פלורידה קונה שטח טבע גדול בכדי להגן עליו מפני קידוחי נפט

מדובר בשטח מישור הצפה באזור האוורגליידס, שהוכשר לשם קידוחי נפט נרחבים וכעת זוכה להגנתו של מושל פלורידה

שמורות הטבע בפלורידה / צילום: שאטרסטוק
שמורות הטבע בפלורידה / צילום: שאטרסטוק

מדינת פלורידה בארה"ב סגרה עסקת נדל"ן במסגרתה היא תרכוש שטח המשתרע על פני 80 קילומטרים רבוע - פי 1.5 משטחה של תל אביב, בכדי להגן עליו מפני קידוחי נפט. מדובר בשטח מישור הצפה באזור האוורגליידס, שהוכשר לשם קידוחי נפט נרחבים וכעת זוכה להגנתו של מושל פלורידה.

רון דיסנטיס, המושל הרפובליקני של המדינה, כינה את רכישת השטח "הרכישה הגדולה ביותר של שטחי מישור הצפה מזה עשור", ואמר כי ההחלטה לרכוש את השטח תגן על הטבע לצמיתות מפני קידוחים והרס. השטח נרכש מחברת הנדל"ן "קנטר", שהחזיקה בשטח זה בשמורה במשך 50 שנה. בפברואר אשתקד, בית המשפט ביטל בית המשפט בפלורידה את איסורי הקידוח של המשרד להגנת הסביבה במדינה, ואיפשר ליזמי הנדל"ן להפוך את השטח לפארק קידוחי דלק מאובן, מה שהוביל את פלורידה למצוא פתרון יצירתי בכדי למנוע פעילות שתהרוס את הטבע.

במסיבת עיתונאים בפורט לוטרדייל, על קצה שמורת האוורגליידס, המושל דיסנטיס אמר כי מדינתו רכשה את השטח שהיה מצוי בבעלות פרטית, בעלות של 18 מיליון דולר, וכעת תגן על הטבע ועל יותר מ-60 מיני בעלי חיים באזור המצויים בסכנת הכחדה. ארגוני הסביבה בירכו על ההחלטה, והוסיפו כי מדובר בפעולה שתגן על איכות מי השתייה עבור מיליוני תושבים. למישורי הצפה יש תפקיד מכריע בתחומים רבים, בהם טיהור מים לקראת חלחולם למי תהום, אגירת מים בעת שיטפונות, ואגירת פחמן דו חמצני. בנוסף, הם נחשבים לאזורים בעלי מגוון ביולוגי גדול - מהמערכות הביולוגיות העשירות ביותר בטבע במגוון צמחים ובעלי חיים המתקיימים בהם.

כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו, קבע דיסנטיס כי שמירה על מישורי ההצפה באוורגליידס תהיה בעדיפות עליונה עבור הממשל שלו, כאשר בתחילת שנת 2019, הכריז כי ישקיע 2.5 מיליארד דולר בשימור משאבי המים של מדינת פלורידה. למרות שמרבית המדינאים הרפובליקנים לרוב תומכים ביזמי נפט וגז, מושלים במדינות חוף בארה"ב נוטים לעמוד לצד הדמוקרטים במלחמה ובמחאה כנגד קידוחי נפט וגז בשטח מדינתם ולחופיהן, בשל דאגה מפני המחיר הסביבתי של פעילויות אלו. ב-2018 נסוג ממשל טראמפ והחריג את מדינת פלורידה מתוכנית לאישור קידוחי נפט וגז לחופי ארה"ב, הודות למחאה הנחושה והקולנית של מושל פלורידה דאז ריק סקוט, הרפובליקאי.