מימון ישיר מתקרבת לבורסה: תצא לרוד שואו בשבועות הבאים לקראת הנפקה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל

הנפקת מימון ישיר, המשתייכת לקבוצת צור שמיר, רוכבת על הגאות במניותיהן של חברות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב • התחום נחשב לכזה שעדיין אינו קרוב למיצוי הפוטנציאל הקיים בו

מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף  / צילום: מימון ישיר
מנכ"ל מימון ישיר, ערן וולף / צילום: מימון ישיר

ההנפקה הפיננסית הגדולה הבאה בבורסה המקומית מתקרבת: ל"גלובס" נודע כי מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי הגדולה בישראל, צפויה לצאת כבר בשבועיים הקרובים לרוד שואו לקראת הנפקה ראשונית של מניותיה והפיכתה לחברה ציבורית. 

מימון ישיר עוסקת במתן אשראי צרכני למגוון מטרות, ובראשן הלוואות לרכישת כלי רכב, ולצדן הלוואות צרכניות לכל מטרה. החברה נמצאת בשליטת קבוצת צור שמיר - קבוצה בשליטתה של משפחת שנידמן. את ההנפקה הצפויה תוביל חברת לאומי פרטנרס חיתום (לשעבר בעלת מניות בחברה), לפי שווי חברה שצפוי לעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל, ואולי אף יותר.

הנפקת מימון ישיר רוכבת על הגאות במניות חברות האשראי החוץ-בנקאי בבורסת תל אביב - מגזר המונה כיום כבר יותר מ-10 חברות, ונחשב לתחום שעדיין לא קרוב למיצוי פוטנציאל הקיים בו. חברות האשראי החוץ-בנקאי נסחרות כיום בבורסה ברמות שווי הגבוהות לעתים פי כמה מההון העצמי שלהן. בראשן עומדות החברות אחים נאוי, אס.אר אקורד , אופל בלאנס , שוהם ביזנס  וגיבוי אחזקות .

חברות האשראי החוץ-בנקאי המקומיות מתחרות לא רק בבנקים, אלא גם מול חברות כרטיסי האשראי, וכן מול חברת פנינסולה  מקבוצת מיטב דש , העוסקת בתחום האשראי החוץ-בנקאי לחברות קטנות ובינוניות.

גידול עקבי בהכנסות משנה לשנה

בשנה החולפת בוצעה בבורסה לניירות ערך בתל אביב שורה של הנפקות מוצלחות של גופי פיננסים גדולים, ובראשם ישראכרט , אלטשולר שחם גמל  ופנסיה והבורסה לניירות ערך  עצמה. בנובמבר 2019 הגישה מימון ישיר טיוטת תשקיף של הצעה ראשונית לציבור (IPO) לרשות ניירות ערך, שבמסגרתה יוצעו לציבור מניות רגילות של מימון ישיר, "הן בדרך של הנפקה על ידי מימון ישיר, והן בדרך של הצעת מכר על ידי חברות מקבוצת צור שמיר".

השליטה במימון ישיר נמצאת כאמור בידי קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן (81%), כשהיתרה נמצאת בידי עמיתי חברת ניהול הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם. בעבר היתה שותפה שלישית במימון ישיר - חברת לאומי פרטנרס של בנק לאומי, שהחליפה את החזקתה במימון ישיר בהחזקה בחברה האם שלה דאז, ביטוח ישיר. 

מימון ישיר היא חברה רווחית, שרשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 רווח כולל של כ-99.1 מיליון שקל - יותר מהרווח הנקי שרשמה בכל 2018, אשר הסתכם בכ-71 מיליון שקל. ב-2017 רשמה החברה רווח נקי של 67 מיליון שקל, כשהיא מקפידה להציג, עד כה, מגמת גידול עקבית משנה לשנה בשורות ההלוואות, ההכנסות והרווח. 

החברה, בניהולו של ערן וולף, הוקמה ב-2006, ומאז היא כבר הנפיקה שתי סדרות אג"ח, שהיקפן עומד כיום על כ-888 מיליון שקל, כשההון העצמי שלה עומד על כ-439 מיליון שקל. היא מדורגת בדירוג A2 באופק חיובי על ידי חברת מידרוג. ככל הידוע, מדובר בחברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי המובילה בשוק הישראלי, כשהיא מחזיקה ברישיון למתן אשראי חוץ-בנקאי מורחב.

על פי מצגת שפרסמה החברה בסוף 2019, תיקי ההלוואות שלה מסתכמים בכ-8.5 מיליארד שקל, כשמתוך סכום זה כ-6 מיליארד שקל הם בהלוואות לרכישת כלי רכב והן מגובות בשעבוד על כלי רכב. עד כה העמידה מימון ישיר הלוואות בהיקף מצטבר של כ-16.9 מיליארד שקל - מתוכן כ-11.6 מיליארד שקל בהלוואות מגובות בשעבוד על כלי רכב. סך ההלוואות לכל מטרה שהעמידה החברה בכל שנות פעילותה עומד על כ-5.2 מיליארד שקל.