מיזוג סלקום וגולן חוזר לשולחן ומרחיק את העסקה בין הוט לפרטנר

המיזוג בין סלקום לגולן נעשה כולו בתחום הסלולר, בעוד שלמיזוג בין הוט לפרטנר יש השלכות על תחומי תשתיות וטלוויזיה • הרגולטורים חוששים: הוט תוציא את פרטנר מהשוק כמחוללת תחרות בשוק התשתיות הנייחות • דירקטוריון פרטנר לא מסתפק בהצעה של הוט ומתכוון לחפש עוד הצעות רכישה

מנכ"ל סלקום אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

מיזוג בין סלקום לגולן טלקום עשוי להתקבל בהבנה, ואילו המיזוג של הוט עם פרטנר יהיה קשה לעיכול מבחינה רגולטורית - כך עולה משיחות בקרב גורמי רגולציה. מיזוג בין סלקום לגולן, אם יקרה, נעשה כולו בתחום הסלולר והוא לא נכנס לתחומים אחרים, כמו טלוויזיה או תשתיות, ועל כן הוא הרבה יותר פשוט לעיכול. למיזוג בין פרטנר להוט יש הרבה יותר השלכות.

המיזוג בין סלקום לגולן חזר לשולחן הדיונים של הרגולטורים בעקבות הידיעה על כך שפורסמה ב"גלובס". ההודעה של הוט על רצונה לרכוש את פרטנר הובילה את סלקום לחשיבה מחדש באפשרויות העומדות בפניה, כאשר כרגע הערכה היא שהמסלול הנכון מבחינת סלקום הוא לנסות ולהתמזג עם גולן טלקום. בין הצדדים לא מתנהלים עדיין מגעים פורמליים, אבל מקורבים לחברות טוענים כי הנושא על השולחן. הערכה בסלקום ובדסק"ש, החברה-האם, היא שלאור הנסיבות שנוצרו, סלקום תצטרך לפעול מהר ולהביא לעסקה עם גולן טלקום, וזאת כדי לסכל מיזוג אפשרי בין פרטנר והוט, ועל-מנת ליצור קבוצת תקשורת גדולה בשוק.

נזכיר כי מיזוג בין סלקום לגולן טלקום נדחה בעבר על-ידי רשות התחרות, שחששה מצמצום התחרות בשוק הסלולר, וזאת עוד בטרם נכנסה אקספון לשוק הסלולר. המצב היום בשוק שונה בתכלית, ולכן הערכות בשוק הן שמיזוג כזה לא ייתקל בהתנגדות

משיחות עם גורמים רגולטוריים עולה, שבמשרד התקשורת חוששים שמיזוג פרטר-הוט יפגע בתחרות בשוק הנייח, משום שהם רואים בפרטנר גורם שמחולל תחרות בשוק זה. לכן סבורים אותם גורמים כי אי-אישור המיזוג יאלץ את הוט להיכנס להשקעות בתחום הסיבים האופטיים. לדעתם, מיזוג בין השתיים יביא ליצירת שתי חברות תשתית גדולות - בזק ופרטנר-הוט, שלא יהיה להן אינטרס להתחרות ולהאיץ השקעות. התוצאה במקרה כזה תהיה יצירה של דואופול של חברות ענק שיחיו בשלווה זו לצד זו.

בסביבת משרד התקשורת תוהים, אם לבעלים של הוט פטריק דרהי יש 3 מיליארד שקל להשקיע ברכישת פרטנר - מדוע שלא ישקיע את הכסף הזה בהקמת רשת סיבים משלו ויתחרה בשוק כמו כל חברת תשתית אחרת?

מבחינת אותם גורמים, הרעיון להוציא מהשוק חברה מחוללת תחרות ומיזוג עם חברת תשתיות כגון הוט - לא מבטיח ששתי החברות יאיצו השקעות. ניסיון העבר בעניין הזה אינו חיובי במיוחד במקרה של הוט, אמרו אותם גורמים.

שאלה נוספת שעלתה בניתוח שהחלו לעשות חלק מגורמי הרגולציה היא עתידה של סלקום ו-IBC במקרה של אישור מיזוג בין פרטנר להוט. במצב הזה סלקום נשארת כקבוצה מוחלשת יחסית בשוק הנייח, מאחר ש-IBC, שהיא הזרוע הנייחת שלה, נמצאת בראשית התנעתה מחדש של פעילות הנחת הסיבים האופטיים שלה ונחשבת לשחקן הקטן בשוק.

עם זאת אומרים אותם הגורמים, המיזוג בין פרטר להוט לא צפוי לפגוע בתחרות בשוק הסלולר, כי מחוללי התחרות גולן טלקום ואקספון ממשיכות לפעול כרגיל, ולכן אין חשש מהותי לפגיעה בתחרות.

על-פי הניתוח, גם שוק הטלוויזיה לא צפוי להיפגע ממיזוג פרטנר-הוט, מאחר שבעידן של שחקניות בינלאומיות כמו נטפליקס, שנמצאת היום אצל שליש מהצופים בישראל, אין חשיבות יוצאת דופן לשחקנית כמו פרטנר, למרות שהיא שחקנית מחוללת תחרות. ההערכה היא שבכל מקרה פעילות הטלוויזיה של פרטנר במיזוג כזה תופרד מהחברה הממוזגת - וזה יהיה אחד התנאים שקרוב לוודאי הובאו בחשבון בהוט כשהגישה את הצעת המיזוג.

מנגד יש הטוענים כי מיזוג פרטנר-הוט הוא הזדמנות לעצב את שוק התקשורת מחדש ולאפשר לשחקנים בשוק להשתחרר מכבלי רגולציה מיותרים ולהיכנס להשקעות חדשות על בסיס של כדאיות כלכלית ולא של הנדסה כלכלית.

אותם גורמים טוענים שמדובר בהזדמנות ליצירת קבוצת תקשורת מתחרה לבזק, שעשויה להביא לתוצאה ההפוכה - שהיא מהשקעות בין בזק לקבוצה הממוזגת, כאשר סלקום נשארת כשחקן שלישי עצמאי.

בפרטנר מנסים לשפר תמורה

דירקטוריון פרטנר לא מסתפק בהצעת הרכישה של הוט, ומתכוון לפנות לגופים נוספים לבדיקת היתכנות רכישת החברה - כך נודע ל"גלובס". המטרה היא להבטיח שבעלי המניות בפרטנר יקבלו את המחיר הגבוה ביותר עבור המניות, וכדי לבחון אם ההצעה של הוט היא אכן הגבוהה ביותר שניתן להשיג נדרשות אינדיקציות נוספות מצד גופים שעשויים לגלות עניין בחברה. ואכן, דירקטוריון פרטנר הודיע הערב כי לצד בחינת הצעת הוט, הוא גם בוחן את האפשרות להישאר חברה עצמאית. בנוסף, החברה פרסמה כי הצעת הוט משקפת פרמיה של 28% על מחיר המניה ביום ההודעה.

בנוסף, קיימת בשלב זה אי-בהירות משפטית סביב השאלה אם הדירקטוריון יהיה חייב לדון בהצעת הוט לגופה, בלי לקיים דיון סבב אופציות נוספות למכירת החברה.

מצד אחד, עולה הטענה כי אין חובה לקיים מעין הליך של מכרז. מנגד, גורמים אחרים חושבים כי דרך המלך היא לבקש מבנק השקעות לנסות ולאתר משקיעים נוספים שעשויים לגלות עניין. הרציונל הוא שלצד הערכת שווי שתיעשה לפרטנר, על-מנת שניתן יהיה לקבוע האם המחיר שמוצע על-ידי הוט הוא ראוי או לא, אי-אפשר יהיה לדעת האם הדירקטוריון מיצה את כל האפשרויות להשיג את המחיר המקסימלי.

סוגיה נוספת היא הסוגיה הרגולטורית, שמסתבר שהיא מכשול קשה בדרך להשלמת העסקה. לא מן הנמנע כי דירקטוריון פרטנר יבקש שיפוי מהוט למקרה שהעסקה לא תאושר, אם הוא נכנס למשא-ומתן בלעדי עימה. השיפוי נועד להבטיח שהחברה לא תוותר על הצעות מגורמים אחרים, אך בסופו של דבר הרגולטור לא יאשר את העסקה עם הוט.

בימים הקרובים פרטנר תידרש לבחור בבנק ההשקעות שילווה אותה וייתכן שהיא תידרש גם לגוף נוסף שילווה אותה לצורך הערכת השווי שהחברה נדרשת לבצע. לצד זה, דירקטוריון פרטנר כבר החל בבדיקה של ההיתכנות לאישור רגולטורי של העסקה. אם יתברר בבדיקה כי הסיכוי לאישורה נמוך מאוד, הדבר ישפיע כמובן על המשך המשא-ומתן. ההערכה היא כי אישור העסקה, אם בכלל, ילווה בתנאים מגבילים קשים.