הגירה | דעה

דעה: אבו מאזן חשף עובדה מבהילה על מדיניות ההגירה של ישראל

יו"ר הרשות טען כי "כל אחד היה יכול לשלם כסף עבור תעודה שהוא יהודי" • בין שלל הגינויים הנחרצים לאמירתו של מכחיש שואה ידוע זה, נשאלת השאלה - האם בכלל ניתן להפריך את טענתו?

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

באחד מנאומי התגובה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ל"עסקת המאה" כפי שנשא בסוף השבוע האחרון בקהיר הצהיר שאינו מוכן להכיר בישראל כמדינה יהודית. זאת בטענה כי אוכלוסיית ישראל מורכבת בין היתר מ"1.9 מיליון ערבים, ו-1.5 מיליון נוצרים ומוסלמים שעלו מברית המועצות". הוא אף הוסיף כי "כל אחד היה יכול לשלם כסף עבור תעודה שהוא יהודי". בין שלל הגינויים הנחרצים לאמירתו של מכחיש שואה ידוע זה נשאלת השאלה - האם בכלל ניתן להפריך את טענתו?

לפני שבועות אחדים, נדהמנו לגלות מדוח של משרד הפנים, שפורסם לבקשת עמותת חדו"ש, כי "86% מהעולים לישראל בשנים-2012 ל-2019 אינם יהודים". בראש רשימת העולים - הרוסים, אשר רק 4.3% מהעולים באותן שנים מתוכם מוכרים כיהודים על פי חוקי המדינה.

משמעות הנתונים הייתה כל כך מרחיקה לכת שמשרד הפנים חזר בו כעבור זמן קצר ופרסם נתונים "עדכניים", לפיהם לפתע 61.5% מעולי רוסיה הפכו ליהודים, ו96% מהעולים מצרפת יהודים (כשבפרסום הקודם רק 30% הוכרו כיהודים). כפל גרסאות זה חושף מציאות מדאיגה של היעדר שקיפות, מחקר מתודולוגי וכשל באיסוף הנתונים בנושא בעל השלכות חברתיות פוליטיות וכלכליות למדינת ישראל. שינוי כה דרמטי וגחמני במגמה המפורסמת ע"י משרד הפנים מאתגר כל צל של אמינות בדבריהם.

לנתון הזה חשיבות מכופלת. לא זו בלבד שהוא מערער על היותה של ישראל מדינה יהודית, אלא מצביע על העיוות שמייצר סעיף הנכד בחוק השבות בשילוב קטלני עם חוק הדרכונים שנחקק בשנת 2017 ביוזמת מפלגת ישראל ביתנו.

החוק, שהוא פרי יוזמתו של ח"כ עודד פורר, מקצר את פרק הזמן לקבלת הדרכון לשלושה חודשים, במקום שנה, בעוד שגם את שלושת החודשים הללו אפשר לעקוף באמצעות טופס פשוט. מאז עבר החוק התפתחה תעשייה של חברות מסחריות רבות שהוקמו כדי לספק את השירות לזכאי חוק שבות פוטנציאלים שמבינים את ערכו של דרכון ישראלי - פחות לשם התיישבות בארץ ויותר למען הקלות בקבלת ויזה במדינות אחרות. כך תמורת כמה אלפי שקלים ניתן לקבל "אזרחות ישראלית בתוך יומיים" או "דרכון ישראלי בתוך שלושה ימים בלבד".

כאמור מעבר להשלכות הפוליטיות והחברתיות ישנן גם השלכות כלכליות. רבים מאותם "עולים" מקבלים סל קליטה ועוזבים תוך מספר שבועות. על פי נתונים של משרד העלייה והקליטה כל עולה זכאי לקבל עם נחיתתו מעטפה ובה סכום שיכול לנוע בין 2500 ל־60 אלף שקלים למשפחה. העברת תשלומי סל הקליטה מתחילה ברגע שהעולה העביר את פרטי חשבון הבנק לנציג משרד הקליטה והם מתפרסים על פני חצי שנה בלבד. על פי הנתונים מ- 2017 קרוב ל- 90% מעולי ברית המועצות לשעבר בשלוש השנים האחרונות קבלו את סל הקליטה.

כך, עלייה שבשנות ה-70 הייתה ברובה של אסירי ציון, ובשנות ה-90 הייתה עליה יהודית ברובה שתרומתה למדינה ניכרת עד היום, בשנים האחרונות הפכה לעליה כלכלית בלבד.

כמה מהעולים בשנים האחרונות נשארו בארץ? כמה מתוך הנשארים בארץ יהודים? לא ידוע. מה שכן ברור - זה יוצא מכספי המסים שלנו וגם משפיע על הערכת המאזן הדמוגרפי.

הדוגמה הפרטיקולרית הזאת בעלת משמעות מדינית-אסטרטגית: ביכולתה לשנות את המאזן הדמוגרפי של ישראל, ולערער על הלגיטימציה שלנו כ"מדינה יהודית ודמוקרטית". הפיכתה של מדינת ישראל מקלט להגירה המונית כלכלית של אוכלוסיית מהגרים אשר את קשרם ליהדות אי אפשר לקבוע, בצד היעדר שקיפות ומתודולוגיה במרשם אוכלוסין - משמעותן פגיעה ביכולתה של מדינת ישראל להעיד על עצמה שהיא לא רק דמוקרטית - אלא גם יהודית. 

הכותבת היא פעילה חברתית, בוגרת התוכנית לזהות של המכללה למדינאות