעבור מספר שעות.

שרים בליכוד הסבירו לאחר מכן כי בשל בעיות טכניות ההצבעה תידחה ביומיים, אך כעת מודה נתניהו כי לא הצליח לגבור על התנגדות ממשל טראמפ להחלה מיידית של הריבונות. מי שהביעו את ההתנגדות היו ג'ייסון גרינבלאט וג'ארד קושנר, שני אדריכלי התוכנית, שבראיונות הסבירו כי מדובר בתהליך הכולל הקמת ועדה שתקבע את הגבולות המדויקים של ישראל, וכי אין סיכוי שעבודתה תסתיים לפני הבחירות.

בכינוס בבית שמש אמר נתניהו "אם ננצח, כשננצח, נמשיך לעשות היסטוריה. כאשר ננצח, אנחנו נחיל את החוק הישראלי על כל היישובים היהודיים בבקעת הירדן וביהודה ושומרון".

אמש הקימה מועצת ישע מאהל מחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה להחיל את הריבונות לאלתר. יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, אמר כי על נתניהו להחיל את הריבונות גם אם הממשל בוושינגטון מתנגד לכך.

עוצמה יהודית מיהרה להגיב לאמירת נתניהו אמש: "כפי שהזהרנו עוד בערב הכרזת התוכנית, מדובר בתוכנית מסוכנת להתיישבות ולארץ ישראל. ההצהרה הערב לפיה הריבונות תוחל 'רק לאחר הבחירות', מלמדת כי המשמעות האמיתית של התוכנית היא הסכמת הימין למשא ומתן על ארץ ישראל, מסירת שטחים והקמת מדינה פלסטינית שפוגעת בזכותו הבלעדית של עם ישראל על הארץ ומסכנת את תושבי ראש העין וכפר סבא.

"למרבה הצער, המהלך האופרטיבי היחיד שבתוכנית הוא הקפאת ההתיישבות לארבע השנים הקרובות עד שהפלסטינים יואילו בטובם למסור את החלטתם לתוכנית. אנו דורשים מנתניהו להעלות את החסינות להחלטה בממשלה עוד השבוע. אנו מכבדים את הנשיא טראמפ אך מתנגדים נחרצות לתכתיבים אמריקאים על זכותנו בארץ ישראל".