בהלת הקורונה: 560 הרוגים; קרן ביל גייטס תורמת 100 מיליון דולר למאבק בנגיף

ארה"ב שיגרה אספקה לווחאן שבסין, מוקד ההתפרצות; המטוסים שנשלחו לאחרונה לפינוי אזרחים אמריקאים מהעיר הביאו איתם אספקה רפואית ומוצרים נוספים שנתרמו ע"י ארגוני סיוע • גם גינאה המשוונית במערב אפריקה התחייבה לסייע לסין ב-2 מיליון דולר לאות "סולידריות"

אם ובנה מטיילים בפארק הציבורי בבייג'ינג עם מסיכות הגייניות / צילום: Miriam Saleh, Associated Press
אם ובנה מטיילים בפארק הציבורי בבייג'ינג עם מסיכות הגייניות / צילום: Miriam Saleh, Associated Press

התפרצות נגיף הקורונה הרגה כבר מעל 560 בני אדם, כמעט כולם בסין, ופגעה ביותר מ-28,000 בני אדם, רובם הגדול בסין. מחוץ לסין העממית, המגפה התפשטה ליותר מ-25 מדינות וטריטוריות כמו הונג קונג, הדביקה מעל 250 בני אדם והרגה שניים.

כמה מדינות וארגוני סיוע משגרים אספקה ומימון כדי לסייע במאבק העולמי נגד המגפה. קרן ביל ומלינדה גייטס הצעה 100 מיליון דולר לתמיכה במאמצי התגובה במדינות פגיעות, כך מסר אתמול (ד') מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי.

ארה"ב שיגרה אספקה לווחאן שבסין, מוקד ההתפרצות. המטוסים שנשלחו לאחרונה לפינוי אזרחים אמריקאים מהעיר הביאו איתם אספקה רפואית ומוצרים נוספים שנתרמו על-ידי ארגוני סיוע, מסר גורם בממשל.

גם גינאה המשוונית במערב אפריקה התחייבה לסייע לסין ב-2 מיליון דולר לאות "סולידריות", לפי דיווחים בתקשורת המקומית.

ארגון הבריאות העולמי מבקש 675 מיליון דולר כדי לממן תוכנית תגובה חדשה בשלושת החודשים הבאים. "675 מיליון דולר הם הרבה כסף, אבל הרבה פחות מהחשבון שנשלם אם לא נשקיע במוכנות כעת", אמר מנכ"ל הארגון אתמול. "פעם נוספת, אנחנו לא נוכל להביס את ההתפרצות הזו ללא סולידריות - פוליטית, טכנית ופיננסית".

המשבר בסין: קרוב ל-60 מיליון בני אדם נשארו תחת הסגר בסין, עם שלוש ערים שמדווחות על מעל 1,000 מקרי הידבקות כל אחת.

אלפי בני אדם מוחזקים בהסגר על סיפון שתי אוניות שיט תענוגות (קרוז) שעוגנות מול יפן והונג קונג, לאחר שנוסעים לשעבר עליהן אושרו כנפגעי הנגיף.

חברות ספנות שמשגרות סחורות מסין לשאר העולם אומרות שהן מפחיחות את מספר כלי השייט שלהן בים, כדי לעזור לעצור את התפשטות הנגיף ועל רקע הירידה בביקוש לשירותיהן, שמאיימת לפגוע בשרשראות אספקה עולמיות.

כ-80% מהסחר העולמי בסחורות מתבצעים בדרך הים, ובסין שוכנים שבעה מעשרת נמלי המכולות העמוסים ביותר בעולם, לפי ועידת הסחר והפיתוח של האו"ם. לסינגפור ודרום קוריאה הסמוכות יש עוד שני נמלי ים עמוסים.

"סגירה של מוקד הייצור העולמי משפיעה על התנועה הימית באופן כללי, מפני שהיא ספקית חיונית של שרשראות אספקה באסיה ובעולם הרחב", אמר פיטר סנד, אנליסט הספנות הראשי של BIMCO, איגוד הספנות הבינלאומי. "זה ישפיע על מגזרים רבים ויגביל את הביקוש לתובלה ימית במכולות".

כל דבר, ממכוניות ומיכון עד הלבשה ומוצרי צריכה בסיסיים, משוגר במכולות, והפרעה להובלה הימית עלולה להדהד אל הרבה מעבר לסין, כאשר מדינה זו מנסה לעצור את הנגיף על-ידי סגירת מפעלים ושיגור העובדים הביתה.