הפתעה בבחירות באירלנד: מפלגת השמאל "שין פיין" זכתה ככל הנראה ברוב הקולות

המפלגה, שנחשבה בעבר לזרוע הפוליטית של הצבא האירי הרפובליקני שהיה מעורב בפעולות טרור הפכה למפלגת שמאל אופוזיציונית • בבחירות שהתקיימו בשבת קיבלה 24.1% מהקולות • מארי לו מקדונלנד: "תמו הימים של מערכת דו-מפלגתית בלבד באירלנד"

מארי לו מקדונלנד, מנהיגת מפלגת "שין פיין" באירלנד / צילום: AP
מארי לו מקדונלנד, מנהיגת מפלגת "שין פיין" באירלנד / צילום: AP

הפתעה באירלנד אחרי ספירת מרבית הקולות בבחירות הכלליות שהתקיימו בסוף השבוע: מפלגת האופוזיציה "שין פיין" זכתה ככל הנראה ברוב הקולות, והודיעה כי תנסה להקים קואליציה שתשלוט במדינה, בפעם הראשונה בהיסטוריה של אירלנד.

המפלגה, שנחשבה בעבר לזרוע הפוליטית של הצבא האירי הרפובליקני (IRA) שהיה מעורב בפעולות טרור ובהתקפות שגבו את חייהם של מאות בני אדם בעימותים בצפון אירלנד, עברה גלגולים שונים מאז הסכם "יום שישי הטוב" ששם קץ לקרבות, והפכה מאז למפלגת שמאל אופוזיציונית. בבחירות שהתקיימו בשבת קיבלה המפלגה 24.1% מהקולות, לעומת 22.1% למפלגת "פינה גייל" של ראש הממשלה (המכונה באירלנד "טישוק") לאו וארדאקר ו-22.1% למפלגת "פיאנה פול", שחלקו ביניהן את השלטון במדינה בעשרות השנים האחרונות.

מנהיגת מפלגת "שין פיין", מארי לו מקדונלנד, אמרה אמש לתומכי המפלגה כי "תמו הימים של מערכת דו-מפלגתית בלבד באירלנד", והודתה למצביעים על כך "שביצעו מהפכה". ראש הממשלה המכהן של אירלנד, וארדקר, שהוא גם ראש הממשלה ההומוסקסואל המוצהר הראשון בעולם, נאלץ להקדים את הבחירות בעקבות חוסר שביעות רצון בציבור מעליית מחירי הדיור ומבעיות חברתיות כמו שירות הבריאות הציבורי ועוד.

למרות הודעת ה"שין פיין" והעובדה כי זכו במספר הקולות הרב ביותר, כלי התקשורת באירופה ציינו כי ייתכן שבחישוב סופי של מספר חברי הפרלמנט האירי המפלגה לא תזכה לרוב, לעומת שתי המפלגות האחרות. מנהיגי שתי המפלגות, מנגד, הבטיחו לבוחרים שלא ליצור קואליציה עם השין פיין, מה שעשוי להוביל לתסריט של ממשלת אחדות, ממשלת מיעוט, או מבוי סתום פוליטי שיגרור בחירות חדשות. גם וארדקר, מצדו, הבטיח אתמול לנסות ולהקים ממשלה.

מצבה הכלכלי של אירלנד נחשב לטוב מאוד לעומת מדינות אחרות באיחוד האירופי, עם שיעור אבטלה של 4.8%, צמיחה חזויה של 3.5% השנה והתאוששות כמעט-מלאה ממשבר הבנקאות שחוותה לפני יותר מעשור. ה"גרדיאן" הבריטי הסביר את הניצחון של מפלגת השמאל בכך שפנתה ל"מצביעים רבים, בעיקר צעירים, שחשו שהם נשארים מאחור בכלכלה הפורחת, ומתמודדים עם שכר דירה מטפס, איום להפוך לחסרי-בית, עלויות הביטוחים השונים וזמני המתנה ארוכים בבתי חולים". המפלגה דוגלת גם באיחוד האי האירי, ובפרישה של צפון-אירלנד (שגם בה היא מיוצגת) מהממלכה המאוחדת.