עוד תפנית בעלילה: בארינבוים רוכש מסומוטו את פעילות הפצת האפליקציות ב-10 מיליון דולר ותשלומים עתידיים

סכום התמורה עשוי להגיע בתוך שלוש שנים עד ל-34.3 מיליון דולר • עם השלמת העסקה יפעל דירקטוריון סומוטו להציג תוכנית אסטרטגית, הן לתחומי פעילות חדשים והן בקשר עם קופת המזומנים של החברה

צביקה בארינבוים / צילום: תמר מצפי
צביקה בארינבוים / צילום: תמר מצפי

לאחר סאגה ממושכת, שכללה דחייה וביטול עסקה קודמת, רוכש איש העסקים צביקה בארינבוים מידי חברת סומוטו  את פעילות הפצת האפליקציות שלה תמורת סכום של כ-10 מיליון דולר, שיוכל להגיע בעתיד לעד 34.3 מיליון דולר. על פי הדיווח, עם השלמת העסקה שצפויה עד סוף חודש מרץ, יעביר בארינבוים לסומוטו תשלום של 10 מיליון דולר ותשלום נוסף של כ-240 אלף דולר בגין רווחי החברה בחודש דצמבר 2019.

בגין תקופה בת שלוש שנים מתחילת השנה הנוכחית, תהיה סומוטו שותפה לתוצאות הפעילות הנמכרת, ותהיה זכאית לסכומים נוספים על פי הפירוט הבא: 20% מהרווח התזרימי הנקי (EBITDA) בטווח שבין הדולר הראשון עד 15 מיליון דולר; 60% מהרווח התזרימי הנקי בטווח שבין 15 ל-25 מיליון דולר; ו-50% מהרווח התזרימי הנקי בטווח שבין 30 ל-38 מיליון דולר. 

עוד נקבע בין הצדדים כי סומוטו תהיה זכאית לסכום מינימום של 5 מיליון דולר במידה ובתום שלוש השנים האמורות הרווח התזרימי הנקי המצטבר יעלה על 12 מיליון דולר, ותהיה זכאית לתמורה מבוססת תוצאות נוספת של עד 11 מיליון דולר באם תעמוד הפעילות הנמכרת בתנאים מסוימים (EBITDA של יותר מ-40 מיליון דולר במשך שלוש שנים). השלמת העסקה מותנית, בין השאר, באישור אסיפת בעלי המניות של סומוטו.

עוד מעדכנת סומוטו, שתמשיך להחזיק בפעילויות האודיו והווידאו, כי עם השלמת העסקה יפעל דירקטוריון החברה להציג תוכנית אסטרטגית הן לתחומי פעילות חדשים, הן בקשר עם קופת המזומנים בחברה והן בקשר עם פעילויות החברה הנותרות ברשותה, וכן יכריז על סכום דיבידנד לחלוקה. לאחר השלמת העסקה (לא כולל התמורה המותנית) צפויה קופת המזומנים של סומוטו להכיל כ-29.5 מיליון דולר.

המניה הגיבה בזינוק של 15%

סומוטו פועלת בתחום של שיווק באינטרנט, פרסום בווידיאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות. מניית החברה הגיבה לדיווח בקפיצה של 15% היום בבורסה. עם זאת, בשנה האחרונה רשמה המניה ירידה של 17%. שווייה של החברה עומד כעת על כ-115 מיליון שקל.

באפריל 2019 סיכם בארינבוים על רכישת כל פעילות החברה תמורת סכום של עד 50 מיליון דולר. כחודש וחצי לאחר חתימת העסקה עם בארינבוים, הודיעה סומוטו כי זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט פועלת להסרת התוכנה שלה בחלק מהמחשבים האישיים. הדיווח הביא להפחתת סכום הרכישה לכ-47 מיליון דולר, ובהמשך (בדצמבר האחרון) לביטול העסקה כולה. עם זאת, בארינבויום וסומוטו ציינו כי הם בוחנים אפשרויות אחרות לביצוע עסקה ביניהם.

סומוטו לא הצליחה להתגבר על התקלה, ובחודש שעבר עדכנה כי הכנסותיה ב-2019 הצטמקו ב-24% לעומת שנת 2018, והן הסתכמו בכ-41 מיליון דולר. ברבעון הרביעי הסתכמו הכנסות החברה בכ-7.7-7.3 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) רשם ירידה של 27% לעומת הרבעון השלישי אשתקד, לרמה של כ-1.6 מיליון דולר.

סומוטו, שאותה מוביל המנכ"ל אסי יצחיאק, היא חברה ללא גרעין שליטה. עם בעלי המניות שלה נמנים המנכ"ל לשעבר בן גירון, יעקב טננבוים וסול צבי. יו"ר החברה הוא שוקי אברמוביץ'. רוכש הפעילות, צביקה בארינבוים, נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, וברקורד שלו השקעות מוצלחות רבות. הוא משקיע בשנים האחרונות בעיקר בתחומי הרפואה הפרטית והטכנולוגיה, והוא בעל מניות בסומוטו שאותן קיבל באוגוסט 2014, כשהחברה מיזגה לתוכה את חברת האינטרנט ג'ניו שבה החזיק קודם לכן.