האם מסתירים מהציבור חיסון שכבר קיים לנגיף הקורונה?

הייתכן שבניגוד להכרזות הרשמיות, הפתרון למגיפה מווהאן כבר נמצא ברשת? לצערנו לא • המשרוקית של גלובס

פטנט רשום על נגיף הקורונה? / אילוסטרציה: רויטרס
פטנט רשום על נגיף הקורונה? / אילוסטרציה: רויטרס

חרושת השמועות על מגיפת הקורונה, שהחרדה מפניה חוצה גבולות מדיניים, היא הזדמנות טובה לחנוך פינה חדשה: בדיקות עובדות מן העולם. המשרוקית של "גלובס" היא חברה ברשת בינלאומית, IFCN, שבה כשבעים גופים מעשרות מדינות העוסקים בבדיקה של טענות אקטואליות ובהפרכה של מידע כוזב. כל הקולגות האלה מחויבים לקוד מחמיר של שקיפות ושל גיבוי המסקנות בראיות, ומדי פעם נביא לכם את תוצאות עבודתם.

מכון פוינטר לעיתונות, שמעניק חסות לרשת הזאת, סקר את ההתגייסות של עשרות ארגונים למאבק במגפת ההטעיות בנוגע לקורונה. אחת הטענות הנפוצות ביותר שאיתן נאלצו להתמודד, בנוסחים שונים, הייתה זו: בניגוד לטענות הרשמיות, יש בעולם חיסון נגד קורונה. מישהו כנראה לא מעוניין שישתמשו בו - או מחכה שהמשבר יחריף כדי לגרוף רווחים. הקביעה הזו לבשה צורות מגוונות, והופיעה בפייסבוק ובטוויטר, בסרטונים ובבלוגים.

הארגון הבריטי פול פאקט בדק גרסה קונספירטיבית במיוחד של הסיפור, שלפיה הפטנט על הנגיף המסוכן נמצא בבעלות הברון ג'ייקוב רוטשילד. את הפוסט שהציג את הטענה בפייסבוק ליוותה קריקטורה אנטישמית של הבנקאי היהודי.

הטענה הזאת לא מתיישבת, כמובן, עם ההכרזות שפרסמו כמה ממדינות העולם על הקצאת משאבים לפיתוח חיסון נגד הנגיף. אפילו אצלנו הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון כי הנחה את המכון הביולוגי ואת משרד הבריאות "לפעול ליצירת חיסון ולהקים מפעל חיסונים".

ובכל זאת, לקיומו של פטנט רשום על חיסון לקורונה הוצגו לכאורה ראיות מוצקות. כמה מהמתדיינים ברשת הפנו לאתרים מוכרים של מידע משפטי, כגון Justia האמריקאי, שבהם מתועדות גרסאות מוחלשות של לא-אחר מאשר Coronavirus. אחת מהן פותחה כבר ב-2015 במכון פירברייט, מוסד בריטי מכובד (אם כי, לפי פול פאקט, נטול כל קשר לברון רוטשילד). את הפטנט זה יכולה כל אחת לראות באינטרנט.

אם החיסון נגד קורונה כבר קיים, למי יש אינטרס להסתיר אותו? אנשי פול פאקט מסבירים את מקור הבלבול. קורונה הוא לא וירוס אחד, אלא משפחת וירוסים. המאפיין המשותף להם הוא צורה המזכירה כתר, "קורונה" בלטינית. הפטנט של מכון פירברייט נועד לטפל בגרסה שגורמת למחלת נשימה בעופות. פטנט אחר, שהוזכר בפוסט שבחן הארגון האמריקאי "ליד סטוריס", נועד למחלת הסארס, גרסה מפורסמת במיוחד של הקורונה.

■ בשורה התחתונה, הטענה לא נכונה. קורונה הוא משפחה של נגיפים. אף שיש חיסונים נגד סוגים ותיקים יותר שלו, אין עדיין חיסון נגד הנגיף שגרם למגיפה בעיר ווהאן.

רשימת מקורות

פול פאקט - אין פטנט על נגיף הקורונה מווהאן
מכון פוינטר - ארגוני בדיקת עובדות מ-30 מדינות נאבקים במידע מסולף על הקורונה
ליד סטוריס - פייק ניוז: הפטנט על נגיף הקורונה שפקע אינו מיועד לזן החדש
ג'סטיה - פטנט רשום על נגיף קורונה מוחלש