משפחה | דעה

דעה: שבע עצות איך לעזור למי שנמצא בכת

בשבועות האחרונים נחשפה כת סגורה שהתעללה בנשים רבות בירושלים • ניצולת כת משתפת בטיפים מעשיים על איך להגיע לליבו של קרוב משפחה או חבר טוב שלכוד במסגרת של כת או תחת שליטה

 

תמיכה בבני משפחה / אילוסטרציה: שאטרסטוק
תמיכה בבני משפחה / אילוסטרציה: שאטרסטוק

לאחרונה כולנו שמענו הרבה על כתות. המושג הזה נשמע רחוק מאד, אתם בטח אומרים לעצמכם: "אותי אף פעם לא ינצלו, לי אף אחד לא יאמר מה לעשות, עלי לא ישתלטו. כל הסיפורים האלו קורים רק במקומות חשוכים ועם אנשים נאיביים".

אז זהו, שלא. יחסי שליטה יכולים להיווצר בכל מקום, לכל אדם. וגם אם לא קוראים לזה כת, אתם יכולים למצוא פתאום קרוב משפחה או אהוב שלכם שנמצא בשבי פסיכולוגי.

זו יכולה להיות חברה שנמצאת עם בעל מתעלל פיזית או רגשית. זה יכול להיות אחיכם שעובד במקום עם בוס דורסני ומניפולטיבי שמנצל אותו כספית. ואלו יכולים גם להיות השכנים שלכם שהצטרפו לקהילה כלשהי שגורמת להם להתנתק מהמשפחה ומהסביבה. האינטואיציה שלכם עובדת שעות נוספות, ונורות אדומות נדלקות אצלכם. אז איך אתם יכולים לעזור במצב כזה?

מצב בו הקרוב שלכם אינו במודעות, הוא לא מבין שיש מישהו ששולט עליו, הוא לא יודע שזה לא תקין, שהוא נסחט כספית ומנוצל, והכל תחת מישהו חכם מאד שעושה הכל בצורה מחושבת. הרגישות גדלה ככל שהשליטה עליו גוברת, ואם תעשו צעד אחד לא נכון, גם הקשר ביניכם יכול להתנתק, ולא תהיה לכם גישה שוב.

יש לי 7 עצות עבורכם, מה לעשות או לא לעשות במצבים כאלו. מהזווית שלי, בתור אישה שהייתה בכת תחת אדם כוחני ושולט, היום אני מבינה שאילו היה מישהו בא ונוהג איתי לפי עצות אלו, היה סיכוי גדול שהייתי פוקחת את העיניים הרבה יותר מוקדם.

1. אהבה

בדרך כלל, אנשים שנמצאים תחת שליטה או אפילו ממש בכת, סביר שעברו משבר כלשהו, חוסר קיצוני באהבה, ורק חיכו למישהו שירעיף עליהם אהבה ומילים טובות. השולט מודע לזה, ועוטף את הניצול שלו באהבה אין סופית, כזו שהוא גם מדבר עליה בכל הזדמנות. עד כמה האדם שתחתיו לא קיבל אהבה, ואיך עכשיו הכל שונה, מהרגע שהכיר אותו.

לכן, אתם, אל תחסכו באהבה, אפילו שלפעמים יכול להתפרץ אצלכם כעס על הנאיביות של הקרוב לכם. תאהבו אותו אפילו יותר מפעם, ותדאגו שיראה זאת, שיש מי שאוהב אותו בעולם הזה.

2. לא לדבר איתו על המנהיג/שולט

נכון, אתם מבינים שהאדם ששולט עליו הוא רע, ואפילו רע מאד. אבל אל תדברו בגנותו ליד הקרוב שלכם שנמצא תחת שליטתו. אם תעשו זאת, התוצאה תהיה הפוכה, הוא יכול להתרחק מכם, כדי להתחבר לקורבן כביכול, שהוא המנהיג.

3. לתת מחמאות, והרגשה שהקרוב שלכם רצוי בסביבתכם

אחד הכלים המאד דומיננטיים בכתות, הם המחמאות מצד המנהיג. כדי לקנות את לב מאמיניו, הוא מרעיף מחמאות ללא הכרה על כמה הם מיוחדים וטובים, וזאת במקביל לשיחות עד כמה העולם רע בחוץ. אף אחד לא יקבל אותם כמוהו, אף אחד לא רוצה אותם, רק פה הם רצויים כמות שהם. לכן, ההרגשה הזו חשובה מאד לקרוב שלכם, המון מחמאות כדי שירגיש שאתם מעריכים אותו, והוא רצוי אצלכם.

4. לנסות לחשוף אותו בעקיפין לתוכן שיכול לעזור לו

בצורה מחושבת, לאט לאט לנסות להביא לאזניו הרצאות בסגנון nlp, העצמה אישית, סיפורי חיים על אנשים שיצאו מכת, ספרים בנושא ועוד, ממקורות אלה יהיה לו קל או נוח יותר רגשית לקבל מידע ותוכן, שייתכן ויסייע לו לפקוח את העיניים בבוא העת. עליכם להיזהר לעשות זאת בדרכים מקוריות ולא שקופות, כדי שלא ירגיש במאמציכם.

5. חברים וסביבה תומכת

למצוא עוד אנשים שיכולים לעזור לו באותה דרך שאתם פועלים. הם יכולים להיות קרובי משפחה, חברים, ואפילו אנשים מהסביבה שינסו להתקרב אליו. הגיוני שהוא יירתע בתחילה מקרבה והיפתחות לאנשים חדשים, בעיקר משום שהוא מקבל שטיפות מוח ואזהרות לא להתקרב ל'אחרים'. ככל שתהיה לו יותר סביבה תומכת, כך המשמעות של המנהיג תלך ותקטן בעיניו. בתקווה שהטכניקה הידועה של 'הפרד ומשול' תפעל פחות עליו.

6. ארוחות חמות, ביגוד, עזרה, אבל לעולם לא כסף

פעמים רבות תמצאו אותו פונה אליכם בבקשה לעזרה כספית, הבעיה היא שלרוב הוא רק נשלח על ידי המנהיג שלו, והכסף גם לא יגיע אליו. תנסו לעזור לו בדרכים אחרות, ולברר לפני כל הלוואה או עזרה כספית, את מטרתה. בנוסף, לא סתם אומרים שאפשר להגיע ללב דרך אוכל, לפעמים ארוחה חמה ואוזן קשבת הם צורך מהותי שמקושר לחיבור ואהבה.

7. לשמור על קשר

חשוב שיהיה קשר בסיסי קבוע, כגון שיחת טלפון של "שבת שלום". השיחה יכולה גם להיות סתמית, מבלי להיכנס לנושאים רגישים, ומבלי לסכן את הקשר בינכם בפיצוץ כלשהו. המטרה היא שאתם תהיו כאן עבורו ברגע של קושי, שהוא ידע תמיד שיש לו לאן להתקשר ולמי לפנות.

עצות אלה התפתחו בהבנתי אחרי שברחתי לפני כארבע שנים מכת בה גדלתי מאז היותי ילדה, העליתי עוד פרטים על הכתב בדף פייסבוק 'הייתי חיית מחמד של השטן'. 

הכותבת היא בת 28 מקריית מלאכי, לוחמת חופש, כותבת ומרצה על סיפור חייה בכת. מגיל צעיר גדלה תחת אדם ששלט עליה ועל חייה, הפריד אותה מאמה במשך 12 שנה וחיתן אותה בגיל 16, ללא שידעה שקיימת מציאות אחרת.  לפני כארבע שנים ברחה יחד עם בעלה וארבעת ילדיה. לאחר שהצליחו להשתקם, הוציאו ספר בשם "הייתי חיית המחמד של השטן".