רוחאני: "איראן לעולם לא תנהל מו"מ תחת לחץ"

את הדברים הללו אמר חסאן רוחאני במסיבת עיתונאים לקראת הבחירות לפרלמנט האיראני שיתקיימו בשישי הקרוב

רוחאני / צילום: רויטרס
רוחאני / צילום: רויטרס

איראן תסרב לנהל מו"מ עם ארה"ב כל עוד וושינגטון ממשיכה בקמפיין הנגדי כלפי הרפובליקה השיעית. דבריו מחזקים את הקו הנוקשה שנוקטת איראן מול ממשל טראמפ, שרק לפני כמה שבועות הביא את שתי המדינות אל סף מלחמה. "לא משנה מי יהיה הממשל האמריקני הבא", אמר רוחאני לעיתונאים בטהראן. "איראן לעולם לא תנהל מו"מ תחת לחץ". רוחאני דרש שארה"ב תחזור לעסקת הגרעין מ־2015, שהנשיא טראמפ פרש ממנה ב־2018, על רקע פעילות איראן במזרח התיכון.

רוחאני, שמצא את עצמו מבודד בהנהגה האיראנית על רקע הקריסה של הסכם הגרעין והנזק הכלכלי שגורמים הסנקציות מצידה של ארה"ב, אמר שהוא עדיין נהנה מתמיכת המנהיג העליון עלי חמינאי. לדבריו הוא שאל פעמיים את חמינאי אם אין לו מועמד טוב יותר לנשיא במקומו, אך התבקש להישאר בתפקיד.

"אמרתי למנהיג העליון, 'אם אתה חושב מכל סיבה שהיא שמישהו אחר או ממשלה אחרת יכולים לשרת את המדינה טוב יותר, אני מוכן לפרוש'", אמר רוחאני. הוא איים להתפטר אחרי שהצבא האיראני ירה בטעות טילים על מטוס הנוסעים האוקראיני בינואר, וממשלתו התנגשה עם הצבא בשאלה אם להודות באחריות לאסון.

אתמול (א') הודה רוחאני לראשונה שהוא שמע על האפשרות שטילים גרמו להפלת המטוס יום אחרי האסון. הוא אמר שקיבל על כך אישור רשמי רק שלושה ימים לאחר מכן. דבריו אתמול באו לקראת הבחירות לפרלמנט ביום ו' השבוע, שבהן מנסה הממסד להוציא בוחרים אל הקלפיות.

אחרי הפלת המטוס האוקראיני, האיראנים יצאו לרחובות כדי לגנות את מה שהם תפסו כשקרים של ההנהגה. כוחות הביטחון האיראנים דיכאו את המחאה ביד קשה, עם דיווחים על מאות הרוגים. למרות שרוחאני מתח ביקורת על מועצת המהפכה השמרנית על כך שהיא פסלה מועמדים מתונים רבים כמוהו מהשתתפות בבחירות, הוא קרא לאיראנים להגיע לקלפיות.

המשבר הממושך בין וושינגטון וטהראן הסלים לאחרונה אחרי חודשים של עיצומים אמריקנים נוקשים שפגעו בכלכלת איראן, אך לא שינו את מדיניותה הצבאית במזרח התיכון. המתחים הגיעו לשיא בינואר כאשר עימות צבאי ישיר הביא לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, המפקד הצבאי הבולט ביותר באיראן והמוח מאחורי רשת המיליציות שהן בעלות ברית של איראן באזור. איראן הגיבה בירי של עשרות טילים על בסיס צבאי בעיראק שבו מוצבים חיילים אמריקנים. איש לא נהרג.

וושינגטון טוענת שאיראן היא הכוח העיקרי שמערער את היציבות במזרח התיכון, ואילו רוחאני טען ששלום ויציבות יושגו רק בעזרת איראן. הוא הוסיף שאם סעודיה תעצור את התוקפנות שלה בתימן, שם היא נלחמת במורדים החותים שנתמכים על ידי איראן זה חמש שנים, איראן תעבוד איתה כדי להשיג שלום באזור.

שני טייסים סעודים נעדרים אחרי שהחותים הפילו את מטוס הקרב שלהם מעל מחוז ג'ווף בתימן ביום ו'. דוברים אמריקנים מאשימים את איראן שהיא מציידת את המורדים בטילים וטכנולוגיית רחפנים, מה שאיראן מכחישה. הפלת המטוס הסעודי עלולה להעמיק את פעולות האיבה כאשר הפסקת האש בתימן נשארה שברירית. סעודיה הגיבה בהפצצות בשבת, שלפי האו"ם נהרגו בהן עד 31 אזרחים.