נהגי המוניות ניצחו: הרפורמה תבחן מחדש

יישום הרפורמה בתעריפי המוניות נדחה למועד לא ידוע בעקבות מחאת נהגי המוניות • בעוד שיו"ר האיגוד המוניות טוען כי סוכם על ביטול מוחלט של הרפורמה, במשרד ראש הממשלה לא מאשרים כי קיים סיכום כזה

מוניות / צילום: ערן לם
מוניות / צילום: ערן לם

לאחר שמחאת נהגי המוניות הובילה לדחיית יישום רפורמת התעריפים מראשית ינואר ל-2 במרץ, כעת הוחלט כי יישום הרפורמה יידחה למועד לא ידוע. זאת בעוד יו"ר איגוד המוניות, יהודה בר אור, טוען כי סוכם על ביטולה המוחלט של הרפורמה.

לאחר מספר הפגנות וחסימות צירים שקיימו לאחרונה, ביום ראשון האחרון נהגי המוניות יצאו למחות פעם נוספת בצומת קפלן שבתל אביב, וכעת בתמורה להפסקת המחאה, עתידה של הרפורמה מוטל בספק. למרות שנהגי המוניות מדברים על הישג גדול - ביטול הרפורמה, במשרד ראש הממשלה אומרים כי "היות ועלו טענות על פערים מרכזיים בנוגע לנתונים על בסיסם גובשה הרפורמה, סיכם ראש הממשלה עם שרי האוצר והתחבורה כי יש לקיים בחינה מקצועית נוספת של מרכיבי התוכנית", אך לא מאשרים כי זו תבוטל כלא הייתה. נהגי המוניות מקווים כי שר התחבורה יחתום עד ה-10.2 על צו ביטול הרפורמה ויותיר את שיטת החישוב הישנה על כנה.

הרפורמה בתעריפי המוניות הייתה אמורה להיכנס לתוקף בראשית חודש ינואר, אך יישומה נדחה לאחר מחאת הנהגים והתערבותו של ראש הממשלה בנושא. לפי שיטת החישוב החדשה, מחיר הנסיעה במונית יחושב לפי מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, ותוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. כמו כן, יבוטל המחירון הקבוע ("מחיר פיקס"), ועלות הנסיעה תקבע אך ורק לפי חישוב המונה. התעריף החדש מבוסס על תשלום ראשוני קבוע (10.5 שקל) וסכום קבוע לכל קילומטר ולכל דקת נסיעה - 1.7 שקל בתעריף יום; תוספת לתעריף לילה; ועוד תוספת לתעריף לילות בסופי שבוע.

לפי איגוד המוניות, שיטת החישוב החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. בר אור טוען שבשל השינוי בחישוב התעריפים, נהגי המוניות כולם יפסידו בשל הרפורמה המדוברת 100 מיליון שקל מדי חודש.